شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۰۹:۲۵
تغذیه - کد خبر : 13899
جمعه، ۲۸ آبان، ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰

نقشی اساسی سلول های چربی در زوال شناختی و عصبی

بر اساس مطالعه ای که شامل حلقه تقویت اکسیدان به رهبری دانشمندان دانشگاه مارشال است، یافته های اخیراً منتشر شده، بینش جدیدی را در مورد نقش سلول های چربی در زوال شناختی و تخریب سلول های عصبی ارائه می دهد.

نقشی اساسی سلول های چربی در زوال شناختی و عصبی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، این مقاله که در iScience منتشر شده است، نشان می‌دهد که سلول‌های چربی پاسخ سیستمیک به عملکرد مغز را کنترل می‌کنند و باعث اختلال در حافظه و شناخت در موش‌ها می‌شوند. فعال شدن حلقه تقویت اکسیدان "Na,K-ATPase" بر عملکرد مارکرهای پروتئینی مهم در سلول های چربی و همچنین در هیپوکامپ تأثیر می گذارد، که می تواند عملکرد مغز را بدتر کرده و منجر به تخریب سلول های عصبی شود. هدف قرار دادن سلول های چربی برای مقابله با "Na,K-ATPase" ممکن است این نتایج را بهبود بخشد. 

به نقل از سایتک دیلی، نویسنده ارشد مقاله، جوزف شاپیرو، استاد و رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه مارشال، گفت: «ما قصد داشتیم نشان دهیم که سیگنال دهی Na,K-ATPase، به ویژه در سلول های چربی، نقش اصلی را در ایجاد تغییرات در مناطق خاصی از مغز، به ویژه در هیپوکامپ، که برای حافظه و عملکرد شناختی حیاتی است، بازی می کند.» 

محققان از یک مدل موش اصلاح‌شده ژنتیکی استفاده کردند که "پیوند  NaKtide" را به طور خاص در سلول‌های چربی آزاد کرد تا متوجه شوند که متوجه شوند آیا NaKtide عملکرد سیگنال‌دهی "Na,K-ATPase" را مهار می‌کند. آزاد شدن NaKtide مخصوص سلول های چربی، فنوتیپ تغییر یافته این سلول ها و عملکرد هیپوکامپ، بخشی از مغز که با حافظه و شناخت مرتبط است، را بهبود بخشید. القای استرس اکسیداتیو از طریق رژیم غذایی غربی باعث افزایش تولید سیتوکین های التهابی محدود به سلول های چربی و همچنین تغییر نشانگرهای پروتئینی حافظه و شناخت در هیپوکامپ شد.

دکتر کومال سودی، دانشیار جراحی و علوم زیست پزشکی در جوآن سی، اظهار کرد: «رژیم غذایی غربی از طریق سیگنال‌دهی Na,K-ATPase باعث ایجاد استرس اکسیدانی و تغییر سلول‌های چربی می‌شود که باعث التهاب سیستمیک می‌شود و بر تغییرات رفتاری و بیوشیمیایی مغز تأثیر می‌گذارد.»

وی افزود: «مطالعه ما نشان داد که پیوند NaKtide مخصوص سلول های چربی در مدل موش ما این تغییرات را بهبود بخشیده و فنوتیپ سلول های عصبی را نیز بهبود می بخشد.»

این تحقیق بر اساس کار پیشگامانه دکتر زیجیان ژی، که از سال 2013 تا 2020 به عنوان مدیر مؤسسه تحقیقات بین رشته ای دانشگاه مارشال خدمت کرده است، انجام شد. ادامه تحقیقات به تعیین اینکه آیا این یافته ها می توانند در انسان ها تأیید شوند یا خیر، کمک می کند.

 

منبع: www.scitechdaily.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تغذیه
پربیننده‌ترین اخبار تغذیه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!