پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۶:۰۹
جمعه، ۱۰ دي، ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰

پارک، رئیس جمهور سابق کره جنوبی پس از نزدیک به 5 سال از زندان آزاد شد

پارک گئون هی، رئیس‌جمهور سابق کره‌جنوبی، تقریباً پنج سال پس از محکومیت به فساد، روز جمعه از زندان آزاد شد و بحث‌هایی در مورد اینکه آیا او نقشی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ماه مارس ایفا خواهد کرد یا خیر، ایجاد شد.

پارک، رئیس جمهور سابق کره جنوبی پس از نزدیک به 5 سال از زندان آزاد شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، پارک 69 ساله اولین رهبر منتخب دموکراتیک کشور بود که با تایید رأی پارلمان در سال 2017 توسط دادگاه قانون اساسی برای استیضاح او به دلیل رسوایی که منجر به زندانی شدن روسای دو شرکت سامسونگ و لوته شد، از قدرت کنار گذاشته شد.

به نقل از رویترز، دادگاه عالی کره جنوبی در ژانویه حکم 20 سال زندان را تایید کرد. پارک به اتهام تبانی با یکی از دوستانش که او نیز در زندان به سر می‌برد، برای دریافت ده‌ها میلیارد وون از شرکت‌ها، عمدتاً برای تامین مالی خانواده دوستش و غیره محکوم شد.

رئیس جمهور مون جائه، هفته گذشته با اشاره به وخامت وضعیت سلامتی پارک و ابراز امیدواری برای غلبه بر تاریخ ناگوار گذشته و ارتقای وحدت ملی، عفو ویژه ای به پارک اعطا کرد .

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، مقامات وزارت دادگستری در نیمه شب پنجشنبه عفو را به پارک در بیمارستانی که او به مدت یک ماه در آن بستری بود، تحویل دادند و افزود که او روز جمعه در آنجا ماند. بیمارستان از اظهار نظر خودداری کرد.

وکیل او گفته است که پارک، دختر یک حاکم نظامی سابق، به دلیل ایجاد نگرانی عمومی عذرخواهی کرده و از مون به دلیل اتخاذ یک "تصمیم سخت" تشکر کرده است.

آزادی پارک در حالی انجام می شود که حزب قدیمی او، حزب محافظه کار اصلی اپوزیسیون قدرت مردم، و حزب دموکراتیک مون در رقابتی فشرده برای ریاست جمهوری هستند.

زندانی شدن او کشور را تقسیم کرد و گروه‌های راست‌گرا و طرفدار پارک تجمع‌های هفتگی برای محکوم کردن مون و سیاست‌های او و آزادی پارک برپا کردند تا اینکه قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی سال گذشته، تجمع‌ها را تعطیل کرد.

صدها نفر از حامیان پارک در دمای انجماد به بیمارستانی رفتند که او در اواخر وقت روز پنجشنبه در آنجا بستری بود تا آزادی اش را جشن بگیرند و بیش از 1000 دسته گل به آنجا رسید.

به گزارش یونهاپ، حدود 200 نفر در مرکز شهر سئول علیه آزادی او تظاهرات کردند.

مشخص نیست که آیا پارک فعالیت سیاسی خود را از سر خواهد گرفت یا خیر؛ اما او در خاطرات خود که روز پنجشنبه منتشر شد گفت که محکومیت او انگیزه سیاسی دارد و او ابراز امیدواری کرد که "یک روز دوباره با مردم ملاقات کند".

یون سوک یول، نامزد ریاست جمهوری خلق پاور، که به عنوان دادستان کل در مورد رسوایی پارک تحقیق می کرد، روز جمعه گفت که وظیفه خود را به عنوان یک کارمند دولتی انجام داده است و افزود که مایل است در صورت بهبود وضعیت سلامتی پارک، او را ملاقات کند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار شرق آسیا و اقیانوسیه
پربیننده‌ترین اخبار شرق آسیا و اقیانوسیه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!