جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۴:۳۳
اقتصاد - کد خبر : 817
دوشنبه، ۲۹ مهر، ۱۳۹۸ - ۸:۰۰

همتی: انتقال ارز با ثبت سفارش و مشخص شدن منشا آن باید انجام شود.

عبدالناصر همتی گفت:من مخالف ارز 4200 تومانی هستم. این تصمیم دولت بود و برای آن دلایل منطقی داشت.

همتی: انتقال ارز با ثبت سفارش و مشخص شدن منشا آن باید انجام شود.

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، با تاکید بر اینکه در قبال 83 میلیون ایرانی که شرایط زندگی شان ارتباط مستقیم با نرخ ارز دارد، مسئول است،گفت: تحت فشار زیادی برای بالا بردن نرخ ارز هستیم.

وی افزود: بانک مرکزی برای بالا بردن نرخ ارز از سوی بعضی ها تحت فشار است. آنها  می خواهند ما نرخ ارز را بالا ببریم، اما انجام این کار یعنی تحت فشار قرار گرفتن طبقات پایین وکم درآمد جامعه که همین حالا هم در شرایط بدی بسر می برند. این کار شرایط آنها را وخیم تر خواهد کرد.

همتی با یاد آوری این موضوع که از اوایل شهریور ماه نرخ دلار به حدود 112000 تا115000ریال رسیده اما باز هم عده ای به دنبال بالابردن نرخ ارز هستند، افزود: مهار قیمت ارز تنها بواسطه مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی حاصل شده است.

وی گفت:من مخالف ارز 4200 تومانی  هستم. این  تصمیم دولت بود و برای آن دلایل منطقی داشت.

همتی افزود:  از نظر من استقلال بانک مرکزی یعنی بانک مرکزی استقلال رای دارد. من مخالفت خودم باتصمیماتی که از نظر کارشناسی درست نیست را اعلام می کنم ولی در نهایت تا جایی می توانم مخالفت کنم که برابر قانون قرار نگیرم .

رئیس بانک مرکزی ضمن رد این ادعا که بانک مرکزی با فرآیند انتقال ارز مخالفت است، گفت: برخی ادعا می کنند که بانک مرکزی در خارج از کشور دارای منابع ارزی است و قصد دارد از آنها استفاده کند. باید تاکید کنم که بانک مرکزی همان ابتدا اعلام کرد که حاضر است آن منابع ارزی را 5 درصد بالاتر از نرخ نیمایی بخرد ولی آنها قبول نکرده و مدتی بعد اعلام کردند که آن منابع ارزی را برای واردات اختصاص خواهند داد.

بانک مرکزی هیچ مخالفتی با این امر نداشت فقط خواستیم که ثبت سفارش انجام شده و منشا این پول مشخص شود. ولی آنها مخالف این خواسته ما بودند و تمایلی برای مشخص کردن منشا آن پول نداشتند. البته واقعیت را می دانیم و اطلاع داریم که آن پول توسط صرافی های دوبی و تهران تامین شده است. موافقت با این امر به معنی تشدید فشار روی میزان تقاضا و در نتیجه  بالاتر رفتن جهشی نرخ ارز است.

عبدالناصر همتی با تاکید بر اینکه باید با خودمان و مردم روراست و صادق باشیم افزود: انتقاداتی که از بانک مرکزی مبنی بر سرکوب تقاضا، مطرح می شوند، قابل قبول نیستند. ما هرگز با تقاضای واقعی مخالفتی نکرده ایم. از ابتدای سال جاری،32 میلیارد دلار ثبت سفارش شده و تا امروز برای کالای اولیه و واسطه ای، 20 میلیارد دلار ارز تامین کرده ایم

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!