جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۷:۲۲
سلامت - کد خبر : 1956
يكشنبه، ۰۶ بهمن، ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰

ویروس مرگبار کرونا از دسیسه تا واقعیت

در طول 20 سال اخیر توسط پژوهشگران شرکتهای بزرگ چند ملیتی داروسازی حدود 30 نوع بیماری جدید از جمله ایدز و آنفولانزای خوکی ایجاد و به جهان انتشار یافته اند.

ویروس مرگبار کرونا از دسیسه تا واقعیت

کرونا ویروسی جدید که در چین شیوع پیدا کرده و تاکنون جان بیش از 40  نفر را گرفته است، تا تاریخ 25 ژانویه 2020 حدود 1300 نفر به این ویروس ناشناخته دچار شده اند.

سازمان بهداشت جهانی با کمک دیگر نهادهای بین المللی در تلاش هستند این ویروس را مهار کنند تا از تکرار تجربه تلخ و هولناک ویروس سارس جلوگیری به عمل آید، ویروس سارس در سال 2002 جان بیش از 770 نفر را گرفت. در ادامه این مطلب قصد داریم هرآنچه باید راجب ویروس "کرونا" دانست را بیان کنیم.

ماجرا ویروس کرونا از کجا شروع شد؟

در تاریخ 31 دسامبر 2019 بود که مقامات چینی به سازمان بهداشت جهانی اطلاع دادند در شهر 11 میلیون نفری "ووهان" ویروسی جدید شناسایی شده که تاکنون مشابه آن مشاهده نشده است. درواقع نوع جدیدی از ویروس کرونا ایجاد شده و مبتلایان به این ویروس قرنطینه شده اند، پژوهشگران هنوز به دنبال علت و  منشاء این ویروس می گردند.

در 1 ژانویه 2020 یعنی یک روز بعد مشخص شد که منشاء شیوع این ویروس در بازار عمده فروشی محصولات دریایی و فروش جانوران زنده در "ووهان" بوده است، شنیده ها حاکی از آن است که این ویروس با خوردن جانورانی چون مار و خفاش منتقل شده و در این بازار مار و خفاش هم به فروش می رسید.

پس اولین اقدام مقامات چینی بستن این بازار بود، افراد زیادی که به ویروس کرونا مبتلا شدند همگی سری به این بازار غذاهای دریایی زده بودند.

ویروس کرونا در سال 2012 و در عربستان شیوع پیدا کرد و جان بیش از 775 نفر را گرفت، اما چرا تاکنون و گذشت بیش از 8 سال هنوز درمانی برای آن پیدا نشده است؟ جواب این سوال تفاوت نوع ویروس عربستان با ویروس جدید در چین است که هنوز برای پژوهشگران ناشناخته مانده است.

مار و خفاش متهمان ردیف اول در ماجرای کرونا

طبق آخرین تحقیقات که پیرامون این ویروس صورت گرفته مشخص شد که کرونا در بدن خفاش وجود دارد اما این حیوان با آن به سازگاری رسیده است، از سوی دیگر خفاش طعمه موردعلاقه مار محسوب می شود.

سوپ خفاش و مار یکی از غذاهای محبوب چینی هاست، یعنی به همین سادگی این ویروس مرگبار به انسان منتقل شده است. تمام افرادی که برای نخستین بار به این ویروس مبتلا شده اند یا در بازار محلی ووهان بودند و یا به طور غیرمستقیم در رستوران های این بازار سوپ مار و خفاش میل کردند.

ویروس کرونا چیست و چه علائمی دارد؟

طبق نظر سازمان بهداشت جهانی، ویروس کرونا یا CoV خانواده ای بزرگ از ویروس ها را تشکیل می دهد که از سرماخوردگی ساده تا سارس را شامل می شود. سارس در سال 2002 قربانی زیادی در چین گرفت، کرونا هم دقیقا از همان خانواده است با این تفاوت که ناشناخته مانده و درمانی برای آن پیدا نشده است.

فرآیند انتقال کرونا دقیقا مانند سارس می باشد که از گربه ها به انسان منتقل شد، از این رو یک نظریه ثابت وجود دارد که ویروس کرونا در گربه بوده و به انسان منتقل شده است.

علائم کرونا هم دقیقا مانند سارس می باشد، کرونا به دستگاه تنفسی، سینوس، بینی و گلو حمله می کند و سه نشانه اولیه دارد: تب، سرفه و تنگی نفس. این نشانه ها در طول 2 تا 14 روز در بدن فرد ایجاد می شود، سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرد که در کنار این علائم خشکی گلو، سرفه های خشک و غش هم از دیگر نشانه های کرونا می باشند.

پس از نشانه های اولیه مشکلات حاد نیز به وجود می آید که شامل نارسایی کلیه و نارسایی حاد تنفسی است و درنهایت به مرگ بیمار منجر می شود.

متاسفانه هنوز درمان مشخصی برای این بیماری پیدا نشده و تنها کاری که مقامات چینی درحال انجام آن هستند قرنطینه شهرها و تحقیق مداوم راجب کرونا است. طبق گفته محققان پیدا کردن درمان قطعی برای این ویروس حدود یکسال به طول می انجامد.

نظر سازمان بهداشت جهانی راجب ویروس کرونا

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که هنوز شیوع این ویروس در چین به میزان اضطرار نرسیده و در زمره نگرانی های بین المللی قرار ندارد، به گفته این سازمان کمیته کارشناسان مجددا در این هفته با هم دیدار خواهند کرد تا شواهد بدست آمده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در این مورد اظهار داشت:

"در شرایطی پیچیده و رو به گسترش به سر می بریم، امروز بحث و تبادل نظر خوبی در این مورد داشتیم اما مشخص شد برای رسیدن به نتیجه نهایی نیازمند اطلاعات بیشتری هستیم. گرفتن تصمیم در این باره برای من اهمیت زیادی دارد و فقط با دریافت اطلاعات کامل و مدارک لازم می توان تصمیم گرفت. این بیماری به احتمال زیاد یک منشاء حیوانی دارد اما انتقال آن به انسان نیازمند یک ارتباط نزدیک بوده است، کمیته ای فوری برای تشخیص بیماری های ناشی از کرونا و توصیه های لازم برای آن در چین تشکیل شده است".

نمونه هایی از بیماری های ویروسی جهانی

ویروس ها را می توان قاتلان خاموش نامید، آنها بدون سر و صدا به کشتار دسته جمعی می پردازند، هرساله افراد زیادی در اثر ابتلا به این ویروس ها جان خود را از دست می دهند. اندازه ویروس ها یک هزارم باکتری است و به راحتی می توانند کنترل بدن فرد را در دست بگیرند، در قرن جدید ویروس های کشنده ای بلای جان بشریت بوده اند که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

سندروم حاد تنفسی یا سارس

این ویروس فرد بیمار را به نوعی سینه پهلوی کشنده مبتلا می کند، سارس بین انسان و حیوان مشترک بوده و 10 درصد منجر به مرگ می شود. در سال 2002 ویروس سارس در چین و هنگ کنگ منتشر شد و تا سال 2003 به 37 کشور جهان رسید، درپی انتشار آن حدود 8273 نفر مبتلا شدند که 775 نفر جان خود را از دست دادند. علائم اولیه سارس مشابه آنفولانزا می باشد به طوری که با تب، سردرد ، بدن درد و خستگی همراه است.

ابتدا تب بالای 38 درجه حادث می شود و سپس نشانه های تنفسی چون تنگی نفس و دشواری تنفسی به جود می آید، بعد از 3 تا 7 روز فرد بیمار دچار سرفه های خشک و بدون خلط می شود که قادر به پیشرفت بوده و باعث کمبود اکسیژن در خون می شود. در 20 درصد از موارد این بیماران به تهویه مکانیکی نیاز پیدا می کنند، داروهای تب بر و اکسیژن کمکی در درمان سارس تاثیرگذار هستند.

آنفولانزای خوکی

این بیماری هم از بیماری های عفونی قرن اخیر به شمار می رود که تعدادی از انسان ها جان خود را به دلیل ابتلا به آن از دست دادند، هرچند میزان مرگ ناشی از ابتلا به آنفولانزای خوکی کمتر از یک درصد بود و بیشتر کسانی که بیماری های زمینه ای چون ناراحتی قلبی و کلیوی و یا بیماری مزمن ریوی داشتند از دنیا رفتند. در سال 2009 دو نوع بیماری ویروسی شیوع پیدا کرد که H1N1 نوع دوم در خود داشتند، این ویروس از خوک به انسان منتقل شده است.

این ویروس چندان رایج نبود و فقط افرادی که در ارتباط مستقیم با خوک ها قرار داشتند به آن مبتلا شدند، سازمان بهداشت جهانی در سال 2010 اعلام کرد که این ویروس به طور کلی ریشه کن شده است.

جنون گاوی

یک بیماری عصبی تحلیل دهنده مغز می باشد که برای انسان کشنده است، جنون گاوی در اثر مصرف نوعی پروتئین به نام پریون ایجاد می شود. این بیماری از طریق استفاده گوشت های آلوده یا تماس با مغز و هورمون های فرد آلوده در کالبد شکافی و جراحی منتقل می شود. تحقیقات جدید نشان داد که پروتئین های ناقل این بیماری در خون فرد مصرف کننده باقی مانده و می تواند به فرد دیگر منتقل شود.

جنون گاوی موجب ایجاد حفره های اسفنجی در مغز بیمار شده که فرد را دچار اختلال حواس، کاهش دید و حافظه و تغییر خلق و خوی می کند، حدود 90 درصد از افرادی که به این ویروس مبتلا شدند یک سال بعد درگذشتند. در سال 2009 جنون گاوی 144 نفر در انگلستان و 44 نفر را در سایر نقاط جهان به کام مرگ فرستاد، دوره نهفتگی این بیماری در حدود 5 سال بوده و درمان ندارد.

ارتباط این ویروس ها با سیاست های ضد بشریت آمریکا

در سال 1970 وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا "رابرت مک نامارا" که رئیس بانک جهانی نیز شد گفته بود: رشد بی رویه جمعیت جهان می تواند به مشکل آینده تبدیل شود، رشد جمعیت ناپایداری به وجود می آورد و وجود جمعیتی 10 میلیاردی در زمین امکان پذیر نیست. این زمینی نیست که ما بخواهیم در آن زندگی کنیم، دو راه بیشتر برای جلوگیری از این اتفاق وجود ندارد یا باید زاد و ولد را کاهش داد و یا مرگ و میر را بیشتر کرد.

تلاش های استعمار جهانی برای قتل عام بشریت سالهاست که در دستور کار قرار دارد، ویلیام انگدال روزنامه نگار آمریکایی در اثر خود به نام "بذرهای مرگ" به پروژه مخوف آمریکا برای عقیم سازی و تغییر ژنتیکی اشاره می کند. شیوع بیماری سارس در چین و صادرات شیرهای آلوده به این کشور هم اقداماتی در این زمینه بوده است.

ریچارد ابرایت بیولوژیست دانشگاه راجرز می گوید:

"در حال حاضر بیش از 300 موسسه علمی و 12 هزار واحد در ارتباط با جتگ بیولوژیکی در آمریکا فعالیت دارند. در طول 20 سال اخیر توسط پژوهشگران شرکتهای بزرگ چند ملیتی داروسازی حدود 30 نوع بیماری جدید از جمله ایدز و آنفولانزای خوکی ایجاد و به جهان انتشار یافته اند. این شرکت ها از راه فروش دارو و واکسن های به ظاهر بازدارنده بیش از 500 میلیارد دلار درآمد کسب کردند".

دانشمند ویروس شناس استرالیایی می گوید که این ویروس ها منشاء طبیعی ندارند و بیشتر آنها در آزمایشگاه های مخفی خلق و منتشر شده اند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
نظرات کاربران
  1. پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) میفرمایند: خود را با سیر درمان کنید که دوای هفتاد بیماری است.

  1. استفاده از شیر حیوانات مانند الاغ که حاوی آنتی بادی قوی است در طب سنتی تجربه شده و موفقیت آمیز بوده است

  1. پیشگیری بهتر از درمان، معمولا ویروس ها در گلو و سینوسهای بینی مستقر می شوند،ساده ترین کار قبل از بیماری استفاده از دهان شویه و مسواک است، ارزانترین دهان شویه آب نمک است، البته این روش تا قبل از بیماری مفید می باشد،وبعد از بیماری باید ضمن ادامه روش به پزشک مراجعه کرد

  1. سلام من H1N1رو پشت سر گذاشتم آیا به کرونا هم مبتلا میشم؟؟؟

    • آره اگه گیم اور نشی

    • سلام ،نه با رعایت اصول بهداشتی که گفته شده دهان شویه و غرغره با آب نمک و حفظ آرامش به هیچ عنوان مبتلا نمیشدید

    • بله احتمال ابتلا وجود داره. من و همسرم h1n1 رو پشت سرگذاشتیم بعدش کرونا گرفتیم که خداذوشکر اونم پشت سر گذاشتیم. خدا مرحله بعد رو بخیر بگذرونه

پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!