جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۳:۵۸
ورزشی - کد خبر : 758
سه شنبه، ۲۳ مهر، ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰

نگاهی به دیدار های تاریخی تیم ملی مقابل بحرین در 6 قاب

آخرین مصاف رسمی تیم ملی با بحرین هم به دور گروهی جام ملتهای 2015 برمی گردد، جایی که شاگردان کارلوس کیروش موفق شدند با دوگل احسان حاج صفی و مسعود شجاعی بحرین را شکست دهند

نگاهی به دیدار های تاریخی تیم ملی مقابل بحرین در 6 قاب


تیم ملی فوتبال ایران تا ساعاتی دیگر در سومین بازی خود از مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی 2020 به مصاف بحرین خواهد رفت، جدال ملی پوشان کشورمان با کشور های حاشیه خلیج فارس همواره حساس و دشوار بوده و بحرین هم از این قضیه مستثنا نیست. از این رو قصد داریم نگاهی به سابقه دیدار های این دو تیم و به ویژه بازی های حساس و خاطره انگیز بیاندازیم.


قاب اول،اولین تقابل (16 شهریور 1353، ایران 6 _0 بحرین)


این دیدار از سری رقابت های بازی های آسیایی بود که به میزبانی تهران برگزار می شد، تیم ملی ایران در ورزشگاه امجدیه به مصاف بحرین رفت و با نتیجه 6 بر صفر به پیروزی رسید. محمود اعتمادی، غفور جهانی ، محمد دستجردی، کارو حق وردیان، پرویز قلیچ خانی گلزنان ایران در این مسابقه بودندف یک گل را هم مدافع حریف به اشتباه وارد دروازه خودی کرد.


قاب دوم، ایستادگی شهریار با طحال پاره(11 مهر 1373، ایران 0_0 بحرین)


بازی های آسیایی سال 1994 ژاپن و بازی اولی که باید مقابل بحرین انجام می شد، تیم ایران به عنوان قهرمان دور گذشته بازی های آسیایی پای به این میدان می گذاشت. شاید علی دایی در آن زمان شهرت و محبوبیت کنونی را نداشت، اما درست به اندازه شهرت فعلی اش برای تیم ملی تلاش می کرد، اما حادثه ای تلخ در این دیدار باعث شد تا شهریار ماه ها از میادین فوتبال دور بماند. اتفاق از این قرار بود که در تلاش برای تصاحب توپ او و دروازبان بحرین به سرعت سمت یکدیگر دویدند، اما دروازبان بحرین در یک حرکت ناجوانمردانه با کف استوک خود ضربه ای به پهلوب دایی زد. هرچند دایی پس از مداوای پزشک تیم ملی به زمین برگشت اما بعد از بازی و زمانی که از شدت درد به بیمارستان منتقل شد، مشخص شد که ضربه حریف باعث پارگی طحال وی شده است، و شهریار با چنین شرایطی تا پایان بازی در زمین حضور داشت.


قاب سوم، شکست تلخ تر از زهر( 29 مهر 1380، ایران 1_ 3 بحرین)


مقدماتی جام جهانی 2002 و تیم ملی که برای صعود فقط به یک برد احتیاج داشت، بازی رفت در تهران علیرغم نمایش خوب ملی پوشان با تساوی بدون گل پایان یافته بود. هرچند در آن دیدار گل سالم یحیی گلمحمدی به اشتباه آفساید اعلام شد، اما تیم سرحال بلاژویچ امید زیادی به پیروزی در دیدار پایانی داشت، چراکه بحرین شانسی برای صعود نداشت و برد آنها فقط عربستان را خوشحال می کرد. چیزی که در پایان بازی هم اتفاق افتاد و عربستانی ها خوشحال بودند، تیم ایران در یک دیدار جنجالی و عجیب که 3 اخراجی بر جای گذاشت با نتیجه 3 بر یک مغلوب شد تا شاهد پایکوبی بحرینی ها با پرچم عربستان باشد. این مسابقه شروع تنفر فوتبال دوستان ایرانی از بحرین بود، تیمی که هیچگاه مقابل ایران اصول جوانمردی را رعایت نکرد.


قاب چهارم، انتقام با طعم سومی جام ملتها(16 مرداد 1383، ایران 4_ 2 بحرین)


تیم برانکو ایوانکوویچ در نیمه نهایی جام ملتهای 2004 مقابل میزبان(چین) قرار گرفت، بازی به ضربات پنالتی کشیده شد تا این جمله عادل فردوسی پور در ذهن ما  بماند که" چه وقت چیپ زدن بود آقای گلمحمدی"، ایران نیمه نهایی را باخت و در رده بندی مقابل بحرین قرار گرفت. دیداری که بعد از شکست تلخ منامه اتفاق می افتاد، شاگردان ایوانکوویچ به راحتی و با چهار گل از : نکونام، علی کریمی و علی دایی(دوگل)، بحرین را درهم کوبیدند تا انتقام بازی مقدماتی جام جهانی 2002 را گرفته باشند.


قاب پنجم، صعود به جام جهانی با پرواز نصرتی( 18 خرداد 1384، ایران 1_ 0 بحرین)


شرایط مقدماتی جام جهانی 2002 اینبار یک بازی زودتر و در دور مقدماتی 2006 تکرار شد، تیم ملی در حضور 100  هزار نفری هواداران به مصاف بحرین رفت و یک برد کافی بود تا ایران یک بازی زودتر راهی آلمان شود. بحرینی ها که می خواستند به شیوه خود و مانند گذشته مانع راهیابی تیم ملی به جام جهانی شوندف اینبار ناکام بودند چراکه ضربه سر محمد نصرتی روی ارسال زیبای فریدون زندی در دقیقه 47 شادمانی را به خیابان ها شهر هدیه کرد.

قاب ششم، تکرار شش تایی ها بعد از  37 سال( 19 مهر 1390، ایران 6_ 0 بحرین)


تکراری ترین قاب تقابل با بحرین در مقدماتی جام جهانی اینبار جام جهانی 2014 برزیل ، تیم ملی در سومین بازی از دور مقدماتی جام جهانی در ورزشگاه مملو از جمعیت آزادی میزبان بحرین بود. در همان دقیقه اول بازی تکل بی مهابای یار بحرین روی پای آندرانیک تیموریان باعث شد تا داور استرالیایی از کارت قرمز خود استفاده کند. اخراج بازیکن حریف کار ملی پوشان را بسیار آسان تر کرد تا یاد و خاطره اولین تقابل دو تیم زنده شود، 6 گل از : سیدجلال حسینی، جباری، عقیلی، تیموریان،انصاریفرد و غلامرضا رضایی شب خاطره انگیزی را برای تماشاگران رقم زد. نکته جالب از دو دیدار 6 تایی مقابل بحرین این است که 12 گل این مسابقات توسط 12 بازیکن مختلف زده شده است.
آخرین مصاف رسمی تیم ملی با بحرین هم به دور گروهی جام ملتهای 2015 برمی گردد، جایی که شاگردان کارلوس کیروش موفق شدند با دوگل احسان حاج صفی و مسعود شجاعی بحرین را شکست دهند. در 17 تقابل قبلی دو تیم، سهم ایران 8 و سهم بحرین 4 برد بوده است، ایران موفق به زدن 32 گل شده و بحرین تنها 12 گل را وارد دروازه ما کرده است.
 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!