پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۱:۴۲
بهداشت و درمان - کد خبر : 11171
جمعه، ۰۱ مرداد، ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰

هپاتیت نوع B

هپاتیت‌های ویروسی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های سلامتی در جهان هستند که برای مقابله با آن، نیاز به پاسخ سریع است. هپاتیت‌های B وC برای مدت‌های مدید در سراسر جهان به عنوان قاتل خاموش مطرح بودند.

هپاتیت نوع B

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، هپاتیت‌های ویروسی یکی از اصلی‌ترین چالش‌های سلامتی در جهان هستند که برای مقابله با آن، نیاز به پاسخ سریع است. هپاتیت‌های B وبرای مدت‌های مدید در سراسر جهان به عنوان قاتل خاموش مطرح بودند.

 بیماری هپاتیت به التهاب کبد گفته می‌شود که فعالیت‌های آن را مختل می‌سازد. عمده راه‌های انتقال ویروس هپاتیت B شامل خون آلوده، ارتباط جنسی، انتقال از مادر به فرزند است.

عفونت HBV یک مشکل جهانی در حوزه بهداشت عمومی است که به علت سیاست‌های واکسیناسیون و مهاجرت، با تغییرات اپیدمیولوژیک همراه است. این ویروس باعث التهاب کبد می‌شود. کبد عضوی است که در مقابله با عفونت‌ها، متوقف کردن خونریزی، پاکسازی خون از سموم و داروها و ذخیره کردن انرژی در بدن نقش مهمی دارد.

این ویروس می‌تواند باعث هر دو نوع عفونت حاد و مزمن شود. این ویروس یکی از علل اصلی بیماری مزمن کبدی است که می‌تواند به سیروز، سرطان کبد و مرگ منجر شود.

می‌توان با واکسیناسیون و مشاوره به‌موقع از مزمن شدن و انتقال این بیماری پیشگیری کرد. به طور کلی دوره کمون بیماری ۳۰ تا ۱۸۰ روز است و تشخیص قطعی با انجام تست‌های آزمایشگاهی ممکن است. علیرغم اینکه واکسیناسیون هپاتیت B مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا است ولی فقط ۴۲ درصد کودکان در جهان در بدو تولد به واکسن دسترسی دارند.

هپاتیت‌های B وC علت اصلی بیماری مزمن کبدی هستند که می‌توانند به سیروز، سرطان کبد و مرگ منجر شوند. چنانچه پاسخ مناسب و سریع برای این بیماری وجود نداشته باشد در ۴۰ یا ۵۰ سال پیش رو، پیش‌بینی می‌شود که این بیماری بار زیادی به اقتصاد سلامت جهان تحمیل خواهد کرد.

 از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۳ میلادی رتبه مرگ و میر ناشی از هپاتیت‌های ویروسی در جهان از جایگاه دهم به هفتم رسیده است و از سوی دیگر تنها یک نفر از هر ۱۰ نفر مبتلا به هپاتیت از بیماری خود مطلع است و می‌تواند به درمان دسترسی داشته باشد.

بالغ بر ۲۴۰ کشور در جهان از جمله ایران متعهد به اهداف سازمان جهانی بهداشت در خصوص حذف هپاتیت تا سال۲۰۳۰ شده‌اند. اهداف شامل موارد زیر است:

- کاهش ۹۰ درصدی موارد جدید ابتلا به هپاتیت‌های B وC

- دسترسی همگانی به درمان‌های کلیدی برای هپاتیت‌های ویروسی مزمن B وتا ۸۰ درصد

- کاهش ۶۵ درصدی مرگ‌های مرتبط با هپاتیت

بر اساس گزارشات پوشش بالای واکسیناسیون هپاتیت B توانسته است بروز این بیماری را در جهان و ایران کاهش دهد همچنین با کشف داروهای ضد ویروسی جدید، انقلابی در درمان مبتلایان به هپاتیت  C ایجاد شده است. از آنجایی که بسیاری از مبتلایان به هپاتیت بدون علامت هستند، برنامه‌ریزی به منظور شناسایی ناقلان هپاتیت، انجام مراقبت‌های بهداشتی لازم برای پیشگیری از انتقال بیماری و سرانجام مراقبت و درمان مبتلایان در رسیدن به اهداف تعیین شده ضروری است.

 

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!