پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۰:۱۱
تحلیل - کد خبر : 140
شنبه، ۱۲ مرداد، ۱۳۹۸ - ۹:۰۰

هدف گیری پهپاد آمریکایی و نقش پدافند ارتش

مصاحبه خبرگزاری ایران‌زمین با مجید ثابتی کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی با موضوع هدف‌گیری پهپاد آمریکایی و نقش پدافند ارتش

هدف گیری پهپاد آمریکایی و نقش پدافند ارتش

مصاحبه خبرگزاری ایران‌زمین با مجید ثابتی کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی با موضوع هدف‌گیری پهپاد آمریکایی و نقش پدافند ارتش

با سلام؛ ضمن عرض خوش‌آمد گویی به شما ازآنجایی‌که ما یک رسانه و خبرگزاری آزاد هستیم؛ نظر خود را در خصوص نقش پدافند ملّی در راستای حفظ امنیت کشور؛ ارائه دهید.

در ابتدا اجازه دهید سؤال شمارا این‌طور پاسخ دهم که پدافند ارتش چه نقش مهم و سرنوشت سازی در حفظ امنیت ملّی جمهوری اسلامی ایران دارد؟ بی‌تردید ساختار پیچیده و شبکه‌ای پدافند ارتش ایران همچنان برای بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی مبهم بوده و همین امر باعث شده تا بسیاری به‌اشتباه در ذهن خود اقدامات صورت گرفته در خصوص حفظ حریم هوایی و همچنین امنیت آسمان‌ها ازجمله انهدام پهپادها بسیار پیشرفته جاسوسی آمریکا و سایر اقدامات پدافندی را تنها از سوی سپاه پاسداران تلقی کرده و درواقع در ذهن خود این‌طور تلقی کنن که پدافند ارتش با داشتن تسلیحات مدرن و پیشرفته داخلی و خارجی در جهت حفظ امنیت هوایی چه نقشی بر عهده دارد؟

امیر سرلشگر موسوی

برای پرداختن به این سؤال می‌توان ابتدا به انتصاب چند ماه گذشته؛ سرلشگر موسوی به فرماندهی پدافند ملّی اشاره کرد که به‌نوعی یکپارچگی و هم‌افزایی نیروهای مسلح و نزدیکی دوباره سپاه و ارتش را بعد از سال ها نشان می‌دهد و به نظر من سرلشگر موسوی صیاد زمانه است؛ اقدامی که شهید صیاد با تفکری جدید آن را در دفاع مقدس و سپس بعد از جنگ دنبال کرد و در این زمینه موفق هم بود؛ البته این را باید بگویم که درگذشته نیز چنین رویکردی در ارتش دنبال شده اما با توجه به دیدگاه‌های جدید ایشان در نقش یک فرمانده خاص پس از انقلاب به‌خصوص در مواجه صددرصدی و قاطع با دشمنان چشم‌انداز کاملاً نو و هوشمندانه‌ای به‌خصوص در برابر آمریکایی‌ها و غربی‌ها در ارتش ایران شکل گرفته است.
در ادامه، بررسی‌های ما در حوزه امنیت پویا؛ نشان داده که اکنون نیروهای مسلح با یک ساختار انعطاف‌پذیر و توانمند از جنس پدافند ملی روبه‌رو هست که درگذشته به نام قرارگاه پدافند خاتم‌الانبیا ارتش نیز فعالیت داشته اما ایجاد پدافند ملی که به‌نوعی دستاورد فرمانده کل ارتش نیز محسوب می‌شود توانسته هم‌افزایی بسیار خوبی را در بین سپاه و ارتش ایجاد کند. در حال حاضر پدافند ملی ایران با محوریت ارتش و با رویکردی هوشمندانه و سخت در حال فعالیت و دفاع شبانه‌روزی از مرزهاست.

خوب با نگاهی تیزبین به چنین واقعیتی بایستی این سؤال را مطرح کرد آیا ارتش در نابودی پهپاد متجاوز نقشی داشته یا خیر؟

 در پاسخ به این سؤال که البته معتقدم بسیار عام و غیر تخصصی است؛ بنده بدون تردید معتقدم که این سامانه یکپارچه پدافند ملی است که ابتدا با اعلام هشدار به هردو هواپیمای بیگانه که از مرزهای بین‌المللی عبور کرده‌اند مقدمات برخورد قاطعانه را محیا می‌سازد و ما می‌بینیم که در ساعت‌های بعد سامانه بومی پدافندی سپاه پاسداران که تحت نظارت پدافند ملی فعالیت دارد تنها به رقم نزدیکی به هدف و با توجه به بُرد این سامانه اقدام هدف‌گیری کرده و درنهایت پهپاد موردنظر ساقط می‌شود.

برای روشن شدن بیشتر این مسئله برای خوانندگان ارجمند می‌توان به ساختار پدافند ملّی اشاره کرد که تشکیل‌شده از ترکیب نیروهای متخصص ارتش و سپاه در حوزه پدافند بوده و در عملکرد دفاعی با توجه به موقعیت جغرافیایی اهداف هم دیگر را پوشش می‌دهند و این نیز به نظر من به‌نوعی تدبیر هوشمندانه فرمانده کل ارتش محسوب می‌شود که توانسته با برنامه دقیق و بدون هرگونه حاشیه امنیت ملّی ایران را کنترل و حفظ کند.

پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

جناب ثابتی چرا پس از انهدام پهپاد آمریکایی صحبتی از نقش فعال پدافند ارتش یا به عبارتی پدافند ملّی در رسانه‌ها نشده است؟

فارغ از هرگونه صحبت و نظر چالش‌برانگیز بایستی گفت ارتش ایران دارای یک ساختار سلسله مراتبی است که هرکدام از معاونت‌ها و یا بهتر بگویم نیروهای آن دارای یک سری وظایف و قوانین خاص خود بوده و همین مسئله شاید رمز موفقیت این ارگان نظامی به دلیل مواجه با تهدیدات جدید و هشدار به بیگانگان در طی این چند سال بوده است. همچنان شما شاهد آن هستید که با حضور سرلشگر موسوی و اظهارات راهبردی او در برخی از محافل؛ دشمنان چاره‌ای جز سکوت نداشته و این معجزه یک ارتش کاملاً حرفه‌ای در حفظ امنیت ایران است. بنده معتقدم ارتش یک ارگان غیرقابل نفوذ ازلحاظ نشر اطلاعات است که در طی این 40 سال می‌توان به حواشی بسیار کم آن باوجود انواع رسانه‌ها و فضای مجازی اشاره کرد. درواقع فرماندهان عالی‌رتبه ارتش با داشتن علوم و دانش سیاسی و نظامی می‌دانند که چه زمانی باید اقدامات ایجابی و سلبی را صورت داده و در مقابل تهدیدات چه برخورد مؤثری را صورت دهند. در خصوص انهدام پهپاد آمریکایی ازآنجایی‌که درواقع نقش پدافند ملی سرنوشت‌ساز بوده و با توجه به حساسیت‌های پیش‌آمده و تحرکات موجود؛ این رویکرد از سوی ارتش اتخاذ شد و فرماندهان ارشد با هوشیاری تمام آن را کنترل کرده‌اند.
من بازهم دید شمارا به‌عنوان یک خبرگزاری آزاد به حوادث بعد از انهدام پهپاد جلب می‌کنم؛ شما ملاحظه کردید که آمریکایی‌ها با چه برنامه بسیار قوی و هوشمندانه‌ای تلاش کردند تا محیط خاکستری و جنگ روانی علیه ایران ایجاد کنند و اگر در چنین زمانی اقدامی بدون برنامه و یا به عبارتی عجولانه صورت می‌گرفت به نظر شما چه خطراتی پیش می‌آمد. خوب بازهم تدابیر اتخاذشده توانست اثرات خود را بگذارد و ما دیدیم که فرمانده کل ارتش با نگاهی به آینده و تحلیل تهدیدات جدید صحبت‌های تأثیرگذاری را در داخل ایران و همچنین در سطح بین‌المللی داشته است.

به نظر شما در گذشته هم آیا همینطور بوده؟

ببینید ماهیت پدافند کلاً به همین شکل پایه‌گذاری شده و ساختار آن بایستی هماهنگ و یکپارچه با یکدیگر عمل کنند مثلاً مگر می‌شود که پدافند هوایی ارتش در بوشهر اعلام‌خطر کند و یا شلیک به هدفی داشته باشد اما پدافند هوایی بندرعباس از آن بی‌خبر باشد و یا بلعکس؛ اما نکته بسیار کلیدی اینجاست که در چند سال اخیر هم‌افزایی و هماهنگی فراوانی بین ارتش و سپاه ایجادشده و شاید بتوان به این نتیجه رسید؛ توان مقابله پدافند هوایی نسبت به گذشته ارتقاع و رشد چشمگیری داشته است. خوب به‌هرحال نقش اثرگذار یک فرمانده خلاق و مدیر اینجا بازهم خود را نشان می‌دهد همان‌طور که شهید صیاد در جنگ نشان داد هرچند با او نیز مخالفت‌های فراوانی می‌کردند که بنده قصد ندارم  به نکات دیگر و حاشیه‌ای بپردازم چراکه سؤال شما مشخص است ؛اما در حال حاضر سرلشگر موسوی این نقش مهم را در شرایط سخت کنونی برعهده‌گرفته و انصافاً عملکرد خوبی داشته است.
با نگاه ویژه به این اصل کلیدی که به‌نوعی رمز موفقیت پدافند ملی در برخورد با دشمنان ایران به شمار می‌رود و از سوی دیگر تجربه فرماندهان پدافندی ارتش در دوران 8 سال دفاع مقدس و دیگر وقایع امنیتی در طول 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی؛ می‌توان به‌راحتی متوجه شد که سامانه‌های پدافندی سپاه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم تحت نظر ارتش قرار داشته و در حال حاضر نیز با اعلام هماهنگی با فرماندهی منطقه‌ای پدافند ملی که اصل هم‌افزایی و تخصص گرایی در نیروهای مسلح ایران را نشان می‌دهد اقدام به مقابله جدی با اهداف می‌کنند و به نظر این ادعا کاملاً اشتباه و یا به عبارتی فریبنده است که ما بگویم فلان یگان اقدام به نابودی پهپاد آمریکایی کرده و ارتش در آن نقشی نداشته. البته این نکته مهم را نبایستی فراموش کرد که در ارتش با توجه به بحث "حفاظت گفتار"؛ نشر اطلاعات بسیار سخت و دشوار بوده و اصولاً تدابیری که از سوی فرماندهان ارشد اتخاذ می‌شود در طی این 40 سال بسیار محرمانه و به‌دوراز هرگونه شوی رسانه‌ای بوده است.
جناب ثابتی از این‌که وقت خود را به این خبرگزاری اختصاص دادید ممنون و سپاس گذاریم.
 

پرسش و پاسخ در خصوص نقش پدافند ارتش در ساقط کردن پهپاد آمریکایی
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
نظرات کاربران
  1. بسیار عالی

  1. درود بر شرف امیر موسوی

    • حیف این همه دلاوری و رشادت درسایه تبلیغات فراوان سپاه گم شده همین کارها هم باعث شده خدمات ارتش را به اسم سپاه رقم بزنند.

  1. انهدام پهباد نشون میده که ما پدافند ما خیلی قویه و این خیلی خوبه

  1. درود بر ارتش قهرمان و فرمانده دلاورش

  1. عالی بود

  1. عالی ممنون ار تحلیل خوب ایشان

  1. بسیار جالب و خواندنی

  1. سلام :درود به شرف همیه نیروهای مسلح اعم ازارتش، سپاه، نیروی انتظامی، بسیج و دیگر نیروهای مسلح متحد.

  1. بسیار عالی بود همه نیروهای نظامی ابران پاینده و سلامت باشند

  1. دمشون گرم چه ارتشی چه سپاه یا حتی مردم عادی ماشاالله

پربیننده‌ترین اخبار تحلیل
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!