چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۲۱:۲۷
چهارشنبه، ۱۲ بهمن، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

هوش مصنوعی سیگنال‌های بیگانه و عجیب را کشف می‌کند

هوش مصنوعی در حال حاضر سر و صدای زیادی به پا کرده است. دانشمندان با استفاده از این سیستم حرفه‌ای به داده‌های مهمی در تمام زمینه‌های علم رسیدند.

هوش مصنوعی سیگنال‌های بیگانه و عجیب را کشف می‌کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، این سیستم به تیم منجمان رادیویی کمک کرده تا جستجوی حیات فرازمینی را گسترش دهند. می‌توان به نتایج به دست آمده با سیستم هوش مصنوعی امیدوار بود. یکی از عملکرد‌های خیره‌کننده هوش مصنوعی تشخیص سیگنال‌های عجیب و غریب بامنشاء بیگانه در داده‌های رادیویی است.

الگوریتم‌های هوش مصنوعی چندان باهوش نیستند،زیرا توانایی تفکر،درک و حل مسئله را نیز ندارند.این الگوریتم‌ها برای انجام وظایف خاصی از جمله تشخیص الگو و طبقه‌بندی آموزش دیده‌اند؛بنابراین تشخیص هوش فرازمینی شایدبیشتر شبیه به رمان علمی وتخیلی شبیه باشد.

این دو اصطلاح نیاز به توضیحات بیشتری دارد،زیرا نمی‌توان گفت برنامه‌های هوش مصنوعی هوشمند هستند. همچنین جست‌وجوبرای هوش فرازمینی نمی‌تواند شواهد مستقیمی ازهوش پیدا کند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی به سرعت سیگنال‌های ناشناخته را درتلسکوپ‌های رادیویی طبقه‌بندی می‌کنند.

 

هوش مصنوعی در مسیر کشف تاریخ

ابزاری برای پر کردن کلمات گمشده در نوشته‌های باستانی ، محققان گفتند که یک سیستم هوش مصنوعی برای کمک به پر کردن کلمات از دست رفته در نوشته‌های باستانی توسعه داده‌اند. این ابزار که Ithaca نام دارد برای کمک به مورخان برای تعمیر نوشته‌ها و شناسایی زمان و مکان نوشته‌شده، طراحی شده است.

تیم محققان - به رهبری شرکت هوش مصنوعی Alphabet DeepMind - این ابزار را ایجاد کرده‌اند. آنها گفتند این سیستم "اولین شبکه عصبی عمیق" است که متن مفقود شده در نوشته‌ها یا کتیبه‌های آسیب دیده را شناسایی می‌کند.

این تیم گفت که وقتی مورخان به تنهایی کار می‌کنند، میزان موفقیت برای تعمیر کتیبه‌های آسیب دیده حدود 25 درصد است. اما زمانی که انسان‌ها برای کمک به کار خود با ایتاکا(Ithaca) همکاری کردند، میزان موفقیت به 72 درصد افزایش یافت.

ربات‌ها در آینده‌، مفاهیم و اطلاعات موجود در جهان رو بیشتر شبیه به شیوه انسان‌ها، یعنی از طریق ادراک، تفسیر خواهند‌کرد! محققان MIT یک تکنیک ماشین لرنینگ ایجاد کردند که می‌آموزد داده‌‌ها را به گونه‌ای نمایش دهد که مفاهیمی را که بین روش‌های بصری و صوتی به اشتراک گذاشته می‌شوند، نشان دهد.

الکساندر لیو، پژوهشگر،در این رابطه می‌گوید چالش اصلی اینست که چگونه یک ماشین می‌تواند آن روش و فرمت‌های مختلف داده را با هم هماهنگ کند؟ به عنوان انسان، این برای ما آسان است. ما یک ماشین را می‌بینیم و سپس صدای ماشینی را می‌شنویم که از کنار آن می‌گذرد و می‌دانیم که این‌ها یکسان هستند اما برای یادگیری ماشین، این کار چندان ساده نیست.

تیم او تکنیک هوش مصنوعی را توسعه دادند که یاد می‌گیرد داده‌‌ها و اطلاعات را به‌گونه‌ای تفسیر کند و نمایش دهد که مدل یادگیری ماشین آن‌ها، بتواند تشخیص دهد که یک عمل خاص چه زمانی در ویدیو انجام می‌شود و آن را برچسب‌گذاری کند.

 

دادن اطلاعات از شما، نوشتن متن با You

در سال‌های اخیر محصولاتی نظیر grammarly و wordtune با استفاده از هوش مصنوعی و پردازش زبان تونسته اند محصولاتی رو جهت کمک به کاربران در زمینه اصلاح و ویرایش متون انگلیسی ارائه کنند. 

حالا در آخرین مورد، شرکت YOU (که در اصل یک موتور جستجوگر هست که برخی میگویند در سال های آینده امکان دارد شانه به شانه گوگل بزند، آمده و یک سرویس برای رایتینگ در زبان انگلیسی ارایه داده است . شما می‌تونید یک توضیح مختصر راجع به چیزی که میخواهید بنویسید و بعد انتخاب کنید که چه نوع خروجی می خواهید . 

آیا می‌خواهید یک متن میل مناسب خروجی بگیرید یا یک متن بلاگ طور یا یک انشا. سپس You یک متن برای این مشخصات تعیین‌شده توسط شما جنریت می‌کند. محصولاتی مثل Grammarly و Wordtune و You Write نشان میدهند که میشود با پردازش زبان هم محصول واقعی تولید کرد. 

 

مهندسان دانشگاه استنفورد ربات پرنده‌ای ساخته‌اند تا دریابند چگونه پرندگان می‌توانند پرواز کنند و روی شاخه‌ها بنشینند.

این ربات دارای یک جفت پنجه چنگ‌انداز است که به پایه صاف مدوری می‌چسبد و از این طریق به پهپاد «کوادکوپتر» وصل می‌شود تا در اطراف پرواز کند. اندازه پهپادی که به آن اجازه پرواز می‌دهد نسبت به‌اندازه ربات پرنده، به‌اندازه پاهای یک شاهین است.

این ماشین به جای استخوان یک سازه سه‌بعدی دارد و به جای ماهیچه و زردپی (تاندون)، موتور و نخ ماهیگیری برای آن تعبیه شده است. هرکدام از پاها موتور خودش را برای حرکت به جلو و عقب و برای گرفتن اشیا دارد و دارای سازوکاری برای جذب انرژی لازم برای فرود است.

پنجه‌های این ربات می‌تواند در زمانی به‌اندازه ۲۰ هزارم ثانیه دور شاخه بسته شود و شتاب‌سنجی روی پای راست دارد که الگوریتمی تعادلی برای ثابت نگه داشتن آن هنگام فرود ایجاد می‌کند.

این ربات که مهندسان واژه «اسنگ» (SNAG) را به آن اطلاق کرده‌اند- چنگک هوایی الهام گرفته از طبیعت- (stereotyped nature-inspired aerial grasper) می‌تواند اشیا را بگیرد، حمل کند و روی سطوح پیاده کند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات
پربیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!