چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۱۸:۴۰
خاورمیانه - کد خبر : 10856
شنبه، ۱۹ تير، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

نقش رژیم‌صهیونیستی در دامن زدن به اختلافات میان امارات و عربستان

کارشناسان حوزه روابط بین الملل بر این باورند که نمی‌توان از نقش رژیم غاصب صهیونیستی، در اختلافات میان عربستان و امارات چشم‌پوشی کرد.

نقش رژیم‌صهیونیستی در دامن زدن به اختلافات میان امارات و عربستان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، با نگاهی گذرا به سلسله بحران هایی که طی چند سال گذشته میان عربستان سعودی و بحرین و امارات و مصر با قطر رخ داد، می توان آشکارا تنش و اختلاف میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را مشاهده کرد. در حال حاضر در منطقه شاهد تحولاتی اساسی هستیم که به افزایش شکاف و تعمیق رقابت میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس می افزاید. 

از مهم ترین شاخصه های تحولات منطقه می توان به نقش سیاسی و اقتصادی و نظامی رژیم صهیونیستی در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پس از امضای توافق عادی‌سازی روابط با امارات و بحرین اشاره کرد.

در شرایطی که رژیم صهیونیستی در همه ابعاد به امارات متحده عربی نفوذ کرده و از دروازه اقتصاد و فرهنگ در حال ورود به سایر عرصه‌های این کشور است، مناسبات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس وارد مسیر جدیدی می‌شود.

یکی از عوامل قدرت ساز برای رژیم اشغالگر قدس تا کنون در ایجاد جنگ و درگیری و فتنه در محیط اطراف آن است. می توان اینگونه  گفت که بر خلاف ادعای مقامات رژیم صهیونیستی ، مهم‌ترین خطری که رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کند پروژه هسته‌ای کشورهای منطقه نیست بلکه صلح و ثبات و توسعه در کشورهای اطراف است که موجودیت رژیم اشغالگر را به خطر می‌اندازد.

رژیم غاصب صهیونیستی در مداخله و فتنه انگیزی به سمت کشورهایی می‌رود که آرزو دارند از نفوذ سیاسی استراتژیک منطقه‌ای و بین المللی برخوردار باشند. علاوه بر آن تفاوتی ندارد که تمایل کشورهای منطقه‌ای برای تثبیت نفوذ سیاسی استراتژیک در خاورمیانه یا سطح بین المللی به نفع اسرائیل باشد یا به ضرر آن. برای مثال توسعه و پیشرفت کشوری همانند ایران قطعاً بر خلاف تمایلات و منافع رژیم غاصب صهیونیستی بوده و نوعی تهدید نیز برای آن محسوب می‌شود؛ اما جاه ‌طلبی‌های امارات برای یافتن جایگاه منطقه‌ای و بین المللی به نفع صهیونیستهاست ؛ زیرا که می‌توانند از این رویکرد امارات برای تحقق اهداف مورد نظر خود استفاده کنند.

در این میان از جمله موارد اختلاف نظرهای اساسی میان عربستان و امارات عربی متحده، پرونده توافق عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی است که از امارات آغاز شد. این در حالی است که سعودی‌ها شرایط لازم برای عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها را ندارند.

نقش و مواضع ابوظبی در جنگ یمن نیز از جمله دیگر موارد اختلاف میان امارات و سعودی به شمار می رود.همکاری های اخیر امارات با رژیم صهیونیستی در یمن نیز فاش شده و دو طرف در صدد تسخیر مناطق راهبردی یمن هستند.

بنابراین کارشناسان معتقدند که نمی‌توان از نقش رژیم غاصب صهیونیستی در اختلافات میان عربستان و امارات در جنگ یمن چشم‌پوشی کرد. این در حالی است که  مقامات رژیم صهیونیستی از مواضع ریاض در قبال توافق‌نامه‌های عادی سازی روابط و ناتوانی دستگاه دیپلماتیک این کشور در برقراری روابط علنی با تل‌آویو ابراز ناراضایتی کرده است.

اختلاف امارات و عربستان بر سر سیاست‌های نفتی با منافع مشروع دو کشور از قدیم الایام نیز وجود داشت، اما به ماهیت روابط میان دو جناح آسیبی وارد نمی کرد؛ اما اکنون بروز اختلافات میان ریاض و ابوظبی با این شدت، دارای ابعاد استراتژیک است که در سطح منطقه‌ تاثیر گذار خواهد بود.

درست است که رقابت‌هایی‌ میان امارات و عربستان در زمینه تسلیحاتی و همچنین جلب نظر آمریکا در منطقه وجود دارد؛ اما نقش فتنه‌انگیزانه رژیم‌صهیونیستی را در دامن زدن به اختلافات میان امارات و عربستان را نمی توان نادیده گرفت.

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!