جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۲:۲۵
بهداشت و درمان - کد خبر : 9962
پنجشنبه، ۱۳ خرداد، ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰

نقشه سه‌بعدی مغز توسط محققان گوگل و هاروارد ایجاد شد

مهندسان گوگل و هاروارد توانستند نقشه سه‌بعدی قابل جستجویی از بخش کوچکی از قشر مغز انسان را در یک مجموعه داده‌‌ای موسوم به HO1 ایجاد کنند

نقشه سه‌بعدی مغز توسط محققان گوگل و هاروارد ایجاد شد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین ، مهندسان گوگل و هاروارد توانستند نقشه سه‌بعدی قابل جستجویی از بخش کوچکی از قشر مغز انسان را در یک مجموعه داده‌‌ای موسوم به HO1 ایجاد کنند. این نقشه یک نقشه‌ی سه بعدی از یک میلیونیم قشر مغز با استفاده از ۲۲۵ میلیون تصویر و ۱.۴ پتابایت داده عظیم ایجاد شده است.

مغز انسان یکی از پیچیده‌ترین اعضای بدن است که دارای ۱۵-۳۳ بیلیون یاختهٔ عصبی یا نورون است که هر کدام با سیناپس به چندین هزار یاخته عصبی دیگر متصل است. این یاخته‌ها بوسیلهٔ رشته‌های پروتوپلاسم بلندی که آسه یا آکسون نام دارد با دیگر یاخته‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. به دلیل همین پیچیدگی تصویربرداری از آن تا چندی پیش امری غیر ممکن بنظر می‌رسید.

ابتدا محققان کار خود را با نمونه ۱ میلی متر مکعبی گرفته شده از لوب گیجگاهی قشر مغز انسان آغاز کردند. آنها ابتدا این ماده را رنگ‌ آمیزی کردنند سپس  برای حفظ آن را در رزین قرار دادند. و سپس به حدود ۵۳۰۰ قطعه که هر کدام ضخامت حدود ۳۰ نانومتر داشتند، برش داده دادند. در انتها از یک میکروسکوپ الکترونی روبشی با رزولوشن ۴ نانومتر استفاده کردند و از آن بخش ها تصویر برداری کردند. این موضوع باعث ایجاد شدن ۲۲۵ میلیون تصویر دو بعدی شد. با کنار هم قرار دادن این تصاویر دو بعدی یک تصویر سه بعدی ایجاد کردند.

یک ماشین برای برای شناسایی سلول‌ها و ساختارهای مختلف، درون نمونه را اسکن کرد. اسکن مربوطه چندین با برسی شد و در انتها مورد بازنگری کارشناسان قرار گرفت و در انتها گوگل آنها را در داده هایی قرار داد و آن را  HO1نامید. این نقشه شامل ۵۰ هزار سلول و ۱۳۰ میلیون سیناپس و همچنین بخش‌های کوچک دیگری همچون آکسون‌ها، دندریت‌ها، میلین و مژک‌ها است.

این نقشه یکی از جامع ترین نقشه هایی است که تاکنون از مغز انسان تهیه شده است. و محققان آن را به صورت آنلاین در دسترس همگان قرار داده اند.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!