جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۹:۰۷
بین الملل - کد خبر : 16387
دوشنبه، ۲۴ مرداد، ۱۴۰۱ - ۸:۰۰

ورود قانون گذاران آمریکایی به تایوان

هیئتی از قانونگذاران آمریکایی روز یکشنبه برای یک سفر دو روزه وارد تایوان شدند و با رئیس جمهور تسای اینگ ون دیدار خواهند کرد.

ورود قانون گذاران آمریکایی به تایوان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، پکن که تایوان را جزوی از سرزمین خود می‌داند، پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه در اوایل ماه اوت، رزمایش‌های نظامی را در اطراف جزیره برگزار کرده است.

به نقل از رویترز، چین مدت ها مدعی حاکمیت بر این جزیره بوده است. دولت تایوان ادعاهای چین را رد می کند و می گوید مردم این جزیره باید در مورد آینده آن تصمیم بگیرند.

سفارت آمریکا در تایپه گفت که این هیئت، که در سفری به منطقه هند و اقیانوس آرام هستند، توسط سناتور اد مارکی، رهبری می شود.

دفتر ریاست جمهوری تایوان اعلام کرد که این گروه روز دوشنبه با تسای دیدار میکنند.

در بیانیه‌ای آمده است: «به‌ویژه در زمانی که چین با تمرین‌های نظامی تنش‌ها را در تنگه تایوان و منطقه افزایش می‌دهد، مارکی در راس هیئتی برای سفر به تایوان بار دیگر حمایت قاطع کنگره ایالات متحده از تایوان را نشان می‌دهد.»

مارکی ریاست کمیته فرعی روابط خارجی سنا در شرق آسیا، اقیانوسیه و امنیت سایبری بین المللی را بر عهده دارد. سخنگوی مارکی گفت که جان گارامندی نماینده گروه کاری تسلیحات هسته ای و کنترل تسلیحات کنگره و نماینده دان بیر، مارکی را در این سفر همراهی میکنند.

سفارت چین در واشنگتن روز یکشنبه گفت که "اعضای کنگره آمریکا باید مطابق با سیاست چین واحد دولت آمریکا عمل کنند" و استدلال کرد که سفر اخیر کنگره "یک بار دیگر ثابت می کند که ایالات متحده نمی خواهد شاهد ثبات در سراسر تنگه تایوان باشد و از هیچ تلاشی برای ایجاد تقابل بین دو طرف و مداخله در امور داخلی چین دریغ نمیکند."

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که سفر اعضای کنگره به تایوان، پیشینه ای چند دهه ای دارد و به این سفر ادامه خواهند داد و افزود که این گونه بازدیدها مطابق با سیاست دیرینه ایالات متحده در مورد چین واحد بوده است.

بر اساس این سیاست، ایالات متحده روابط دیپلماتیک رسمی با پکن دارد و نه تایوان. با این حال، واشنگتن در مورد اینکه آیا پکن بر تایوان حاکمیت دارد یا خیر، موضعی اتخاذ نمی کند و طبق قوانین ایالات متحده موظف است ابزارهایی برای دفاع از خود در اختیار تایوان قرار دهد.

 

"منافع مشترک"

دفتر مارکی گفت که این گروه "با رهبران منتخب و اعضای بخش خصوصی برای بحث در مورد منافع مشترک از جمله کاهش تنش ها در تنگه تایوان و گسترش همکاری های اقتصادی از جمله سرمایه گذاری در نیمه هادی ها" دیدار خواهد کرد.

این هیئت یک توقف در کره جنوبی داشت، جایی که مارکی با یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی ملاقات کرد.

سفارت آمریکا گفت: «هیات با رهبران ارشد تایوان دیدار خواهد کرد تا در مورد روابط ایالات متحده و تایوان، امنیت منطقه ای، تجارت و سرمایه گذاری، زنجیره تأمین جهانی، تغییرات آب و هوا و سایر موضوعات مهم دوجانبه گفتگو کنند.»

در حالی که رزمایش های چین در اطراف تایوان کاهش یافته است، این کشور همچنان در حال انجام فعالیت های نظامی است.

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد 11 هواپیمای نظامی چین روز یکشنبه از خط میانی تنگه تایوان عبور کرده و وارد منطقه دفاع هوایی تایوان شدند.

مقامات آمریکایی گفته اند که پکن نسبت به سفر پلوسی «واکنش بیش از حد» نشان داده و از آن به عنوان بهانه ای برای تغییر وضعیت موجود در تنگه تایوان استفاده کرده است.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!