شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۳:۵۴
اقتصاد بین الملل - کد خبر : 15941
دوشنبه، ۱۹ ارديبهشت، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

نفت ارزان روسیه، رقیب جدی ایران در بازار چین

با کاهش درخواست پالایشگاه های مستقل، به دنبال محدودیت های شدید کرونایی در چین و افزایش واردات نفت ارزان روسیه، واردات نفت ایران توسط چین در ماه آپریل از نقطه اوجی که در اواخر سال 2021 و اوایل سال 2022 مشاهده شد، سقوط کرد.

نفت ارزان روسیه، رقیب جدی ایران در بازار چین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، کاهش خرید نفت از ایران که هنوز حدود 7 درصد از واردات بزرگترین واردکننده نفت خام جهان را تشکیل می دهد، در حالی رخ داد که امید ها برای احیای توافق هسته ای 2015 تا حد زیادی کمرنگ شده اند.

به نقل از رویترز، احیای توافق هسته ای به ایران اجازه می دهد تا فروش نفت خود را فراتر از چین، مشتری شماره یک ایران در دو سال گذشته، و به مشتریان قبلی در کره جنوبی و اروپا افزایش دهد.

در همین حال، نفت خام روسیه که به دلیل کاهش تقاضا در اروپا به دنبال حمله این کشور به اوکراین، ارزان شده است، به سمت چین می‌رود.

ارزیابی های اولیه "Vortexa Analytics" نشان داد که چین در ماه آپریل نزدیک به 650 هزار بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرده است که اندکی کمتر از حدود 700 هزار بشکه ماه گذشته است.

"Kpler"، یکی دیگر از شرکت های تجزیه و تحلیل داده، صادرات نفت ایران به چین در آپریل را در حدود 575000 بشکه در روز در نظر گرفته است که از میانگین 840000 بشکه در روز در سه ماهه اول سال 2022 کمتر است، اگرچه این آژانس انتظار داشت در هفته های آتی حجم صادرات افزایش یابد.

پالایشگاه های مستقل چین که بیشتر در استان شرقی شاندونگ واقع شده اند، خریداران اصلی نفت ایران هستند. به گفته تاجران، پالایشگاه‌ها از فوریه واردات نفت خام را کاهش داده‌اند و در ماه آپریل با کمتر از نیمی از ظرفیت خود، فعالیت می‌کنند؛ زیرا قیمت‌ها افزایش یافته، سهمیه‌های واردات سخت‌تر شده و محدودیت‌های ناشی از کووید باعث کاهش حاشیه‌های نفتی شده است.

اما لی، تحلیلگر چینی ورتکسا، گفت: «بعد از اینکه کارخانه‌های مستقل تولید خود را کاهش دادند، نفت ایران در یافتن خریدار با مشکل مواجه شده است.»

لی اضافه کرد که حداقل شش محموله نفت ایران به مجموع هشت میلیون بشکه قادر به تخلیه در بنادر چین نبوده اند.

در مقابل، داده های رفینیتیو نشان داد که واردات نفت خام چین از طریق دریا از روسیه در ماه آپریل 16 درصد نسبت به مارس افزایش یافته و به حدود 860000 بشکه در روز رسیده است، که بالاترین میزان از دسامبر گذشته می باشد.

معامله گران گفتند که حداقل یک پالایشگاه مسقل یک محموله اورال که در ژوئن وارد می شود را با تخفیف 6 تا 7 دلار در هر بشکه نسبت به قیمت برنت خریده است.

این در حالیست که نفت ایران، با تخفیف 5 دلار در هر بشکه زیر نرخ برنت، معامله شد.

یک مدیر بازرگانی چینی گفت: "پالایشگاه های مستقل با حاشیه های وحشتناک و نفت فراوان در عرضه روبرو هستند. خرید و فروش بشکه های ایران و روسیه هر دو خطراتی را به همراه دارد، بنابراین پالایشگاه ها مراقب باشند و منابع ارزان تری را انتخاب کنند که حاشیه های نسبتاً بهتری ارائه می دهد."

بازرگانان می‌گویند برای جلوگیری از تحریم‌های آمریکا، نفت خام ایران از عمان، امارات متحده عربی و مالزی به چین صادر شده است.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، با آگاهی از خریدهای چینی، تصمیم گرفته است که تحریم ها را علیه افراد و شرکت های چینی اجرا نکند.

وزارت خارجه چین به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. وزارت نفت ایران نیز به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

داده‌های گمرک چین، آخرین بار واردات 1.9 میلیون بشکه نفت از ایران را در هریک از ماه‌های دسامبر و ژانویه، گزارش کردند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!