جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۹:۳۰
اروپا و آمریکا - کد خبر : 11032
يكشنبه، ۲۷ تير، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

واکنش وزارت خارجه آمریکا به توئیت عراقچی

ند پرایس: این اظهارات، تلاشی تکان‌دهنده برای رفع تقصیر و شانه خالی کردن از مسئولیت بن‌بست کنونی در بازگشت متقابل احتمالی به پایبندی در برجام است.

واکنش وزارت خارجه آمریکا به توئیت عراقچی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، اظهارات «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با واکنش های منفی وزارت خارجه آمریکا همراه شد.

عراقچی شامگاه شنبه در توئیت هایی تصریح کرد: «ما در دوران انتقالی به سر می‌بریم و یک انتقال دموکراتیک قدرت در تهران در حال انجام است. روشن است که گفت‌وگوهای وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند. این اقتضای هر دموکراسی است».

در واکنش به توئیت های معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، بامداد یکشنبه بیانیه ای را از سوی وزارت خارجه این کشور در صفحه شخصی توئیتر خود منتشر کرد.

در این بیانیه که توسط «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا صادر شده، آمده است: این اظهارات، تلاشی تکان‌دهنده و خشمگین‌کننده برای رفع تقصیر و شانه خالی کردن از مسئولیت بن‌بست کنونی در بازگشت متقابل احتمالی به پایبندی در برجام است. ما آماده هستیم تا به‌ محض اینکه ایران تصمیمات مقتضی را اتخاذ کرد، به وین بازگردیم و بازگشت متقابل به برجام  را تکمیل کنیم.

پرایس درخصوص اظهاراتی که درباره آمریکایی‌های زندانی در ایران می‌شود گفت: عراقچی درباره گروگان گرفته‌شدن توافق از سوی ما می‌گوید، در حالی که دولت او چهار آمریکایی را سال‌هاست که زندانی کرده است و ما شاهد تلاش های ظالمانه دیگری برای امید واهی دادن به خانواده‌های آنها هستیم.

در ادامه این بیانیه آمده است که آزادی شهروندان بازداشتی ما از اولویت بالایی برخوردار است و ما کماکان منتظر رخ دادن آن هستیم.

بر این اساس، وزارت خارجه آمریکا در این‌باره توضیحاتی را ارائه داد که هنوز هیچ توافقی در زمینه زندانی‌ها حاصل نشده است. اگر ایران واقعا می‌خواهد که ژست بشردوستانه بگیرد، می‌تواند به سادگی و فوراَ زندانی‌ها را آزاد کند.

ند پرایس در ادامه گفت: البته ما در جریان مذاکرات وین، گفت‌وگوهای غیرمستقیمی درباره موضوع زندانی‌ها انجام دادیم و تأخیر در ازسرگیری این روند، کمک‌کننده نیست. هر چند که مؤثتر بود اگر طی نشستی در وین به پیشرفتی در این خصوص می‌رسیدیم، ولی ما برای ادامه‌دادن گفت‌وگوها درباره زندانی‌ها طی این دوره (انتقال قدرت در ایران) آماده هستیم.

گفتنی است پیش از این، رسانه‌های غربی به نقل از یک منبع ناشناس مدعی شدند که تهران، کشورهای اروپایی را مطلع کرده که تیم مذاکره‌کننده ایرانی تا اواسط ماه آگوست یعنی تا بعد از شروع به کار دولت جدید برای دور هفتم مذاکرات به وین بازنمی‌گردد. 

دور قبل مذاکرات وین (دوره ششم) به منظور احیای برجام ، در ۲۲ خرداد 1400 با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد و در همان روز سید عباس عراقچی در اظهاراتی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعاً توافق نخواهد کرد. با این حال، تاریخ آغاز به کار دور هفتم این مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

از طرفی نیز واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به تعهدات کامل ذیل برجام بازگردند، حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را بردارند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا به دست‌کم سه تا شش ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر آن که ابتدا نقض توافق از سوی آمریکا رخ داده و حسن نیت جمهوری اسلامی با ماندن در این قرار داد بر همه مبرهن است می گوید این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.

تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!