پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۲۰:۲۵
نظامی بین الملل - کد خبر : 16515
شنبه، ۱۹ شهريور، ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰

پیشروی اوکراین در خط مقدم جبهه؛ شکست بزرگ در انتظار روسیه؟

مقامات اوکراینی روز شنبه عکس‌هایی را به اشتراک گذاشتند که نشان می‌دهد سربازان پرچم کشور را بر فراز مرکز اصلی راه‌آهن که روس ها از آن برای رساندن تجهیزات به نیروهای خود در شمال شرقی اوکراین استفاده میکردند، به اهتزاز درآورده‌اند. ضد حملات اخیر اوکراین، سوالاتی را در خصوص شکست بزرگ روسیه در خطوط مقدم مطرح کرده است.

پیشروی اوکراین در خط مقدم جبهه؛ شکست بزرگ در انتظار روسیه؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، یک خبرنگار رویترز در منطقه وسیعی که در روزهای اخیر توسط نیروهای در حال پیشروی اوکراین بازپس گرفته شده بود، پلیس اوکراین را دید که در حال گشت زنی در شهرها و میان جعبه های مهمات رها شده توسط روس ها بود.

به نقل از رویترز، اکنون که اوکراینی‌ها به شهر کوپیانسک رسیده‌اند، جایی که خطوط ریلی روسیه را به شرق اوکراین متصل می‌کند، موفق شده اند تا مسیر اصلی لجستیکی مسکو نفوذ کنند و احتمالاً هزاران سرباز روسی را به دام انداخته اند.

ناتالیا پوپووا، مشاور رئیس شورای منطقه‌ای خارکیف، عکس‌هایی را در فیس بوک به اشتراک گذاشت که سربازان پرچم اوکراین را در مقابل ساختمان شهرداری کوپیانسک در دست دارند. پرچم روسیه جلوی پای آنها افتاده بود. او نوشت: "کوپیانسک جزو اوکراین است. درود بر نیروهای مسلح اوکراین."

سرویس امنیتی اوکراین تأیید کرد که کیف نیروهایی در داخل کوپیانسک دارد.

در هراکوف، یکی از ده‌ها روستای بازپس‌گرفته شده، رویترز خودروهای سوخته‌ای را مشاهده کرد که نماد «Z» تهاجم روسیه را در خود داشتند و انبوهی از زباله و مهمات در مواضعی که روس‌ها با عجله آنها را ترک کرده بودند.

رئیس پلیس منطقه ای، ولودیمیر تیموشنکو، گفت که پلیس اوکراین در روز گذشته حرکت کرده و هویت ساکنان محلی را که از روز دوم تهاجم تحت اشغال روسیه زندگی می کردند، بررسی کرده است.

تصرف حداقل بخشی از کوپیانسک، در صورت تایید، به طور بالقوه هزاران سرباز روسی را در خط مقدم به دام می‌اندازد و از تدارکات محروم می‌کند، از جمله در ایزیوم، پایگاه اصلی و مرکز لجستیکی روسیه در شمال شرق.

رویترز به طور مستقل نتوانست وضعیت را در کوپیانسک یا ایزیوم تأیید کند. مسکو اذعان کرده است که خط مقدم آن در خارکیف تغییر یافته است، اما گفته است که به سرعت نیروهای بیشتری را برای تقویت منطقه، ارسال میکند. مقامات منطقه ای مستقر در روسیه از غیرنظامیان خواسته اند هر دو شهر را تخلیه کنند.

وزارت دفاع بریتانیا در یک به‌روزرسانی اطلاعاتی اعلام کرد: «نیروهای روسی در اطراف ایزیوم احتمالاً به طور فزاینده ای منزوی شده ند.»

این وزارتخانه افزود: «یگان‌های اوکراینی اکنون شهر کوپیانسک را تهدید می‌کنند؛ تصرف آن ضربه مهمی به روسیه خواهد بود زیرا در مسیرهای تدارکاتی خط مقدم دونباس قرار دارد.»

مارک هرتلینگ، ژنرال چهار ستاره بازنشسته و فرمانده سابق نیروی زمینی آمریکا در اروپا، در توییتی نوشت: "اشتباه نکنید، (اوکراین) در حال اجرای یک مانور درخشان با تمرکز بر اهداف زمینی برای عقب راندن روس ها است. و روس ها با نشان دادن مقابله اندک، به آن ها کمک میکنند."

 

شادی زلنسکی از موفقیت بدست امده

رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی شبانه گفت که در طول پیشروی روزهای اخیر حداقل 30 شهرک در منطقه خارکیف آزاد شده است.

وی در یک سخنرانی ویدئویی گفت: "ارتش، واحدهای اطلاعاتی و سرویس های امنیتی ما در چندین منطقه عملیاتی درگیری های فعال را انجام می دهند. آنها این کار را با موفقیت انجام می دهند."

مقامات اوکراینی تصاویر نیروهای نظامی را منتشر کرده‌اند که به شهرهایی که قبلاً تحت کنترل روسیه بودند رسیده اند و توسط ساکنان محلی که به مدت شش ماه تحت اشغال ارتش روسیه بودند در آغوش گرفته شدند.

اولکسی آرستویچ، مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین، در ویدئویی که در یوتیوب منتشر شد، گفت روس ها در ایزیوم تقریبا منزوی شده اند.

پیشروی اوکراین در شرق، پس از یک دوره طولانی که در آن جنگ در امتداد خطوط مقدم مستحکم به یک جنگ بی‌امان تبدیل شده بود، سریع‌ترین موفقیت آن در چند ماه اخیر است.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در پراگ گفت: "ما اکنون شاهد موفقیت در خرسون هستیم، ما شاهد موفقیت هایی در خارکیف هستیم و این بسیار بسیار دلگرم کننده است."

ده‌ها هزار نفر کشته شده‌اند، میلیون‌ها نفر از خانه‌های خود رانده شده‌اند و نیروهای روسی کل شهرها را از زمان آغاز آنچه مسکو «عملیات نظامی ویژه» برای «خلع سلاح» اوکراین می‌خواند، ویران کرده‌اند. این در حالیست که روسیه هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان را رد می کند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!