شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۷:۲۷
علم و فناوری جهان - کد خبر : 13910
شنبه، ۲۹ آبان، ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰

پیشرانه یونی روشی برای پردازش زباله های فضایی به سوخت موشک در فضا

در حالی که اسپیس ایکس سخت در تلاش است تا موشک‌های قابل استفاده مجدد را به واقعیتی جدید تبدیل کند، پرتاب‌ها همچنان مقادیر عظیمی از زباله‌ها را در مدار خود بر جای می‌گذارند که خطری بالقوه برای ماهواره‌های ارتباطی و فضاپیماها ایجاد می‌کند؛ زیرا هزاران قطعه با سرعتی تا 14 کیلومتر در ثانیه حرکت می‌کنند.

پیشرانه یونی روشی برای پردازش زباله های فضایی به سوخت موشک در فضا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، شرکت هوافضای استرالیایی "Neumann Space" فناوری جدیدی را توسعه داده است که پردازش زباله های فضایی را به سوخت موشک در فضا امکان پذیر می کند. انتظار می رود "سیستم پیشران الکتریکی در فضا" پتانسیل پروازهای فضایی را افزایش دهد.

به نقل از اسپوتنیک، زنجیره پردازش زباله های فضایی توسط متخصصان به عنوان یک کار چند مرحله ای که به ترکیبی از فضاپیماهای مختلف نیاز دارد، تلقی می شود. تاکنون، استارت‌آپ ژاپنی "Astroscale" فناوری جمع‌آوری زباله‌های خود را در اوایل تابستان ارائه کرده است و شرکت آمریکایی "Nanoracks" ماشینی ساخته است که مواد زائد را در فضا جمع آوری و ریز می‌کند.

یکی دیگر از شرکت‌های آمریکایی، "Cislunar"، یک ریخته‌گری فضایی آزمایشی ساخت تا زباله‌ها را به میله‌های فلزی ذوب کند که در «سیستم نیروی محرکه الکتریکی در فضا» متعلق به شرکت  "Neumann Space" برای تولید سوخت جامد استفاده می‌شود. این فرایند بر اساس یک رانشگر یونی است که از الکتریسیته، در انفجارهای قوی مشابه جوشکاری قوس الکتریکی، برای تولید پلاسما و رانش استفاده می کند.

هرو آستیر، مدیر اجرایی شرکت، گفت: «وقتی قرار شد که "Neumann Space" بخشی از یک زنجیره تامین باشد که فلز را در فضا ذوب کند، به نظر کمی بیش از حد آینده نگر به نظر می رسید؛ اما ما از ناسا کمک مالی دریافت کرده و یک نمونه اولیه ساختیم که کار می کند.»

او خاطرنشان کرد: «ما یک نمایش زنده از فناوری جدید اجرا کردیم. یک قسمت می‌تواند تکه‌ای از زباله را بگیرد، می‌تواند زباله‌ها را باز کند و قسمت دیگر می‌تواند زباله‌ها را ذوب کند.»

به گفته آستیر، هدف پردازش زباله در فضا این است که نیازی به هزینه اضافی برای "پایین آوردن آن ها به داخل جو و سوزاندن آن ها"  نیست. او اضافه کرد که این سیستم در اصل شبیه یک پمپ بنزین در فضا است.

مشکل اصلی زباله در فضا، سرعت بالای حرکت آن هاست. حتی قطعات کوچکی به اندازه یک دکمه خطرناک هستند زیرا می توانند به حفاظ ضد شهاب سنگ ایستگاه فضایی نفوذ کنند. علاوه بر این، هر فضاپیما یا ایستگاهی در هنگام برخورد با جسمی بزرگتر از 10 سانتی متر محکوم به نابودی است.

تقریباً 128 میلیون قطعه زباله فضایی بزرگتر از 1 میلی متر و 34 هزار قطعه بزرگتر از 10 سانتی متر وجود دارد. حدود 3000 ماهواره به دلیل برخورد با زباله از کار افتاده اند.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!