شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۰۴:۰۳
کتاب و ادبیات - کد خبر : 10413
يكشنبه، ۳۰ خرداد، ۱۴۰۰ - ۷:۰۰

نگاهی به وضعیت نشر در دولت روحانی

افزایش ۳۰۰درصدی قیمت کتاب طی ۸ سال

نگاهی به وضعیت نشر در دولت روحانی

به گزارش  خبرگزاری ایران زمین،‌ صنعت نشر از جمله صنابع فرهنگی کشور به‌شمار می‌رود که در سال‌های اخیر درگیر بحران‌های قابل توجه اقتصادی بوده است،‌ به‌طور مشخص در دو دهه اخیر صنعت نشر با وجود چندبرابر شدن عرضه کتاب با کاهش چندبرابری مخاطبان نسبت به گذشته روبه‌رو بوده است.

اقتصاد فرهنگ به‌دلیل اینکه معمولاً از حاشیه درآمد مردم ارتزاق می‌کند‌، در سال‌های اخیر که اقتصاد خانواده نیز با تهدید مواجه شده است،‌ همواره در معرض تهدید قرار گرفته است،‌ رکود اقتصادی و افزایش مستمر تورم و در نتیجه رشد قیمت‌ها اقتصاد فرهنگ را به‌ویژه در حوزه کتاب با ریزش قابل‌توجهی روبه‌رو کرده است.

اگرچه روی سخن مسئولان دولت یازدهم در همان تابستان 92 یعنی نخستین روز‌های روی کار آمدن دولت متوجه اقتصاد فرهنگ بود اما بررسی کارنامه دولت در 8 سال گذشته به‌باور منتقدان چیز دیگری را نشان می‌دهد.

از آنجا که هزینه‌های جاری زندگی در سبد مصرفی و اساسی خانوار افزایش یافته است،‌ مردم در ده سال گذشته و به‌طور مشخص در هشت سال گذشته بسیار محتاطانه‌تر پا به بازار کتاب گذاشته‌اند در این میان بخشی نیز چند سالی است که از این بازار خداحافظی کرده‌اند و یارای خرید کتاب را ندارند.

از سوی دیگر به‌دلیل افزایش قیمت کتاب،‌ حجم کتاب‌های خریداری‌شده توسط خانوار نیز آب رفته است، تجربه ثابت کرده است والدین عمدتاً متمایل به خرید کتاب برای فرزندان خود بوده‌اند و از خرید کتاب برای خود آن هم به‌دلیل اقتصادی صرف‌نظر کرده‌اند، شاید یکی از دلایل سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی ویترین‌های کتاب‌های کودک از جمله باغ کتاب،‌ بوک‌لند‌های کودک و... در سراسر کشور طی سال‌های اخیر همین موضوع باشد.

در سوی دیگر ماجرا ناشران در سال‌های اخیر اگرچه بر تعدادشان به‌واسطه مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزوده شده است،‌ اما بدنه ناشران فعال در سال‌های اخیر کم‌بنیه و توخالی شده است. اگر روزگاری شمارگان کتاب‌های ناشران سه تا پنج هزار نسخه بود و در ابتدای دهه 90 به شمارگان دو هزار نسخه رسیده بود، امروز دیگر خبری از شمارگان حتی هزارنسخه‌ای نیز نیست. اغلب ناشران، حتی ناشران بزرگ، مجبور شده‌اند با شمارگان 200،‌ 500 و 700 نسخه‌ای کتاب کنار بیایند،
در این میان اما عناوین در سال‌های اخیر همواره رشد داشته است،‌ این رشد عناوین ناشی از روند افزایشی کتاب‌سازی‌ها است،‌ کتاب‌سازی یکی از زخم‌هایی است که در سال‌های اخیر بر بدنه نشر افتاده است،‌ ناشرنمایانی  که به‌یمن دست‌ودلبازی وزارت ارشاد در صدور مجوزها یک‌شبه سر برمی‌آوردند و به کپی کردن پرفروش‌های بازار و انتشار آن‌ها در قالب اثر جدید می‌پردازند. دلیل اقبال از این ناشران نیز سوءاستفاده آن‌ها از وضعیت اقتصادی نشر است،‌ کتابی که ناشر به‌دلیل تورم و افزایش چندبرابری قیمت مواد اولیه ناچار است بدون تخفیف یا با درصد اندکی تخفیف به‌فروش برساند، حالا توسط ناشرنماها با یک‌سوم قیمت و تخفیف‌های بسیار وسوسه‌انگیز به‌فروش می‌رود.

اما مگر قیمت کتاب در 8 سال گذشته چه‌اندازه افزایش یافته است؟ این گزارش درصدد است با بررسی و تحلیل آمارهای نشر از مرداد ماه سال 92 که علی جنتی سکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم را در دست گرفت تاکنون که به پایان مدیریت هشت‌ساله روحانی بر کشور رسیده‌ایم،‌ به این نکته برسد که در دولت یازدهم چه بر سر قیمت کتاب و شمارگان آن آمد.

آمارهای نشر نشان می‌دهد که از اول مرداد ماه سال 92 تا امروز بیش از 709 هزار و 861 عنوان کتاب منتشر شده است که از این تعداد 541 هزار و 454 عنوان تألیف و 168 هزار و 407 عنوان ترجمه بوده است.

 شمار کتاب‌های چاپ اول 423 هزار و 955 عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها 285 هزار و 906 عنوان بوده است. شمارگان کل کتاب‌های منتشرشده در هشت سال گذشته بیش از 11 میلیارد نسخه بوده است با توجه به شمار عناوین منتشرشده میانگین شمارگان کتاب در هشت سال گذشته به‌لحاظ آماری 1500 نسخه بوده است اما در بازار نشر رقم‌ها تفاوت قابل‌توجهی دارد و متوسط شمارگان کتاب‌های منتشرشده ناشران بسیار کمتر از 700 تا 1000 نسخه است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه نقش در حوزه نشر دارد: نقش حمایتی، نظارتی و ترویجی. در بُعد حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های اخیر تلاش کرده است بخشی از ضرر و زیان‌های اقتصادی ناشران را با یارانه‌هایی که اختصاص داده است برطرف کند،‌ اما این اختصاص یارانه‌ها در بلندمدت نتوانسته است دردی از صنعت نشر دوا کند چرا که به‌جای هزینه‌کرد یارانه‌ها در زیرساخت‌های نشر، میان ناشران توزیع شده است.

اگر بپذیریم که بخشی از افزایش قیمت نشر ناشی از رسیدن قیمت کاغذ از بندی 35 هزار تومان به بندی 600 هزار تومان در 10 سال گذشته است،‌ باید بگوییم که عملکرد دولت در حوزه کاغذ نیز نه‌تنها قابل دفاع نیست؛ بلکه به‌باور کارشناسان کارنامه دولت در این حوزه نیز مردود است.

اگرچه در کارنامه دولت‌های یازدهم و دوازدهم افزایش تعداد عرضه و عناوین کتاب رخ داده است اما در مقابل رواج کتاب‌سازی‌ها‌، افزایش 300برابری قیمت کتاب،‌ کاهش محسوس شمارگان کتاب و... موجب شده است اقتصاد نشر حالا بیش از هر زمان دیگری در معرض تهدید قرار گیرد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار کتاب و ادبیات
پربیننده‌ترین اخبار کتاب و ادبیات
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!