پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۰:۳۴
فرهنگ و هنر - کد خبر : 9621
جمعه، ۳۱ ارديبهشت، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

پایان گفتمان نخبگانی سند الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت در سال ۱۴۰۰

دکتر منصور شاه‌ ولی در دهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مقاله ای با عنوان اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت محیط‌زیست با تحقیق، آموزش و ترویج ارائه کرد.

پایان گفتمان نخبگانی سند الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت در سال ۱۴۰۰

به گزارش خبرگزاری ایران زمین ، دکتر منصور شاه‌ ولی در دهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مقاله ای با عنوان اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت محیط‌زیست با تحقیق، آموزش و ترویج ارائه کرد.

او گفت: الگوی پایه اسلامی - ایرانی پیشرفت محیط‌زیست با سه‌گام قابل ‌اجرا است. اول، حکمرانی تمدن‌ساز اسلام با حکمت متعالیه محیط‌ زیست. دوم، وحدت حوزه و دانشگاه با حکمت متعالیه محیط‌زیست و سوم، ترویج دادخواهی زیست‌محیطی امام زمان، بر مبنای حکمت متعالیه محیط‌زیست بین منتظران آن حضرت در جامعه ملی و بین‌الملل.

استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز گفت: این مقاله با بررسی ادبیات الگوی پایه محیط‌زیست مشخص می‌کند که ملازمت حکمت نظری و عملی متعالیه نیازمند فلسفة بومی و دینی است. بنده برای عملیاتی کردن سند نظری محیط‌ زیست متعالی در آخرین سال گفتمان نخبگانی این سند را با کمک دانشگاه‌ها، حوزه علمیه و وزارت جهاد کشاورزی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان تقریب مذاهب و سازمان سمت برای سه برنامه اجرائی تحقیق، آموزش و ترویج (تات) و تمدن‌سازی اسلامی با حکمت محیط‌زیست متعالی ارائه می‌دهم.

شاه ولی ادامه داد: بررسی‌های سه دهه گذشته نشان می‌دهد رویکردهای علمی و تلاش‌های اجرایی برای حفظ محیط‌ زیست در جهان، به دین تمایل دارد؛ ولی لازمه پیشبرد این مهم وجود منابع علمی محیط‌زیست مبتنی بر معرفت دینی است. برای این منظور جمهوری اسلامی ایران بنابر نظر حکیم متأله، ملاصدرای شیرازی، نظام روش‌شناسی‌ اداره محیط‌زیست متعالی را باید چنان تدوین ‌نماید تا‌ معرفت دینی زیست‌محیطی، مقبولیت و پذیرش ملی و جهانی‌ پیدا کند. تحقق این امر همراهی، هم‌گرایی و هم‌افزایی تحقیق، آموزش و ترویج بر مبنای حکمت متعالیه محیط‌زیست را می‌طلبد. از طرف دیگر، تمدن‌سازی در حوزه محیط‌زیست، باید با اسلامی شدن نهادهای پژوهشی، آموزشی و تولید علم برای تعامل سازنده با جهان، به‌ویژه جهان اسلام در حوزه محیط‌زیست فراهم گردد.

وی اظهار کرد: در این راستا، سه‌گام باید برداشت: اول حکمرانی تمدن‌ساز اسلام با حکمت‌ متعالیه محیط‌زیست. دوم وحدت حوزه و دانشگاه با حکمت متعالیه محیط‌زیست. سوم ترویج دادخواهی زیست‌محیطی امام زمان، با حکمت متعالیه محیط‌زیست بین منتظران آن حضرت در جامعه ملی و بین‌الملل. مرکز الگو با ارزیابی دستاوردهای این برنامه‌ها به مستندسازی، نهادینه‌سازی و به‌روزرسانی سند نظری و راهکارهای عملی آن با حضور اندیشکده‌ها و مجریان اجرا می‌پردازد تا با تعامل پویا با کشورهای اسلامی و دیگر کشورها، سازمان‌ها، نهادها و مؤسسات ملی و بین‌المللی برای حفاظت و آبادسازی محیط‌زیست به تمدن‌سازی اسلام با حکمت محیط‌زیست نائل شود.

استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز یادآور شد: مرکز الگوی اسلامی ایران پیشرفت 10 سال را صرف تهیه سند نرم افزاری الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت کرد و رهبر انقلاب آن را اَبَر سند اعلام کردند تا کلیه اسناد بالادستی از آن نشات بگیرند و سال‌های 1400-1398 را فرصت گفتمان نخبگانی برای آن اعلام کردند و اکنون در آخرین سال گفتمانی این سند هستیم.

شاه ولی خاطرنشان کرد: برای حکمرانی تمدن‌ساز با حکمت‌ نظری و عملی متعالیه محیط‌زیست مرکز الگوی اسلامی ایران پیشرفت باید چگونگی اداره محیط‌زیست برای جامعه ملی و جهانی امروز تبیین شود زیرا روش‌شناسی اداره بحران‌های محیط‌زیست آن هم از منظر فلسفی به‌ویژه فلسفه متاله، کانون توجه نبوده است. برای مثال، حکمت‌های نظری این فلسفه، ابتدا چیستی مبانی و ماهیت طبیعت و سپس شاخص‌های محیط‌زیست متعالی را تعریف می‌کند. آنگاه، چرائی مبادی و شالوده‌های طبیعت و شاخص‌های آن را برای محیط‌زیست متعالی؛ طرح می‌کند و بالاخره چگونگی مظاهر واقعیت عینی طبیعت و سپس شاخص‌های آن را به‌نحوی‌که محیط‌زیست متعالی را محقق سازد، ارائه می‌دهد. برای تبیین حکمت متعالیه نظری تمدن‌ساز، اجماع ملی و جهانی برای تعامل سازنده ضروری است.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگ و هنر
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگ و هنر
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!