پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۱:۰۱
تغذیه - کد خبر : 11485
شنبه، ۱۶ مرداد، ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰

وزارت بهداشت از تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان سلامت انتقاد کرد

به گفته‌ی دکتر زهرا عبداللهی قوانین موجود برای نظارت جرایم تبلیغات باید به نحوی بروز رسانی شود که بازدارنده باشد.

وزارت بهداشت از تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان سلامت انتقاد کرد

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی ایران زمین، به گفته‌ی دکتر زهرا عبداللهی  قوانین موجود برای نظارت جرایم تبلیغات باید به نحوی بروز رسانی شود که بازدارنده باشد.

قابل ذکر است که، هرسال با مسئولیت وزارت بهداشت فهرست کالاها و خدمات آسیب رسان به سلامت برای منع تبلیغات تهیه می‌شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بیان کرد: این فهرست سپس به سازمان صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ می‌شود. مطابق با آخرین فهرست کالاهای آسیب رسان در سال ۱۴۰۰ که در دبیرخانه شورای عالی امنیت غذایی تصویب شده است برخی محصولات با ممنوعیت تبلیغ روبرو هستند.

عبداللهی گفت: متاسفانه جرایم تبلیغات به حدی کم است که متخلف به راحتی آن را پرداخت می‌کند و کار خود را انجام می‌دهد. قوانین موجود برای نظارت باید به نحوی بروز رسانی شود که بازدارنده باشد.

به گفته‌ی ایشان، انواع نوشابه‌های گازدار بدون قند یا با قند، نوشابه‌های انرژی‌زا، نوشیدنی‌های مالت (مإالشعیر) طعم دار، آبمیوه‌های بدون گاز با محتوی آبمیوه کمتر از ۲۵ درصد، انواع سس‌ها، چیپس، اسنک و سایر فرآورده‌های غلات حجیم شده نباید تبلیغ شوند.

هرچند که لیست این محصولات با امضای وزیر بهداشت ابلاغ شده است. اما هنوزشاهد تبلیغ مکرر آنها هستیم.  با تبلیغ چنین کالاهایی از رسانه تصویری مردم و مصرف کننده تشویق به مصرف بیشتر می‌شوند که عوارض و پیامدهایی دارد.

مصرف زیاد موادغذایی ذکر شده می‌تواند سلامت را به خطر بی‌اندازد. مصرف بالای چیپس‌ها یا نوشابه‌ها می‌توانند باعث دیابت و چاقی شود. مشکل بیش فعالی ناشی از مصرف مواد افزودنی و رنگ‌های خوراکی اکنون در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان وجود دارد و به مشکلات جامعه دامن می‌زند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود:  تبلیغ محصولاتی که مصرف زیاد آنها باعث بیماری و مشکل می‌شود نباید انجام شود. از طرفی همیشه به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو این ایراد گرفته می‌شود که اگر این محصولات نباید مصرف شوند چرا اجازه تولید آن را می‌دهید؟ باید بدانیم منع تبلیغ به معنای عدم تولید نیست، در همه جای دنیا چنین مواد غذایی تولید می‌شود اما تبلیغات زیاد و جذاب آنها سبب می‌شود مردم تشویق به مصرف بیشتر چنین محصولاتی شوند که در نهایت سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: تبلیغات اینچنینی هم خلاف قانون است. ما در وزارت بهداشت رسما پیگیری و اعتراض می‌کنیم و به نهادهای مربوطه همچون صدا و سیما، وزارت ارشاد، شهرداری و... نامه ارسال می‌کنیم و همیشه این نکته مطرح می‌شود که این تبلیغات درآمدی برای شهرداری یا صدا و سیما است. کسب درآمد ضروری است اما اگر قرار باشد کسب درآمد به ضرر سلامت مردم باشد دیگر قابل قبول نیست و سلامت مردم اهمیت دارد.

عبداللهی در پایان بیان کرد: جرایم به حدی کم است که متخلف به راحتی آن را پرداخت می‌کند و کار خود را انجام می‌دهد. قوانین موجود برای نظارت باید به نحوی بروز رسانی شود که بازدارنده باشد

 

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تغذیه
پربیننده‌ترین اخبار تغذیه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!