پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۹:۳۳
نظامی بین الملل - کد خبر : 15729
پنجشنبه، ۰۵ اسفند، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

نیروهای روسیه به زیرساخت های نظامی اکراین حمله کردند

پس از آن که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مجوز عملیات نظامی ویژه در اکراین را صادر کرد، مقامات و رسانه ها گزارش دادند که نیروهای روسی روز پنجشنبه چندین شهر در اوکراین را هدف حمله موشکی قرار داده اند.

نیروهای روسیه به زیرساخت های نظامی اکراین حمله کردند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، مدت کوتاهی پس از سخنرانی پوتین در یک کنفرانس تلویزیونی در تلویزیون دولتی روسیه، صدای انفجارها بامداد امروز در کی‌یف پایتخت اوکراین شنیده شد.

به نقل از رویترز، خبرگزاری اینترفاکس گفت که تیراندازی در نزدیکی فرودگاه اصلی پایتخت به صدا درآمد و آژیرهای خطر بر فراز شهر شنیده شد.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در توییتر خود نوشت: «پوتین به تازگی یک تهاجم تمام عیار به اوکراین را آغاز کرده است. شهرهای صلح آمیز اوکراین تحت حملات هستند. این یک جنگ تجاوزکارانه است. اوکراین از خود دفاع خواهد کرد و پیروز خواهد شد. جهان می تواند و باید پوتین را متوقف کند. اکنون زمان اقدام فرا رسیده است.»

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در واکنش به تهاجمی که ایالات متحده از هفته ها پیش آن را پیش بینی کرده بود، گفت که برای مردم اکراین دعا می کند "زیرا آنها از یک حمله غیرقانونی و غیرموجه رنج می برند" و در مقابل وعده تحریم های سختی را داد.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: «من با رهبران گروه ۷ ملاقات خواهم کرد و ایالات متحده و متحدان و شرکای ما تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه اعمال خواهند کرد.»

روسیه خواستار پایان دادن به گسترش ناتو به شرق شده است و پوتین موضع خود را مبنی بر غیرقابل قبول بودن عضویت اوکراین در ائتلاف نظامی آتلانتیک به رهبری ایالات متحده تکرار کرد.

او تأکید کرد که پس از آن که روسیه چاره ای جز دفاع از خود در برابر آنچه به گفته او تهدیدات ناشی از اوکراین مدرن، یک کشور دموکراتیک با جمعیت 44 میلیون نفری است، ندید، مجوز اقدام نظامی را صادر کرده است.

پوتین گفت: «روسیه نمی‌تواند با تهدید دائمی که از خاک اوکراین مدرن سرچشمه می‌گیرد احساس امنیت کند، توسعه یابد و وجود داشته باشد. تمام مسئولیت خونریزی ها بر عهده رژیم حاکم در اوکراین خواهد بود.»

دامنه کامل عملیات نظامی روسیه بلافاصله مشخص نشد اما پوتین گفت: «برنامه های ما شامل اشغال سرزمین های اوکراین نمی شود. ما هیچ چیزی را با زور تحمیل نمی کنیم.»

پوتین در حین برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک گفت که به نیروهای روسیه دستور داده از مردم محافظت کنند و از ارتش اوکراین خواسته است که سلاح های خود را زمین بگذارند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت روسیه حملات موشکی به زیرساخت‌های اوکراین و گارد مرزی انجام داده است و صدای انفجار در بسیاری از شهرها شنیده شده است. یک مقام همچنین از حملات سایبری بدون توقف خبر داد.

زلنسکی گفت که حکومت نظامی اعلام شده و او تلفنی با بایدن صحبت کرده است. نیروهای ذخیره روز چهارشنبه فراخوانده شدند.

رسانه های روسی گزارش دادند، سه ساعت پس از صدور دستور پوتین، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که زیرساخت های نظامی در پایگاه های هوایی اوکراین را از بین برده و پدافند هوایی این کشور را تخریب کرده است.

پیشتر رسانه های اوکراینی گزارش داده بودند که مراکز فرماندهی نظامی در کی‌یف و شهر خارکف در شمال شرق این کشور در حالی که نیروهای روسی در شهرهای بندری اودسا و ماریوپل در جنوب این کشور فرود آمده بودند مورد اصابت موشک قرار گرفته اند.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه گفت که جدایی طلبان تحت حمایت روسیه گفتند که حمله ای را به شهر شچاستیا در شرق اوکراین آغاز کرده اند و انفجارهایی نیز شهر جدا شده دونتسک در شرق اوکراین را لرزاند.

ساعاتی قبل، جدایی‌طلبان از مسکو درخواست کمک کردند تا تجاوزات ادعایی اوکراین را متوقف کند. ادعاهایی که ایالات متحده آنها را بازی تبلیغاتی روسیه خواند.

سهام جهانی و بازده اوراق قرضه آمریکا کاهش یافت، در حالی که ارزش دلار و طلا پس از سخنرانی پوتین افزایش یافتند. نفت برای اولین بار از سال 2014 به بیش از 100 دلار در هر بشکه رسید.

 

"راه قاطع"

بایدن که احتمال استقرار نیروهای آمریکایی در اوکراین را رد کرده است، گفت که پوتین یک جنگ از پیش برنامه ریزی شده را انتخاب کرده است که منجر به تلفات فاجعه بار جانی و رنج انسانی خواهد شد.

وی گفت: «روسیه به تنهایی مسئول مرگ و ویرانی این حمله است و ایالات متحده و متحدان و شرکای آن به شیوه ای متحد و قاطع پاسخ خواهند داد.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، "حمله بی پروا و بی دلیل" روسیه را محکوم کرد و گفت که متحدان ناتو برای مقابله با عواقب آن ملاقات خواهند کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پس از نشست شورای امنیت، در آخرین لحظه از پوتین درخواست کرد که جنگ را "به نام بشریت" متوقف کند.

اوکراین حریم هوایی خود را به روی پروازهای غیرنظامی بست، در حالی که تنظیم کننده هوانوردی اروپا نسبت به خطرات پرواز در مناطق مرزی روسیه و بلاروس هشدار داد.

آژانس هوانوردی روسیه اعلام کرد روسیه پروازهای داخلی در فرودگاه های نزدیک مرز خود با اوکراین را تا دوم مارس به حالت تعلیق درآورده است.

از روز دوشنبه زمانی که پوتین دو منطقه جدایی‌طلب را به رسمیت شناخت و دستور استقرار نیروهای حافظ صلح را صادر کرد، بمباران‌ها تشدید شده بود، اقدامی که غرب آن را آغاز تهاجم می‌نامید.

در پاسخ به اعلامیه روز دوشنبه پوتین، کشورهای غربی و ژاپن تحریم‌هایی را علیه بانک‌ها و افراد روسی اعمال کردند؛ اما سخت‌ترین اقدامات خود را تا آغاز تهاجم متوقف کردند.

ایالات متحده روز چهارشنبه با اعمال جریمه هایی بر شرکت روسی سازنده خط لوله گاز نورد استریم 2 و کارکنان آن، فشارها را افزایش داد.

آلمان روز سه‌شنبه تأییدیه‌های این خط لوله را به حالت تعلیق درآورد.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!