پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۲:۴۴
تحلیل هیبریدی - کد خبر : 6458
دوشنبه، ۲۹ دي، ۱۳۹۹ - ۹:۰۰

پایان ترامپ، فرجام برجام یا هردو

در حالی که چند روز بیشتر به عمر سیاسی آقای ترامپ باقی نمانده اما شاهد رزمایش های گسترده و پیاپی با آزمایش موشک های جدید تر از سوی نیروهای مسلح کشور هستیم و از سوی دیگر به موزات آن در بخش فناوری هسته ای غنی سازی 20 درصد و نیز تولید فلز اورانیوم ، آغاز گردیده است.

پایان ترامپ، فرجام برجام یا هردو

البته یکی از اهداف مانورهای نظامی و امتحان و نمایش موشک های جدید بیشتر جلوگیری از هرگونه ماجراجویی احتمالی ترامپ و همدستانش در خاورمیانه در چند روز آخر ریاست جمهوری وی می باشد و از سوی دیگر طبیعتا حفظ ثبات و آرامش منطقه را در بر دارد.

برخی صاحب نظران بر این باورند،با توجه به شرایط سیاسی سختی که امروز ترامپ درون ایالات متحده با آن مواجه می باشد نباید احتمال اینکه وی برای نشان دادن نهایت وفاداری خود به لابی های یهودی و صهیونیستی در آمریکا را دست به یک ماجراجویی بر علیه ایران بزند را بطور کامل رد کرد، از این رو چنین پیش بینی هایی در داخل کشور مورد اهمیت واقع گردیده است.

از سوی دیگر مجلس نمایندگان آمریکا استیضاح ترامپ را تایید کرد و حالا جهت تصمیم گیری قطعی به مجلس سنا ارجاع داده شده، و بر کسی پوشیده نیست که مجلس سنا در آمریکا تحت تاثیر لابی های یهودی و صهیونیست است و این لابی ها می توانند به راحتی کاری کنند که سنا استیضاح ترامپ را به بعد از تحویل و تحول موکول کند.

در این صورت بحث دیگر از حوزه اختیارات کنگره خارج می شود و باید به حوزه اختیارات قوه قضائیه منتقل گردد، چون کنگره نمی تواند کار قوه قضائیه در محاکمه افراد معمولی را انجام دهد و پس از پایان ریاست جمهوری ترامپ دیگر از مصونیت سیاسی قبلی برخوردار نمی باشد و باید مانند هر شهروند آمریکایی دیگر در دادگاه ها محاکمه گردد.

به هر ترتیب در صورت محکوم شدن ترامپ علاوه بر اینکه وی دیگرحقوق اجتماعی خود برای کاندیدا شدن را نخواهد داشت ، مزایای فراوان دیگری از جمله حقوق ما دام العمر رئیس جمهوری های آمریکا ، مزایای داشتن دفتر مستقل جهت فعالیت های سیاسی و همچنین داشتن حمایت فدرال و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا  را از دست می دهد.

این نکته آخر بسیار مهم است چراکه در آن صورت هم ترامپ در سطح بین المللی مورد پیگرد محاکم ایران و عراق خواهد بود و هرجا که اینترپل بتواند باید او را بازداشت کند و همچنین حتی ممکن است افرادی تصمیم بگیرند وی را به جزای اعمالی که در دوره ریاست جمهوری اش انجام داده، از جمله ترور شهید سلیمانی برسانند.

با توجه به این شرایط ترامپ امروزه شدید تر از دیروز به لابی های یهودی و صهیونیست در آمریکا نیاز دارد تا اجازه ندهند چنین اتفاقی رخ دهد و پس از پایان دوره ریاست جمهوری، مجلس نمایندگان به دنبال محاکمه قضائی او نباشد.

همین مورد کافی است تا متوجه شویم تا لحظه آخر خطر ترامپ به قوت خود باقیست و به این دلیل جمهوری اسلامی ایران می خواهد نشان دهد که هزینه  هر حمله ای بسیارسنگین خواهد بود.

مقوله برنامه هستی ایران و برجام

علیرغم اینکه بایدن اعلام کرد که تصمیم دارد بدون هیچ شرط و شروطی به برجام برگردد اما از همین حالا برخی از رهبران اروپایی ساز جدا می زنند و ادعا دارند که نیاز به مذاکرات مجدد و گنجاندن برنامه موشکی و نفوذ ایران در منطقه به این مذاکرات می باشد.

از سوی دیگر برای دولت ایران مهم این نیست که آمریکا به برجام برگردد بلکه مهم این است که آمریکا برجام را اجرا کند.یعنی عملا  تحریم ها را کاملا رفع نماید.لذا گر دولت ایران هیچ برگه ای برای چانه زنی نداشته باشد بدیهی است که طرفهای مقابل به دنبال امتیاز گیری خواهند بود.

به همین دلیل نهادهای تصمیم گیری جمهوری اسلامی ایران شروع به جمع آوری برگه های مهم خود برای برنده شدن در بازی های آتی نموده اند.تا اگر بنا به چانه زنی های جدید باشد این برگه ها را در اختیار داشته باشند.

همزمان ایران قصد دارد به طرف مقابل گوشزد کند، در زمینه فناوری موشکی به جایگاهی غیر قابل بازگشت رسیده است و طرف مقابل باید برنامه های دفاعی و نظامی ایران را بعنوان بخش مهم وجدایی ناپدیری از خط قرمزهای ورود ممنوع بحساب آورد.

دقیقا مشابه زمانی که کشورهای غربی اصرار داشتند  ایران حق غنی سازی اورانیوم را ندشته باشد اما با سیاست مقابله بالعکس کشور غنی سازی را به بالای 20% رساند تا طرف مقابل مجبور شود حق غنی سازی ایران را به رسمیت بشناسد.

امروزه دیگر نمی توان حق و حقوق ایران در تولید تسلیحات دفاعی مخصوصا موشکی و یا پهبادی و یا ... را نادیده گرفت و کشورهای ذیربط مجبور می باشند از این پس ایران را به عنوان عضوی از کلوپ تولید کنندگان تسلیحات پیشرفته بپذیرند. اگرجو بایدن واقعا بخواهد مشکلات با ایران را حل کند به نظر می آید می تواند بدون هیچ شرط و شروطی ابتدا تعهدات آمریکا در برجام مخصوصا رفع تحریم ها را اجرا کند و بعد از ایران توقع عمل به تعهدات خود در برجام را داشته باشد.

از بعد دیگر اگر گفتگو و یا مذاکرات جدیدی شروع شود طرف های مقابل باید به هر صورتی متوجه این نکته گردد که به احتمال قوی ایران همه چیز را از صفر شروع خواهد کرد ، و تصور اینکه مانند سابق با یک مرحله به جلو رفتن و پس از آنکه ایران برجام را اجرا کرد،اقدام به وادار کردن ایران به اجرای خواسته های پسا برجامی خود نمایند دور ذهن است.

 

هیئت تحریریه ایران زمین

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل هیبریدی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل هیبریدی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!