پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۹:۲۳
سلامت - کد خبر : 7505
پنجشنبه، ۰۷ اسفند، ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰

واکسن چینی سینوفارم مورد تایید سازمان بهداشتی است

فناوری سنتی ساخت واکسن است که از ویروس غیر فعال ‌شده یا مرده که نمی‌تواند در سلول‌های انسانی تکثیر کند، استفاده شده است تا باعث پاسخ ایمنی نشود. دمای خیلی پایین نیاز ندارد. سازمان بهداشت جهانی، این واکسن را در زمره ۱۰ واکسن برتر دنیا جهت مبارزه با کرونا قرار داده است.

واکسن چینی سینوفارم مورد تایید سازمان بهداشتی است

به گزارش پایگاه خبرگزاری ایران زمین بر اساس برنامه‌ریزی وزارت بهداشت جهت خرید واکسن کرونا، هفته آینده ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم از چین به ایران وارد می‌شود. فناوری مورد استفاده در این واکسن چیست؟

این واکسن که مراحل مربوط به تحقیقات آن از همان آغاز همه‌گیری کرونا (بهمن ۱۳۹۸) در چین شروع شد، شهریور امسال پس از طی مراحل آزمایشی در امارات مجوز استفاده اضطراری گرفت و تاکنون از سوی حدود ۲۰ کشور مختلف دنیا خریداری شده است. فناوری مورد استفاده در واکسن چینی سینوفارم و ویژگی‌های آن کدام‌اند؟

فناوری استفاده شده در واکسن شرکت سینوفارم

واکسن سینوفارم، مانند واکسن چینی دیگر ساخت شرکت سینوواک با نام «کروناواک»، بر اساس فناوری سنتی ساخت واکسن است که از ویروس غیر فعال ‌شده یا مرده که نمی‌تواند در سلول‌های انسانی تکثیر کند، استفاده شده است  تا باعث  پاسخ ایمنی نشود.

سازمان ملی بهداشت چین می‌گوید که میزان کلی عوارض جانبی این واکسن شبیه سایر واکسن‌های غیر فعال‌ شده است و میزان بروز عوارض جانبی شدید مانند آلرژی بسیار اندک و در حد دو در میلیون است.

رسانه‌های چین، نیمه آبان از موفقیت‌آمیز بودن واکسن تولیدی این کشور خبر دادند و اعلام کردند که رئیس شرکت داروسازی سینوفارم گفته است هیچ‌یک از افرادی که تاکنون واکسن کووید ۱۹ ساخت این شرکت را دریافت و به خارج سفر کرده‌اند، به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند.

رئیس شرکت سینوفارم در یک نشست خبری اظهار داشت: هیچ عارضه جانبی جدی از کسانی که واکسن را در موارد اضطراری دریافت کرده‌اند، گزارش نشده است.

میزان کارایی و شرایط نگهداری

سینوفارم مانند سایر واکسن‌ها باید دو نوبت تجویز شود. کارایی آن ۷۹ درصد است که بالاتر از واکسن آسترازنکا قرار دارد.

مزیت واکسن چینی این است که بر خلاف واکسن‌های دیگر به دمای خیلی پایین نیاز ندارد و این موضوع باعث انتقال و نگهداری آسان می‌ باشد.

به دنبال انتشار خبر ورود واکسن سینوفارم به پاکستان، در وب‌سایت رسمی وزارت بهداشت این کشور اعلام شد که واکسن سینوفارم یکی از برترین واکسن‌های تولید شده در دنیا است و سازمان بهداشت جهانی، این واکسن را در زمره ۱۰ واکسن برتر دنیا جهت مبارزه با کرونا قرار داده است.

تزریق واکسن سینوفارم به گروه‌های مختلف در چین

به گفته «لیو جینگژن» رئیس شرکت سینوفارم، دیپلمات‌های اعزامی، دانشجویان، کارمندان اعزامی پروژه‌های ساختمانی، کارکنان در کمپانی‌های مختلف چینی مانند شرکت «ملی نفت چین»، شرکت «پتروشیمی چین» و همچنین هواوی، این واکسن را دریافت کرده‌اند و در همان ابتدا این واکسن به بیش از یک میلیون نفر تزریق شد.

ادامه آزمایشات بالینی واکسن جهت حصول اطمینان از کارایی

کلیه واکسن‌های کرونا که تاکنون در کشور‌های مختلف دنیا در حال تزریق هستند، مجوز استفاده اضطراری گرفته‌اند و در کنار آن همچنان در حال ادامه آزمایش‌های بالینی هستند.

سینوفارم نیز در ۱۰ کشور از جمله امارات، مصر، اردن، پرو و آرژانتین با نزدیک به ۶۰ هزار داوطلب، ادامه آزمایش‌های بالینی را در دست انجام دارد؛ این شرکت دو تأسیسات در چین ساخته که قادر به تولید ۲۰۰ میلیون دوز واکسن در سال است.

علاوه بر این، تعداد فزاینده‌ای از کشور‌ها در سراسر جهان به واکسن‌های چینی کرونا روی آورده‌اند، زیرا شرایط سخت نگهداری از واکسن‌های آمریکایی و حواشی ایجاد شده برای آن پس از تزریق بر روی برخی از افراد، تعدادی از دولت‌ها را دچار تردید کرده است.

کشور‌های مختلف خواهان واکسن چینی

بر اساس اطلاعات موجود، مجارستان، صربستان، بوسنی و هرزگوین، پاکستان، برونئی، نپال، فیلیپین، میانمار، کامبوج، لائوس، سریلانکا، مغولستان، مصر، مراکش، شیلی، پرو، بحرین، امارات و برزیل از جمله کشور‌های مشتری واکسن چینی هستند.

تاکنون سه میلیون دوز واکسن سینوفارماز سوی امارات خریداری و وارد بازار این کشور شده است. امارات پیش از این اعلام کرده بود در سال جاری ۱۰۰ میلیون دوز واکسن سینوفارم تولید می‌کند و آن را به بازار‌های مصرف کشور‌های عربی صادر خواهد کرد؛ حدود یک ماه است که این کشور، تولید محصول چینی را آغاز کرده است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!