پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۷:۱۸
چهارشنبه، ۲۰ مرداد، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

واکنش ترودو به حکم دادگاه چین، علیه جاسوس کانادایی

دادگاه چینی، تاجر کانادایی را که در چین مشغول به جاسوسی بوده، مجرم شناخته و به ۱۱ سال حبس محکوم کرده است. این دادگاه اعلام کرده است که ۵۰ هزار یوان از اموال شخصی وی را توقیف کرده و او را بعد از گذراندن حبس از چین اخراج خواهد کرد.

واکنش ترودو به حکم دادگاه چین، علیه جاسوس کانادایی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، تنش دیپلماتیک بین کانادا و چین بر سر بازداشت متقابل اتباع یکدیگر، با حکم جدید دادگاه چینی وارد مرحله جدیدی شد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، دادگاه استیناف در شهر «داندونگ» امروز (20 مرداد)، «مایکل اِسپاوور» تاجر کانادایی را که در چین مشغول جاسوسی بود، مجرم شناخته و به ۱۱ سال حبس محکوم کرد.

این دادگاه اعلام کرد که ۵۰ هزار یوان از اموال شخصی اسپاوور را توقیف کرده و وی بعد از گذراندن مدت حبس از چین اخراج خواهد شد.

بر اساس این گزارش، اسپاوور که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ در چین بازداشت شد، در ماه ژوئن ۲۰۱۹ با اتهام جاسوسی از سوی دادگاه داندونگ مواجه گشت. این دادگاه سپس به تحقیقات ادامه داد تا اینکه امروز رأی نهایی خود را اعلام کرد.

این در حالی است که وکلای «مِینگ وان‌ژو» مدیر مالی شرکت هوآوی - که اواخر سال ۲۰۱۸ در فرودگاه ونکوور به بهانه نقض تحریم‌های آمریکا بازداشت شد - در تلاش هستند دادگاه کانادایی را متقاعد کنند که او را به واشنگتن تحویل ندهد.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین نیز از دولت کانادا درخواست کرد وانژو را هرچه زودتر آزاد کند تا وی بتواند به کشورش بازگردد.

از طرفی «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا با صدور یک بیانیه به اقدام دادگاه شهر داندونگ واکنش نشان داد و صدور حکم حبس برای تبعه کانادایی را محکوم کرد.

ترودو در این بیانیه نوشت: «محکومیت و مجازات چین برای مایکل اسپاوور کاملاً غیرقابل قبول و ناعادلانه است. حکم برای آقای اسپاوور پس از بیش از دو سال و نیم بازداشت خودسرانه، عدم شفافیت در مراحل قانونی و محاکمه‌ای که حتی حداقل استانداردهای مورد نیاز حقوق بین‌الملل را برآورده نمی‌کند، ایجاد می‌شود».

جاستین ترودو در این بیانیه با اشاره به بازداشت یکی دیگر از اتباع این کشور در چین اعلام کرد: «برای آقای اسپاوور و همچنین مایکل کووریک که خودسرانه بازداشت شده است، اولویت اصلی ما همچنان آزادی فوری آن دو است. ما به کار شبانه‌روزی ادامه می‌دهیم تا آنها را در اسرع وقت به خانه برگردانیم».

نخست‌وزیر کانادا ادامه داد: «ما و همه کانادایی‌ها فکرمان پیش آقای اسپاوور و عزیزانش در این دوران فوق‌العاده سخت است. دولت کانادا همزمان با تلاش برای اطمینان از بازگشت ایمن او، همچنان به ارائه خدمات کنسولی به آقای اسپاوور و خانواده او ادامه خواهد داد».

وی افزود: «من می خواهم از بسیاری از شرکا، دوستان و متحدان کانادا به خاطر همبستگی و حمایت آنها از آزادی آقای اسپاوور و آقای کووریک و مخالفت آنها با شیوه بازداشت خودسرانه دولت چین تشکر کنم. تا زمانی که آنها به سلامت به خانه بازگردانده نشوند، دست از تلاش نمی کشیم».

این در حالی است که ایالات متحده آمریکا «منگ وانژو» دختر بنیانگذار شرکت هوآوی و مدیر ارشد مالی این شرکت را، دسامبر ۲۰۱۸ در فرودگاه ونکوور کانادا با حکم آمریکا بازداشت کرد و از آن زمان کانادایی‌ها در حال بررسی درخواست واشنگتن برای استرداد این تبعه چینی به آمریکا هستند.

آمریکا، دختر بنیانگذار هوآوی را به گمراه کردن بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» انگلیس در ارتباط با معاملات تجاری شرکتش در ایران و در نتیجه نقض تحریم‌های ایران از سوی این بانک متهم کرده اما او و هوآوی این اتهام را رد کرده‌اند.

مقام‌های چین بارها ضمن هشدار به کانادا درباره استرداد منگ وانژو به آمریکا، خواستار آزادی او شده و درباره تبعات این پرونده جنجالی به اتاوا و واشنگتن هشدار داده‌اند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار شرق آسیا و اقیانوسیه
پربیننده‌ترین اخبار شرق آسیا و اقیانوسیه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!