جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۴:۳۴
سیاست خارجی - کد خبر : 17390
يكشنبه، ۲۱ اسفند، ۱۴۰۱ - ۸:۰۰

واکنش ها به توافق ایران و عربستان

از روز جمعه که خبر توافق ایران با عربستان منتشر شد کشور های مختلفی نسبت به آن واکنش نشان دادند که بیشتر آنها مربوط به منطقه جنوب غربی آسیا ، اروپا و آمریکا بود ، این توافق نامه درواقع به واسطه کشور چین انجام شد.

واکنش ها به توافق ایران و عربستان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، بیشتر واکنش ها به توافق ایران و عربستان از سمت کشورهای خاورمیانه بود ولی فرانسه یکی از کشورهای اروپایی بود که نسبت به این توافق نامه واکنش نشان داد.

وزارت خارجه فرانسه با منتشر کردن بیانیه ای از توافق ایران با عربستان خبر داد و از آن استقبال کرد و از مینی گری چین در این باره تشکر کرد. در بیانیه منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه فرانسه امده است : کاترین کولونا، وزیر امور خارجه از گفت‌وگو و هر ابتکار عملی که بتواند کمک ملموسی به کاهش تنش‌ها و تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای بینجامد، حمایت می‌کند. در این بیانیه فرانسه از ایران خواست تا از آنچه اقدامات بی‌ثبات کننده عنوان کرده است، صرف نظر کند.

عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه طالبان نیز به این موضوع واکنش نشان داد و در توییتی با اشاره به این توافق نامه برای برقراری روابط دو جانبه نوشت: وزارت امور خارجه امارت اسلامی به دلیل از سرگیری روابط دیپلماتیک پادشاهی عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ایران استقبال کرده و اعلام کرد که این اقدام گام مثبتی در جهت برقراری صلح و ثبات در منطقه  است.

وزارت خارجه سوریه نیز مانند دیگر کشورهای منطقه از این توافق نامه استقبال کرد و گفت که این موضوع باعث افزایش ثبات و امنیت در منطقه می شود.

فادی الشمری، مشاور محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در توییتی این موضوع را باعث دلگرمی کشورهای منطقه دانست و به عربستان و ایران این موضوع را تبریک گفت.

طی تماس تلفنی ، وزیران امور ارجه جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان، بدر السید البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان بایکدیگر به گفتگو پرداختن و این توافقنامه را به هر دو کشور تبریک گفت و اعلام کرد که ما از هرگونه توافق که ثبات را به منطقه بیاورد استقبال می کنیم.

وزارت خارجه سودان ، وزارت امورخارجه پاکستان ، وزیر خارجه امارات و معاون دبیرکل حزب الله لبنان از دیگر کشور های بودند که بصورت انتشار بیانیه یا نوشتن توییتی ، این توافق نامه را به هردو کشور تبریک گفتند و از این توافقنامه استقبال کردند.

عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین که یکی از افراد حاضر در جلسه توافق دیپلماتیک ایران و عربستان بود ، با تاکید بر ایجاد برقراری ثبات در منطقه ، اعلام کرد که این موضوع یک پیروزی برای صلح بود.

اتحادیه اروپا نیز روز شنبه 20 اسفند با انتشار بیانیه‌ای نسبت به این توافق نامه واکنش نشان داد و از عادی‌سازی روابط بین دو کشور ایران و عربستان و همینطور برقراری مجدد روابط دیپلماتیک میان دو کشور همسایه استقبال و خاطر نشان کرد که اتحادیه اروپا منتظر اجرای این توافقنامه است.

در ادامه این بیانیه با تاکید بر اینکه «اتحادیه اروپا تلاش‌های دیپلماتیک منجر به این گام مهم را تقدیر می‌کند» آمده است: از آنجایی که هم عربستان سعودی و هم ایران برای امنیت منطقه محوری هستند، از سرگیری روابط دوجانبه آنها می‌تواند به ثبات کل منطقه کمک کند.

مرکز مطالعات بین‌الملل و استراتژیک آمریکا در یادداشت خود با اشاره به توافق روز جمعه ایران و عربستان برای برقراری مجدد روابط که با میانجی‌گری چین انجام شد، نوشت: به نظر می‌رسد که این توافق در سفر ماه گذشته ابراهیم رئیسی به پکن رو به جلو رفت. از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور رئیسی در  ۲۰۲۱، وی اعلام کرده بود که کاهش تنش با همسایگان منطقه‌ای اولویت است اما عربستان سعودی و ایران اختلافات گوناگونی در سراسر منطقه داشته‌اند که از لبنان تا سوریه، عراق و یمن را در بر می‌گیرد. 

ایران، به‌ویژه از نیروهای انصارالله در یمن حمایت می‌کند که سعودی‌ها را هم در مرزهای این کشور و هم در مناطق داخلی تهدید می‌کند. عربستان سعودی مدت‌هاست که به‌طور فزاینده‌ای علاقه‌مند به یافتن راهی برای پایان دادن به درگیری در یمن بوده است و این توافق احتمالاً آن را به جلو می‌برد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!