پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۹:۴۹
تحلیل اجتماعی - کد خبر : 706
پنجشنبه، ۱۸ مهر، ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰

نقدی بر طرح حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس

تیتر خبر کوتاه بود و تامل برانگیز، طرح حذف زبان انگلیسی از مدارس به مجلس رفت.

نقدی بر طرح حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس

تیتر خبر کوتاه بود و تامل برانگیز، طرح حذف زبان انگلیسی از مدارس به مجلس رفت و بر اساس این طرح جمعی از نمایندگان مجلس طرح حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس به مجلس را ارسال کردند.

به گزارش گروه اجتماعی ایران زمین، امروز روزنامه ایران در گزارشی از طرح حذف زبان انگلیسی از برنامه مدارس خبر داد که بر اساس آن 57 نماینده مجلس، طرح یک فوریتی رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور را به هیأت رئیسه مجلس ارسال کرده اند.

بر اساس گزارشی که در ایران آمده، کلیات این طرح بر این اساس است که آموزش زبان‌ انگلیسی از برنامه مدارس حذف و در نتیجه اختیاری شود و دانش‌آموزان برای یادگیری زبان به آموزشگاه‌های آزاد مراجعه کنند.

نمایندگان هدف خود را از ارسال این طرح این گونه مطرح کرده اند که با وجود این که زبان انگلیسی در مدارس اجباری است، برخی از دانش‌آموزان علاقه‌ای به تحصیل در دانشگاه را ندارند و اجبار در زبان انگلیسی می‌تواند در ضعف تحصیل آن ها تأثیرگذار باشد!

این نمایندگان در ادامه این طرح اعلام کرده اند، به‌نظر می‌رسد دانش‌آموزانی که با هدف مهارت آموزی و ورود سریع به بازار کار، مسیر تحصیل در شاخه‌های کارودانش و فنی وحرفه‌ای را انتخاب کردند، ضرورتی به یادگیری زبان نداشته باشند.

البته از هر طرف این اهداف را بخوانید، هزار یک اما و اگر در مورد آن، از پس بقیه ای که می خواهند به دانشگاه بروند چه، تا همان هایی هم که می خواهند دانشگاه نروند هم ممکن است در هنرستان رشته هایی چون کامپیوتر و غیره و غیره بخوانند که تمام اصطلاحاتشان وابسته به زبان انگلیسی است و هزار اما و اگر دیگر، مطرح است!

نمایندگان در‌ بندی از این طرح آورده‌اند، از تاریخ تصویب این قانون، آموزش و پرورش مکلف است آموزش‌های زبان‌های موضوعی این قانون و زبان انگلیسی را صرفاً از طریق آموزشگاه‌های آزاد، تحت نظارت آن وزارتخانه و حداکثر معادل سه سال تحصیلی منحصراً برای دانش‌آموزان مقطع دبیرستان ارائه کند.

البته گویا نمایندگان فکری به حال مناطق دور افتاده هم کرده اند و بر اساس این طرح، در مناطق دور افتاده و محروم که به هیچ عنوان امکان برقراری آموزشگاه‌های آزاد و ارائه آموزش در همه زبان‌های مورد تأیید فراهم نیست، آموزش و پرورش می‌تواند با همکاری یکی از دانشگاه‌های مجری طرح و با توجه به تقاضای غالب دانش‌آموزان امکان آموزش فشرده یک یا دو زبان فقط برای دانش‌آموزان شاخه نظری اقدام کند.

این طرح درحالی مطرح می شود که زبان انگلیسی یکی از مهم‌ترین دروس در مدارس است، اما بر اساس چنین طرحی دانش‌آموزان لازم نیست به صورت اجباری زبان یاد بگیرند و این درحالی است که زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی مورد استفاده عموم مردم جهان است و در بسیاری از کشورها به راحتی صحبت می شود.

همه این بحث ها در حالی مطرح می شود که در میان مردم، به اندازه زیادی ضعف در زبان انگلیسی دیده می شود و حالا تصور کنید اصلی ترین فرصتی که در اختیار افراد برای آشنایی با زبان انگلیسی است، در مدرسه از آن ها گرفته می شود و در ادامه مطرح می شود که اگر دوست دارند، روانه آموزشگاه ها بشوند تا زبان یاد بگیرند، اما خوب است فراموش نکنیم غالب پدر و مادرهایی که فرزندانشان را برای تحصیل روانه مدارس دولتی می کنند، از کدام قشر اقتصادی هستند و خوب است کمی به هزینه های هنگفت کلاس زبان خارج از مدرسه هم فکر کنیم و به روزی فکر کنیم که پدر و مادری به هر دلیلی هزینه آن کلاس کذایی را نداشته باشد و آن فرزند یک کلام از زبان بین الملل دنیا نداند و بعدتر وارد دانشگاه شود و آن وقت هجمه ای از واژگان بیگانه مقابلش قرار بگیرد و آن وقت است که این سوال مطرح می شود که پس تکلیف اویی که می خواست به دانشگاه برود چه و آن موقع لاید چنین شایبه ای پیش می آید که گویا اولویت با اویی که نمی خواسته دانشگاه برود است و خلاصه هزار اما و اگر دیگر که نشان از پای لنگ چنین طرحی است.

علاوه بر همه این ها یک فوریت این طرح، در حالی اعلام وصول شده که بر اساس آن، آموزش تمامی زبان‌ها اختیاری و خارج از محیط مدرسه به آموزشگاه‌های آزاد سپرده می‌شود، اما سوالی که پیش می آید این است که آیا این بدان معنا نیست که که با این طرح، مافیای آموزشگاه‌ها سر بر می آورند و آن وقت است که مدارس دیگر زیر بار آموزش زبان انگلیسی نمی‌روند؟

تمام حرف ما در این نقد این است که گرچه ناکارآمدی آموزش در مدارس را همه ما تجربه کرده ایم و کارشناسان زیادی از آن گفته اند، اما وقتی حرف چنین طرحی به میان می آید، بحث تبعیض مطرح می شود و یاد اقشار ضعیف و ساکنان روستاها و شهرهای کوچکی می افتیم که  امکان حضور در آموزشگاه‌های آزاد را ندارند و در مقابل درحالی‌که حضور در آموزشگاه‌های معتبر برای خانواده‌ها مرفه عادی است و وقتی این موضوع چالشی می شود که این دو گروه از دانش‌آموزان باید در کنکور سراسری و دیگر مراحل تحصیلی با هم رقابت داشته باشند و آنجاست که جوابی برای آن نداریم!

این موضوعات در حالی در طرح پیشنهادی مجلس آورده شده که برخی کارشناسان تعلیم و تربیت این طرح را غیرکارشناسی دانسته و به باور آن ها آموزش زبان انگلیسی در آموزشگاه‌ها موجب خصوصی‌سازی آموزش می‌شود و این خلاف اصل 30 قانون اساسی است.

بسیاری کارشناسان نیز با انتقاد به حذف زبان انگلیسی در مقاطع اول و دوم متوسطه واکنش‌های مختلفی نشان داده اند و بر این باور هستند که این طرح مجلس عدالت آموزشی را زیر سؤال می‌برد و نمایندگان مردم باید توضیح دهند که بر چه اساسی این موضوع را پیشنهاد کردند.

نویسنده: گروه اجتماعی ایران زمین

علیرضا مجیدی

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
نظرات کاربران
  1. Ms

    پس تکلیف دانشجوها و فارغ التحصیلای زبان چی میشه با این طرح مسخرشون؟

  1. دیگه باید عقب مونده ترر از قبل بشیم .بقیه کشورها بچه هاشون تا ۱۰سالگی زبان رو مسلطن اونوقت این نماینده های به اصطلاح با سواد میخوان کلا حذفش کنند به جای اینکه زبان رو از ابتداییی بذارن

  1. سلام.احتمالا این ۵۷ نماینده با اون آموزشگاه ها قرار مدار دارند.والا ما از کجا بیاریم سه سال بچه هامونو بفرستیم آموزشگاه زبان با اون هزینه های سرسام آور؟ مگه الان زبان انگلیسی توی مدارس آموزش میدنند چه مشکلی داره؟ نباید ما بخاطر اینکه تعدادی محصل گنگ و بی علاقه به زبان انگلیسی بیایم کل مسئله آموزش زبان انگلیسی رادر مدارس از پایه ببریم زیر سوال. این نیرنگی بیش نیست باید حواسمون باشه.الان جهان روی زبان انگلیسی می چرخه .اینا میخواند کلا مردم بیسواد باشند و از جهان بین الملل بی خبر

  1. سلام.واقعا این طرح۵۷ نماینده مجلس ما است؟ واقعا باید متاسف شد بخاطر مردمی که همچین نمایندگانی را فرستادند مجلس

  1. فقط میشه گفت عجب .....

  1. لطفا به نمایندگان مجلس بفرمایید در کلیه کشورهای دنیا اسلامی و غیر اسلامی حتی دروسی را که سالیان گذشته در دبستان تدریس نمی شد بخاطر و رشد و بلوغ بیشتر نسل جدید الان در دبستان ها آموزش داده میشود و همچنین بفرمایید لطفا فرزندانتان را از کشورهای خارجی و بخصوص انگلیسی زبان به ایران بازگردانده و همچنین به آنها بگوید اگر در محل زندگیشان در خارج از کشور ( استکبار جهانی ) انگلیسی صحبت می کنند شما به فارسی با آنها صحبت کنید تا کی اینقدر غیر منطقی و غیر اصولی می خواهید نظر بدهید و تصویب کنید

  1. از اين بعد دكتر هايي داريم كه نسخه هاي فارسي مينويسن،استيمينوفين

  1. متاسفانه ببینید ما به چه احمق هایی رای دادیم خاک بر سرمون

  1. Ali

    منفورترین طرح به مجلس در فضای واقعی و مجازی همین ۵۷ نفر موافق این طرح هستند و احتمالا هم منافع همین عده قرار است تامین شود وباید از نمایندگی مجلس حدف شوندوالباقی نمایندگان باید طرح به مجلس داده شود که آموزش زبان انگلیسی از ابتدایی آموزش داده شود و روش آموزشی همانند آموزشگاه های آزاد باشد البته رایگان نه پولی

  1. اینبار احسنت بر نمایندگان مجلس ! زبان خارجه بیرون از مدارس و آزاد درست است با این رای میلیاردها تومان بودجه آموزش و پرورش صرف بهبود دیگر دروس و مدارس ایران خواهد شد. من به حذف زبان انگلیسی و خارجی در مدارس رای مثبت می دهم انگلیس بزرگترین دشمن مردم ایران است و زبان انگلیسی هم لایق زبان بین المللی نیست‌

    • تو چیزی از سواد و فرهنگ حالیت نیست بخاطر همین این و میگی! واقعا به حال مردمی که اهل مطالعه نیستن باید خون گریست واقعا جای تاسف داره انقدر سطح فکرا پایینه. یه فکری به حال خودتون کنید

  1. آقایان و خانم های که با رای ملت رفتید مجلس و داریید حال میکنیید اونجا لطف کنید یکم از درد و رنج این ملت بدبخت بردارید.با این طرح و لوایح فقط فقط بیسوادی و بیشعوری خودتونو نشون میدید

  1. دمتون گرم باوا چی چیه این زبان تو مدارس گذاشتین علاوه بر اینکه مسائل ساده و مبتدی رو گنگ کردن واسه همه هیچ جوره نکته مثبتی نداره فقط سال اول راهنمایی که میتونی یکم خوندن یاد بگیری بقیش واقعا چرته هر چی سریع تر حذف کنید

  1. هر چه نظر دادید از ظن خودتان بود.اگر كمی عقلتان را به كمك بگیرید و نه احساستان را انگاه داوری درستی خواهید داشت. بروید دنیا را بگردید كجای عالم مثل ما این جوری مروج زبان انگل ها هستند؟ انگار ما مستعمره انگل ها هستیم. با این ترویج از زبان انگل ها ما خود را براحتی و ارزان به دشمن می فروشیم .اگر نمی دانید بدانید.

  1. به عنوان یک دانش آموز می گویم این طرح عالی هستش زیرا درس زبان در مدرسه هیچ فایده ای ندارد و کسی به حرف های معلم زبان گوش نمی‌دهد

  1. عربی رو دینی رو حذف کنند

  1. من کاملا موافقم که حذف بکنن

  1. از نظر بین المللی چیزی به نام زبان بین المللی یا زبان علمی تعریف نشده است.سازمان ملل شش زبان رسمی دارد که بر اساس جمعیت تعیین شده است.انگلیسی، فرانسه، روسی، عربی، اسپانیایی، چینی اتحادیه اروپا هم بیست و سه زبان رسمی دارد. اگر بناست زبانی زبان بین المللی باشد باید زبان رسمی هیچ کشوری نباشد به این زبانها زبان های فراساخته گفته می شود.زبان اسپرانتو از جمله این زبان هاست، اسپرانتو زبانی بسیار ساده و بی طرف است اسپرانتو زبان رسمی هیچ کشوری نیست و هویت فرهنگی هیچ کس را خدشه دار نمی کند هنگامی که نماینده‌ی ایران در اولین اجلاس سازمان ملل هشتاد سال پیش پیشنهاد داد این زبان زبان بین المللی باشد فرانسه آن را وتو کرد(آن زمان زبان فرانسه کاربرد زبان انگلیسی را داشت) چندی بعد ارتش ایالات متحده این زبان را متجاوز خواند تهدید کرد با گسترش این زبان برخورد خواهد کرد!!!!!!!!!

  1. خوب عربیم زبان بیگانه است پس باید حذف بشه! این چه استدلال مسخره ایه طرف اگه درسخونه باید همه درساشو بخونه

  1. Ar

    کاملا موافقم.درود

  1. عجب مملکتی داریم اقازاده های خودشون رو میفرستن خارج زندگی کنن به ماهم میگن انگلیسی یاد نگیرین تا بیسوادتر بشیم

  1. S

    پس تکلیف دانشجو ها و فارغ التحصیلان رشته زبان چی میشه ؟؟ اونا چیکار کنن دیگه ؟؟؟ و جالبه کسایی که توی کامنتا میگن زبان بیگانه !! خود شما لازم داری یک روزی به این زبان صحبت کنی چون زبان بین المللی است . میخواین یک دفعه آموزشگاه های خصوصی زبان رو هم بردارین !! کلا زبان کشور استعمارگر رو اموزش ندیم چطوره ؟؟ اینجوری همه جهان ما رو عقب مونده ترین مردم دنیا میشناسن !!!!!! لطفا یاد بگیرین که ما زبان انگلیسی میخونیم برای این که همه مردم دنیا میخونن ، برای این که با هم ارتباط برقرار کنن ، برای اینکه زبان انگلیسی زبانِ نسبتا ساده ایه !! به هیچ وجه به روابط سیاسی ما و بقیه با انگلیس ربطی نداره !! لطفا بفهمین !! من به عنوان یک دانش اموز هرچه از این زبان بین المللی بلدم بخاطر اموزش مدرسه است و صادقه هم بگم که الان زبانم از خیلی از دوستانم که اموزشگاه تخصصی میرن بهتر است ما هزینه برای اموزشگاه نداریم و فقط ما نیستیم لطفا درک کنین زبان برای دانش اموزان و اینده سازان کشورمون لازمه :)

    • Sam

      احسنت که حرف حق رو زدی . البته هر کسی که با خودش دو دوتا چهارتا کنه میفهمه علت این طرح چیه و واقعا قراره برای چه افرادی نفع داشته باشه آیا منفعتش برای دانش آموزاست یا ...؟!

  1. من که فوق لیسانس این رشته رادادم چکارکنم چرابه فکرمارشته های زبان نیستید این همه هزینه بریم دانشگاه آخرشم هیچی خاهشاتصویب نکنید کمی به فکرماباشید

  1. A

    اگه میخواستید بخاطر بهبود وضعیت آموزش و پرورش کاری کنید باید از ریشه مدرسه هارو درست میکردید درسایی که استاندارد جهانی دارن و میزاشتید که البته انگلیسی هم جزوشه و یکی از مهم تریناشه! دوستان لطفا احمق بودن و کنار بزارید هدفشون خیلی سادست میخوان مردم و بی سواد بار بیارن!

پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!