چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۰۲:۰۸
تغذیه - کد خبر : 10830
جمعه، ۱۸ تير، ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰

نکات تغذیه‌ای برای زدن واکسن کرونا

یکی از مهمترین نکاتی که در زمان واکسیناسیون کرونا مطرح است؛ ناشتا نبودن افراد است.

نکات تغذیه‌ای برای زدن واکسن کرونا

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی ایران زمین، یکی از مهمترین نکاتی که در زمان واکسیناسیون کرونا مطرح است؛ ناشتا نبودن افراد است

متخصص تغذیه و پژوهشگر مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: افراد برای زدن واکسن کرونا نباید ناشتا باشند بلکه لازم است صبحانه ساده ای میل کنند و شب قبل از واکسیناسیون نیز غذای سبک و سالم و مواد حاوی آهن و انواع ویتامین مصرف کنند.

سرگیجه، حالت تهوع و افت فشار به دلیل انتقال استرس، یکی از بارزترین خصوصیات تمام واکسن ها و درمان های تهاجمی است بنابراین برای جلوگیری از بروز این مشکلات در هنگام واکسن زدن ، لازم است صبحانه یا میان وعده ساده ای مصرف شود و شب قبل از واکسیناسیون نیز غذای سبک مانند سوپ حاوی مرغ، سبزی های تازه و مواد حاوی آهن و ویتامین مانند اسفناج، جعفری، کلم بروکلی میل شود. همچنین مصرف موادی چون شیر، میوه، تخم مرغ، لقمه نان و پنیر همراه با گوجه فرنگی و خیار توصیه می شود.

قبل، بعد و هنگان واکسیناسیون بهتر است که آب و مایعات فراوان، مواد غذایی ضد التهاب، سبزیجات، میوه جات و مرکبات، منابع غذایی پروتئینی و مکمل ویتامین دی مصرف شود.

تامین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کووید ۱۹ بسیار مهم است.
مصرف مایعات کافی، نه تنها سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط واکسیناسیون می شود بلکه از افت فشار خون در افرادی که معمولا  ترس از آمپول و یا واکسن دارند نیز جلوگیری می کند.

افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی وعروقی، فشار خون بالا یا بیماری های ریوی هستند در خصوص میزان مصرف مایعات باید با پزشک خود مشورت کنند
همچنین رعایت طولانی مدت یک رژیم غذایی سالم، پاسخ ایمنی بدن را بهبود می بخشد و به ما کمک کند تا علاوه بر مبارزه بهتر با عفونت ها، پاسخ ایمنی قوی تری به واکسیناسیون داشته باشیم
مصرف بیشتر غذاهای تازه و طبیعی مانند میوه ها، سبزی ها، ماهی های چرب، آجیل و مغز دانه ها به کارکرد بهتر سیستم ایمنی کمک می کند چراکه التهاب کمتری در بدن ایجاد می کند.
ویتامین دی تنها ویتامینی است که به مقدار لازم از منابع غذایی تامین نمی شود و براساس دستورالعمل های وزارت بهداشت، لازم است ماهانه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن البته به جز در مادران باردار که دوز روزانه ۱۰۰۰ واحدی دریافت می نمایند؛ مصرف شود

 پیش و پس از واکسیناسیون مصرف فست فودها، غذاهای چرب، سنگین و پرنمک و همچنین نوشیدنی های خیلی شیرین که  موجب تضعیف سیستم ایمنی می شود توصیه نمی شود.

همچنین استفاده از مصرف روغن های نباتی جامد و نیمه جامد، روغن ها و چربی های حیوانی به دلیل تحریک و ایجاد التهاب توصیه نمی‌شود.

عوارض ناشی از واکسن به طور معمول از ۱۲ ساعت تا کمتر از ۷ روز بعد از تزریق واکسن به طور متغیر و خفیف در بعضی افراد ممکن است رخ دهد و در موارد بسیار نادر برخی عوارض ممکن است یک ماه بعد از واکسیناسیون بروز یابد. این عوارض شامل تب، کوفتگی بدن، تهوع و استفراغ، ضعف و بی حالی، اسهال یا یبوست و بی اشتهایی می‌شود.

افراد می‌توانند برای کاهش تب ازغذاهای آبدار و همچنین مصرف میوه هایی چون موز، آلو، زرد آلو، طالبی، کیوی و پرتقال و انواع سبزیجات نظیر اسفناج و جعفری استفاده کنند.

برای کاهش کوفتگی و خستگی بدن نیز مصرف مصرف منابع غنی از امگا سه مانند ماهی بویژه ماهی سالمون، گردو، تخمه آفتابگردان، سبزی های برگ سبز، تخمه کدو، غلات کامل، بادام زمینی، شکلات تلخ، چای و قهوه توصیه می شود.

همچنین افراد می‌توانند برای ضعف و بیحالی پس از واکسیناسیون از منابع غذایی حاوی B۱ ،B۶ و B۱۲ شامل غلات کامل، گوشت، تخم مرغ، شیر، لبنیات استفاده کنند .

  شربت عسل، با کنترل قند خون در افراد دیابتیک و بیماران سرپایی، به کنترل ضعف و بی حالی کمک می کند.
موز رسیده، سیب پخته شده، کته ماست، جوجه آب پز و همچنین نان تست برشته نیز در درمان اسهال ناشی از واکسن موثر هستند.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تغذیه
پربیننده‌ترین اخبار تغذیه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!