جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۸:۱۹
فرهنگ و هنر - کد خبر : 9071
پنجشنبه، ۰۹ ارديبهشت، ۱۴۰۰ - ۸:۰۰

واکنش ها به سریال احضار، سریال ماه رمضان

با گذشت نیمی از قسمت سریال احضار درواقع با گذشت 15 قسمت از این سریال ، اما به نظر می‌رسد که تا به الان احضار نتواسته نظر برخی منتقدان را به خود جلب کند .

واکنش ها به سریال احضار، سریال ماه رمضان
به گزارش  خبرگذاری ایران زمین، علیرضا افخمی که ده سالی است از ساخت سریال‌های ماورایی فاصله گرفته است، به نظر می‌رسد که کار جدیدش نسبت به سریال‌های دیگرش دارای ایرادتی بوده؛ پخش سریال احضار مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار نگرفته و زیر تیغ نقد منتقدان رفته است.
 
با وجود این تا امروز پربیننده‌ترین سریال مناسبتی رمضان ۱۴۰۰ لقب گرفته است.  
 
 چند سالی بود که در میان سریال‌های ماه رمضان، جای خالی مجموعه‌های با موضوع  ماورایی به شدت احساس می‌شد. علیرضا افخمی که با ساخت مجموعه "او یک فرشته بود"، به نوعی سردمدار این ژانر در تلویزیون محسوب می‌شود، امسال با مجموعه "احضار" که فضایی ماورایی دارد و به نقد عرفان‌های کاذب می‌پردازد، به رسانه ملی بازگشته است. مجموعه‌ای که با وجود ضعف‌های فراوان تا امروز پربیننده‌ترین سریال مناسبتی ماه رمضان لقب گرفته .
 

انتقادات منفی نسبت به سریال احضار:

رسول خردمندی، نویسنده و منتقد سینما و تلویزون ،به گفته وی سریال احضار حداقل استاندارد‌های یک سریال تلویزیونی را نیز ندارد، چه برسد به احیای یک ژانر کهنه و پرطرفدار به اسم وحشت، گفته که سریال احضار که در ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۰ از شبکه‌ی یک پخش می‌شود، از تمام آثار تلویزیونی علیرضا افخمی ضعیف‌تر است.

اواحضار داشت که بارزترین اشکال در همان خلق فضای جنگلی است که در ابتدای سریال دیدیم. به گفته خردمندی، محیط جنگل آنچنان غرق در نور است که به دست گرفتن چراغ قوه توسط بازیگر رسما مثل جوکی به شدت خنده‌دار می‌ماند.

 

البته منتقدان دیگری نیز علاوه بر خردمندی نسبت به سریال احضار واکنش منفی داشته و گفته اند که (وقتی عنوان (۱۴+) روی یک سریال ایرانی قرار می‌گیرد، طبیعی است که مخاطبان مشتاق تماشای سریالی شبیه به سریال‌های خارجی در ژانر وحشت باشند. در سریال احضار با روح یک انسان مواجه می‌شویم که واقعا احضار می‌شود. همین در ابتدا کافی است که عده‌ای نفس در سینه حبس کنند و منتظر بمانند تا در صحنه‌های بعدی چشم‌هایشان را از ترس روی هم فشار دهند و بی‌اراده جیغ بزنند و واقعا بترسند. اما صحنه‌های این شکلی در کار نیست.

 

روایتی که اصلا روایت نیست:

حتی اگر یک بچه‌ی کوچک  بخواهد قصه‌ ای را برای من و شما تعریف کند بر طبق یک اصول بهتر وقابل باور تری نسبت به سریال احضار این کار را انجام می‌دهد و شخصیت‌های قصه‌اش روی کاغذ، آدم‌های باورپذیرتری نسبت به گروه بازیگری احضار هستند. از همان اوایل داستان، شخصیت‌ها در جنگل پیرامون جن صحبت می‌کنند و مطالبی اغلب اینستاگرامی و تخیلی را با یکدیگر مرور می‌کنند و عجیب‌تر این‌که حرف‌هایی را از زبان کاراکترها می‌شنویم که شاید هیچوقت اگر ما جای آنها بودیم حداقل در وضعیتی که آنها بودند به زبان نمی‌آوردیم. این سریال هدفش نه روایتِ باورپذیر یک قصه‌ی ساده است و نه چیز دیگر. وقتی کاراکترهای قصه برایشان تعریف نشده از قوه‌ی عقل استفاده کنند و مثل یک بچه‌ی کوچک داستان را به جلو پیش می‌برند، نمي‌توان چندان به داستان سریال احضار دل بست. اصلا مشخص نیست که داستان در چه سالی روایت می‌‌شود و آن جنگلِ به اصطلاح ترسناکِ داستان دقیقا کجاست و چه اسمی دارد. در چنین سریال با ماهیتِ لوکیشینی که قرار است مسبب اتفاق ترسناک باشد اما متاسفانه هیچ خبری از ترس نیست.

واکنش مثبت سریال احضار:

تهیه‌کننده این سریال، نسبت به واکنش‌های منفی منتقدین و مخاطبان درباره بازیگران جدید سریال احضار واکنش نشان داده و اعلام کرده که هرچه قسمت‌ها جلوتر می‌رود به خصوص قرار گرفتن این چهره‌های جدید در کنار بازیگران قدیمی مثل علی دهکردی، آرش مجیدی، صالح میرزاآقایی و بقیه کسانی که نقش‌آفرینی می‌کنند کمک کرده ترکیب خوبی را داشته باشیم و بازخورد‌هایی که الان داریم نظرات مثبتی بوده است.

برخی از این منتقدان بر این باورند که افخمی با ساخت مجموعه تلویزیونی احضار نگاه دیگری به مسائل روز جامعه و جدال باور‌های دینی و دارد. به گفته آن‌ها احضار ساخته شده تا دست کاسب‌کار این مجالس را رو کند و تأثیرات این باور‌های غلط بر زندگی افراد جامعه را نمایش دهد.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگ و هنر
پربیننده‌ترین اخبار فرهنگ و هنر
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!