چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۱۴:۲۱
رفاه و تعاون - کد خبر : 11159
جمعه، ۰۱ مرداد، ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰

وحشتناک‌ترین جلوه سالمندآزاری؛ رهاسازی آنها در محیط عمومی است

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور رهاسازی سالمندان در محیط عمومی را وحشتناک‌ترین اتفاق در سالمندآزاری دانست، هرچند این موارد بسیار ناچیز رخ می‌دهد.

وحشتناک‌ترین جلوه سالمندآزاری؛ رهاسازی آنها در محیط عمومی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از ایرنا «محمود علیگو» رهاسازی سالمندان در پارک‌ها و مساجد یا فراموش کردن آنها توسط فرزندان به گونه ای که ماه ها و روزها در خانه تنها می مانند و کسی سراغ آنها را نمی‌گیرد را به عنوان جلوه هایی از سالمندآزاری برشمرد.  

 

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: غفلت و آزارهای عاطفی و روانی نیز پرشمارترین اتفاقات در زمینه سالمندآزاری اند، برای مثال گزارش بیماری والدینی از سوی همسایگان آنها در دوران کرونا ارایه شد که از سوی اورژانس اجتماعی به آنها کمک شد این والدین روزها تنها ماندند و کسی سراغ آنها را نگرفته بود. 

 

وی با بیان اینکه رسیدگی به موارد سالمندآزاری از فعالیت های  مستمر اورژانس است، گفت: تماس‌های مربوط به سالمندآزاری بسیار کم است اما این موضوع هم پیش از دوران کرونا و هم اکنون، جزء فعالیت‌های مستمر ماست.

 

علیگو بیشترین تماس‌ها را مرتبط با همسرآزاری، کودک‌آزاری و خشونت خانگی دانست و تاکید کرد: میزان سالمند آزاری در ایران، پائین تر از میانگین جهانی است و این به فرهنگ اجتماعی و فرهنگ احترام و توجه به والدین در ایران مرتبط می شود. به همین دلیل موارد ضرب و شتم تقریبا نداریم شاید سالانه یک مورد باشد اغلب سالمندآزاری‌ها از نوع غفلت است.

 

وی درباره آمار موارد خشونت خانگی در استان‌ها گفت: این آمار در استان ها مختلف بسته به شرایط و جمعیت متفاوت است مثلا در تهران تعداد تماس‌های خشونت‌های کودک‌آزاری و همسرآزاری تقریبا برابر است و بر حسب جمعیت زیاد، میانگین ها نیز بالاتر است.

 

سرپرست دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان اینکه موارد کودک آزاری و همسرآزاری به دو مساله آموزش سبک زندگی و فرزندپروری بازمی‌گردد، گفت: لازم است نظام‌های تبلیغی و ترویجی، آموزش و پرورش و رسانه‌ها برای پیشگیری از موارد کودک‌آزاری و همسرآزاری روی این موضوع تمرکز کنند و بیش از پیش به آموزش حقوق کودکان بپردازند. 

 

طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اکنون هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر سالمند در کشور وجود دارند که ۱۰ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و این آمار در ۲ تا ۳ دهه آینده به ۲۵ درصد می رسد. براساس اعلام مسئولان ذیربط، دهه ‌شصتی‌ها در سال ۱۴۲۰، ۶۰ ساله می شوند کشور در این دوران با بحرانی سالمندی مواجه می‌شود، مگر آنکه برای آن آماده باشیم.

 

اداره سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز حرکت جمعیت سالمند کشور را به سمت الگوی زنانه اعلام کرده است.

 

آخرین مورد رهاسازی سالمندان در فروردین ماه امسال رخ دادد که در فضای مجازی منتشر و رسانه‌ای شد مربوط به رهاسازی پیرمردی دارای عفونت شدید پا براثر دیابت در شهر اهواز بود.

 

شهروندان در صورت مشاهده خشونت خانگی از جمله سالمندآزاری، کودک‌آزاری و همسرآزاری می‌توانند با اورژانس اجتماعی با شماره ۱۲۳ تماس بگیرند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار رفاه و تعاون
پربیننده‌ترین اخبار رفاه و تعاون
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!