جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۹:۲۴
سیاست خارجی - کد خبر : 10130
چهارشنبه، ۱۹ خرداد، ۱۴۰۰ - ۹:۰۰

واکنش تند ظریف به اظهارات دبیرکل سازمان ملل متحد

اقدامات غیرقانونی آمریکا در جنگ و تروریسم اقتصادی به ظرفیت ایران برای انتقال سهم مالی خود به سازمان ملل و تعداد دیگری از سازمان های بین المللی آسیب رسانده است

واکنش تند ظریف به اظهارات دبیرکل سازمان ملل متحد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، تحریم های شدید و یکجانبه بانکی آمریکا را دلیل پرداخت نشدن سهم ایران به سازمان ملل دانست و تعلیق حق رای ایران بواسطه این عدم پرداخت را رد کرد.

ظریف در این نامه آورده است: همانطور که شما و در حقیقت همه دنیا به خوبی آگاه و مطلع هستید، مردم ایران تحت بی سابقه ترین جنگ اقتصادی (در واقع تروریسیم اقتصادی) پیرو تصمیم دولت ترامپ برای خروج یکجانبه آمریکا از برجام (که به صورت بی شرمانه ای تا به امروز توسط جانشین او به عنوان اهرم چانه زنی ادامه یافته است) قرار دارند.

مردم ایران به اجبار یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل از انتقال پول و منابع خود برای خرید حتی دارو و غذا (چه برسد به پرداخت بدهی معوق سازمان ملل) منع شده اند و متاسفانه دبیرخانه سازمان ملل ظرف سه سال گذشته در قبال این جنایت علیه بشریت بی اعتنا بوده است.

ظریف تاکید کرد: اقدامات غیرقانونی آمریکا در جنگ و تروریسم اقتصادی به ظرفیت ایران برای انتقال سهم مالی خود به سازمان ملل و تعداد دیگری از سازمان های بین المللی آسیب رسانده است و این عدم انتقال نتیجه مستقیم محدودیت شدید روابط بانکی ایران با دنیای خارج و مسدود کردن منابع نقدی چند میلیارد دلاری ایران در کره جنوبی ، ژاپن و عراق و دیگر بانکها بوده است.

از اینکه یک عضو موسس سازمان ملل متحد به دلیل وجود شرایطی کاملا خارج از کنترل خود، که ناشی از اقدامات غیرقانونی و یکجانبه دولتی دیگر بوده، از حق رای خود محروم شده است بسیار متاسف هستیم.

وی بیان کرد: منشور ملل متحد این اختیار را به مجمع عمومی می دهد که تصمیم بگیرد "عدم پرداخت (سهم مالی) ناشی از شرایط خارج از کنترل عضو بوده است" و در این صورت آن کشور همچنان امکان رای دادن خواهد داشت. بر این اساس جمهوری اسلامی اسران تعلیق حق خود را رد می کند.

وزیر امور خارجه در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران کاملا به انجام تعهدات مالی خود در قبال سازمان ملل متحد متعهد است و به محض اینکه این شرایط تحمیلی، یعنی اقدامات قهرآمیز غیرقانونی و یکجانبه ایالات متحده_برداشته شود، به تمامی تلاش های خود در راستای تسویه مالی معوق خود نسبت به سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی ادامه خواهد داد.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!