شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۴:۵۴
بهداشت و درمان - کد خبر : 15653
يكشنبه، ۲۴ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

هوش مصنوعی جدید با قابلیت تشخیص بیماری های ژنتیکی فقط با یک عکس

یک برنامه پزشکی جدید هوش مصنوعی که توسط تیمی از محققان دانشگاه بن با نام "GestaltMatcher" توسعه یافته است، می‌تواند بیماری‌های ژنتیکی نادر را تنها با یک تصویر شناسایی کند. بر اساس چکیده پروژه، این فناوری به پزشکان کمک می کند تا به سرعت بیماری ها را تشخیص داده و به کشف اختلالات ژنتیکی جدید کمک می کند.

هوش مصنوعی جدید با قابلیت تشخیص بیماری های ژنتیکی فقط با یک عکس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، موسسه آمار ژنومی و بیوانفورماتیک (IGSB) در تیم بیمارستان دانشگاه بن از 17560 عکس از بیماران برای این پروژه استفاده کرد. حدود 12000 عکس از شرکت سلامت دیجیتال "FDNA" و 5000 عکس دیگر از دانشگاه بن و 9 دانشگاه دیگر دریافت کردند. این مطالعه در "Nature Genetics" منتشر شد .

به نقل از اسپوتنیک، فناوری هوش مصنوعی می تواند ویژگی های ظریف صورت را شناسایی کرده و آنها را با پایگاه داده خود مقایسه کند تا یک بیماری ژنتیکی تقریبی را تعیین کند. هوش مصنوعی در مجموع 1115 بیماری نادر مختلف را تجزیه و تحلیل کرده است و با قابلیت تشخیص بیماری های ژنتیکی ناشناخته، معرفی شده است.

دکتر پیتر کراویتز، از موسسه آمار ژنومی و بیوانفورماتیک (IGSB) در بیمارستان دانشگاه بن، گفت : «هدف این است که چنین بیماری هایی را در مراحل اولیه شناسایی کنیم و درمان مناسب را در اسرع وقت آغاز کنیم.»

اکثریت قریب به اتفاق بیماری های ژنتیکی با یک ناهنجاری فیزیکی قابل شناسایی همراه هستند، که بسیاری از آنها باعث وجود یک ویژگی خاص در صورت می شوند.

به گفته ژونگ چین سیه، یکی از اعضای تیم دانشگاه بن، "صورت نقطه شروعی را برای تشخیص بیماری، در اختیار ما قرار می دهد" و "می توان با دقت بالایی، بیماری فرد را تعیین کرد".

کراویتز در مورد این فناوری می گوید: «این بدان معناست که ما اکنون می توانیم بیماری هایی که قبلاً ناشناخته بودند را طبقه بندی کنیم، موارد دیگر را جستجو کنیم و سرنخ هایی در مورد مبنای مولکولی این بیماری ها، ارائه کنیم.»

طبق گزارش‌ها، این فناوری برای تعیین دقیق یک بیماری ژنتیکی، به نمونه‌های زیاد و متنوعی، نیاز ندارد.

کراویتز توضیح داد: «این تنوع گسترده در ظاهر افراد، هوش مصنوعی را چنان خوب آموزش داد که اکنون می‌توانیم با اطمینان نسبی، بیماری را تشخیص دهیم، حتی اگر تنها با دو بیمار، تحقیق خود را آغاز کنیم.»

به گفته کراویتز، این فناوری می تواند برای سایر خدمات تصویربرداری پزشکی، برای کمک به تشخیص استفاده شود.

کراویتز همچنین تشریح کرد: «پایگاه داده GestaltMatcher (GMDB) قابلیت مقایسه الگوریتم‌ها را بهبود می‌بخشد و زمینه را برای توسعه بیشتر هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری‌های نادر، از جمله از طریق سایر داده‌های تصویری پزشکی مانند عکس های اشعه ایکس یا تصاویر شبکیه چشم، فراهم می‌کند.»

این فناوری می‌تواند به زودی وارد حوزه‌های پزشکی شود. در آلمان، پزشکان در حال حاضر از هوش مصنوعی برای کمک به اقدامات خود استفاده می کنند. توسعه دهندگان این فناوری بر این باورند که توانایی آن برای انتشار سریع، می تواند آن را به ابزاری کلیدی در تشخیص بیماری، تبدیل کند.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!