سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۱۰:۰۵
نظامی بین الملل - کد خبر : 15882
سه شنبه، ۰۶ ارديبهشت، ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰

هشدار مسکو در خصوص احتمال وقوع جنگ هسته ای با افزایش تسلیحات ارسالی از غرب به اکراین

روسیه ناتو را به ایجاد خطر جدی جنگ هسته ای با تسلیح اوکراین در یک نبرد نیابتی متهم کرد، در حالی که واشنگتن و متحدانش روز سه شنبه گرد هم آمدند تا متعهد شوند که تسلیحات سنگینی را که کیف برای دستیابی به پیروزی نیاز دارد، تأمین کنند.

هشدار مسکو در خصوص احتمال وقوع جنگ هسته ای با افزایش تسلیحات ارسالی از غرب به اکراین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، مقامات ایالات متحده در این هفته تمرکز خود را از صحبت در مورد کمک به اوکراین برای دفاع از خود به صحبت های جسورانه تر در مورد پیروزی اوکراین که ضربه ای به توانایی روسیه برای تهدید همسایگانش وارد می کند، تغییر داده اند.

به نقل از رویترز، آنها محموله های صدها میلیون دلاری اسلحه، از جمله توپخانه و پهپادهایی را که در مراحل اولیه جنگ از ارسال آنها امتناع کرده بودند، تایید کرده اند.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، با استقبال از مقامات بیش از 40 کشور در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان، مقر نیروی هوایی آمریکا در اروپا، گفت: «کشورهای سراسر جهان در عزم ما برای حمایت از اوکراین در مبارزه با تجاوزات امپراتوری روسیه متحد هستند. اوکراین به وضوح معتقد است که می تواند برنده شود، و این، اعتقاد ما نیز است.»

در تشدید قابل توجه لفاظی های روسیه، از سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه در تلویزیون دولتی در مورد چشم انداز جنگ جهانی سوم و اینکه آیا وضعیت کنونی قابل مقایسه با بحران موشکی کوبا در سال 1962 است که تقریباً منجر به جنگ هسته ای شد، سؤال شد.

لاوروف بر اساس متن این مصاحبه گفت: "خطر، جدی و واقعی است. و ما نباید آن را دست کم بگیریم. ناتو در اصل از طریق یک کشور سوم درگیر جنگ با روسیه است و آن نماینده را مسلح می کند. جنگ یعنی جنگ."

رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، مارک میلی، به خبرنگاران گفت که چند هفته آینده در اوکراین "بسیار بسیار حیاتی" خواهد بود.

او افزود: «آنها برای موفقیت در میدان جنگ به حمایت مستمر نیاز دارند. و این واقعاً هدف این کنفرانس است.»

ژنرال میلی گفت که هدف، هماهنگ کردن کمک هایی است که شامل سلاح های سنگین مانند توپخانه هویتزر و همچنین پهپادها و مهمات می شود.

آستین که روز یکشنبه به همراه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از کیف بازدید کرد، روز دوشنبه گفته بود: "ما می خواهیم شاهد تضعیف روسیه به حدی باشیم که نتواند چنین اقداماتی را تکرار کند."

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برای یک ماموریت صلح از مسکو بازدید کرد، اگرچه کیف و کشورهای غربی گفتند که تردید دارند که سفر او دستاوردهای زیادی داشته باشد.

گوترش پیش از دیدار با لاوروف گفت: ما بسیار علاقه مند به یافتن راه هایی برای ایجاد شرایط برای گفتگوی موثر، آتش بس در اسرع وقت و راه حل مسالمت آمیز هستیم.

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، گفت: اگرچه پیشرفت دیپلماتیک بعید است، اما این امید وجود دارد که گوترش بتواند به وضعیت حقوق بشر کمک کند، به ویژه در اطراف ماریوپل، جایی که اوکراین می گوید صدها غیرنظامی با آخرین مدافعان شهر در داخل کارخانه فولاد محاصره شده، گیر افتاده اند.

او اشاره کرد: من فکر نمی‌کنم دبیرکل بتواند به جنگ پایان دهد. اما یک اقدام بسیار مهم وجود دارد که او می‌تواند آن را اجرا کند و آن ایجاد یک کریدور برای مدافعان و غیرنظامیان محاصره شده در ماریوپل است.

کیف و متحدانش اظهارات لاوروف در مورد جنگ هسته ای را نادیده گرفتند. کولبا پس از مصاحبه لاوروف در توییتی نوشت: روسیه، آخرین امید خود را برای ترساندن جهان از حمایت از اوکراین، از دست داده است. این فقط به این معنی است که مسکو شکست را احساس می کند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت: «این بدیهی است که لفاظی روسیه، مفید و سازنده نیست، و قطعاً نشان دهنده آن چیزی نیست که یک قدرت جهانی باید در حوزه عمومی انجام دهد. جنگ هسته ای، هیچ برنده ای ندارد و نباید در آن جنگید. هیچ دلیلی وجود ندارد که درگیری فعلی در اوکراین به آن سطح برسد.»

در غرب اوکراین، بیم آن می رفت که ناآرامی به مولداوی سرایت کند، جایی که نیروهای روسی از دهه 1990 یک منطقه جدایی طلب در امتداد مرز اوکراین، ترانسدنستریا را اشغال کرده اند. دو فرستنده رادیویی بر اثر انفجارهای بامداد روز سه شنبه و در پی انفجارهای دیگر در روز دوشنبه در ترانسدنستریا منهدم شدند.

در حالی که کرملین در این خصوص، ابراز نگرانی کرد؛ مقامات جدایی طلب گفتند که سطح تهدید تروریسم را به قرمز افزایش می دهند. مایا ساندو، رئیس‌جمهور طرفدار غرب مولداوی، مقامات امنیتی خود را در کیشینو پایتخت این کشور گرد هم آورد.

دولت ساندو هفته گذشته پس از اینکه یک ژنرال ارشد روسی گفت که مسکو قصد دارد مسیری را از طریق اوکراین به ترانسدنستریا تصرف کند، ابراز نگرانی کرد. مولداوی، یک کشور عضو شوروی سابق، روابط فرهنگی و زبانی نزدیکی با رومانی، عضو ناتو دارد.

تهاجم دو ماهه روسیه به اوکراین هزاران کشته یا مجروح برجای گذاشته، شهرها را به ویرانه تبدیل کرده و بیش از 5 میلیون نفر را در کشورهای دیگر آواره کرده است.

مسکو اقدامات خود را "عملیات ویژه" برای خلع سلاح اوکراین و محافظت از آن در برابر فاشیست ها می خواند. اوکراین و غرب این را بهانه ای نادرست برای یک جنگ تجاوزکارانه بی دلیل می نامند.

نیروی تهاجم عظیم روسیه ماه گذشته مجبور شد از حومه کیف عقب نشینی کند، اما از آن زمان اعلام کرده است که هدف جنگ متمرکز بر شرق است و نیروهای بیشتری را برای حمله به دو استانی که از جدایی طلبان حمایت می کند، به آنجا اعزام کرده است. 

ستاد کل اوکراین روز سه‌شنبه اعلام کرد که حملات روسیه در شرق منطقه خارکف با تلاش نیروهای روسی برای پیشروی به سمت روستایی به نام زاودی ادامه دارد.

ارتش بریتانیا روز سه‌شنبه با اشاره به اینکه نیروها در تلاش برای پیشروی به سمت شهرهای اسلوویانسک و کراماتورسک هستند، اعلام کرد که روسیه احتمالاً در تلاش برای محاصره مواضع استحکامات شدید اوکراین در شرق این کشور است.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!