جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۴:۳۱
بین الملل - کد خبر : 16324
جمعه، ۱۴ مرداد، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

پلوسی: سفر من به تایوان، با هدف تغییر وضعیت موجود منطقه نبود

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه به ستایش از تایوان پرداخت و تعهد آمریکا به این جزیره را دوباره اعلام کرد و ادعا کرد که سفر او به آسیا که منجر به مانورهای نظامی بی‌سابقه‌ای از طرف چین شد، هرگز برای تغییر وضعیت موجود منطقه نبوده است.

پلوسی: سفر من به تایوان، با هدف تغییر وضعیت موجود منطقه نبود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، پلوسی و هیئتی از کنگره در آخرین مرحله از سفر آسیایی خود در ژاپن بودند که شامل توقفی کوتاه و اعلام نشده در تایوان بود، جزیره‌ای که پکن آن را متعلق به خود می‌داند. توقفی که خشم پکن را برانگیخت تا رزمایش‌های نظامی بی سابقه ای را در اطراف آب های تایوان انجام دهد. در جریان این رزمایش همچنین 5 فروند موشک در منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن برخورد کرد.

به نقل از رویترز، پلوسی با توقف در تایوان، بالا رتبه ترین مقام آمریکایی بود که در 25 سال گذشته پا در این جزیره گذاشته است. این سفر در حالی انجام شد که توکیو، یکی از نزدیک ترین متحدان واشنگتن، به طور فزاینده ای نسبت به قدرت رو به رشد چین در اقیانوس هند و اقیانوس آرام و احتمال اقدام نظامی پکن در برابر تایوان، نگران شده است. 

پلوسی پس از دیدار با نخست وزیر ژاپن فومیو کیشیدا در یک کنفرانس خبری گفت: «ما از ابتدا گفته ایم که حضور ما در اینجا تغییر وضعیت موجود در تایوان یا منطقه نیست.»

وی افزود: «دولت چین از دوستی قوی ما با تایوان، خشنود نیست.»

او اشاره کرد: «هر دو حزب کنگره، از ثبات و حفظ صلح در تایوان، حمایت میکنند.» 

چین سفر پلوسی را که این هیئت را به سنگاپور، مالزی، کره جنوبی و همچنین تایوان و ژاپن برد، محکوم کرده است.

رادیو تلویزیون دولتی این کشور گفت که این تمرینات نظامی که از روز پنجشنبه - روز پس از خروج پلوسی از تایوان - آغاز شد و قرار است روز یکشنبه به پایان برسد، بزرگترین رزمایش چین در تنگه تایوان خواهد بود. این رزمایش ها شامل شلیک مستقیم در آب ها و حریم هوایی اطراف جزیره بوده است.

ژاپن گفت که پنج موشک از 9 موشک شلیک شده به سمت خاک این کشور در منطقه انحصاری اقتصادی این کشور فرود آمده است. توکیو نسبت به این حادثه اعتراض دیپلماتیکی ارائه کرد و وزیر دفاع ژاپن، نوبو کیشی این اقدام چین را "بی سابقه" خواند. 

پلوسی اظهار کرد: «من بارها و بارها گفته‌ام واقعیت این است که، اگر ما به دلیل منافع تجاری در خصوص شرایط حقوق بشر در چین صحبت نکنیم، تمام اختیارات اخلاقی خود برای صحبت درباره حقوق بشر در هر نقطه از جهان را از دست خواهیم داد.»

او ادامه داد: «چین دارای برخی تناقضات است. پیشرفت هایی در زمینه بالا بردن کیفیت زندگی مردم انجام شده است، اما از طرفی با اتفاقات وحشتناکی که در مورد اویغورها افتاده است، مواجه میشویم. در واقع این اتفاقات، نسل کسی نام گرفته اند.»

گروه های حقوق بشر، پکن را به سوء استفاده از گروه قومی اویغور سین کیانگ متهم می کنند، اتهاماتی که چین رد می کند.

گرگوری میکس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، عضو هیئت حاضر در سفر، حتی صریح تر بود.

او گفت: «آنها مطمئناً نمی خواهند که ما در مورد آنچه در سین کیانگ (با) اویغورها اتفاق می افتد، صحبت کنیم. آن ها نمیخواهند که ما در مورد حقوق بشر، کرامت انسانی و روند دموکراتیک صحبت کنیم. که هدف این سفر هم همین بود.»

 

متحد نگران، حفظ صلح

پیش از این سفر، پلوسی با کیشیدا ملاقات کرد، که پس از آن گفت که آنها برای حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان، یک مسیر کلیدی کشتیرانی، با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

ژاپن که جنوبی ترین جزایرش به تایوان نزدیک تر از توکیو است، هشدار داده است که ارعاب تایوان توسط چین یک تهدید فزاینده برای امنیت ملی است.

تنش‌ها بین ژاپن و چین نیز روز پنج‌شنبه زمانی افزایش یافت که چین اعلام کرد نشست وزرای خارجه دو کشور که قرار بود در حاشیه نشست آسه‌آن در کامبوج برگزار شود، به دلیل نارضایتی این کشور از یک بیانیه گروه ۷ مبنی بر هشدار به پکن برای حل و فصل مسالمت آمیز تنش بر سر تایوان، لغو شده است. 

وزارت امور خارجه چین روز جمعه اعلام کرد که چین سفیر ژاپن در پکن را احضار کرده است تا به دلیل مشارکت این کشور در بیانیه "اشتباه" گروه 7 توضیحاتی ارائه کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در ماه مه، هنگام بازدید از ژاپن، گفت که مایل است برای دفاع از تایوان از زور استفاده کند. اظهار نظری که به نظر می‌رسد محدودیت‌های سیاست ایالات متحده مبنی بر "ابهام استراتژیک" را در قبال این جزیره گسترش می‌دهد.

حزب حاکم لیبرال دموکرات کیشیدا نیز متعهد شده است که بودجه نظامی را دوبرابر کند و به 2 درصد تولید ناخالص داخلی برساند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!