پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۰۴:۵۷
سیاست خارجی - کد خبر : 11062
دوشنبه، ۲۸ تير، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

نشست هفتگی خطیب زاده با خبرنگاران

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

نشست هفتگی خطیب زاده با خبرنگاران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (28 تیر) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت آنلاین برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

سعید خطیب‌زاده ضمن تبریک فرا رسیدن عید سعید قربان، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و سفر وزیر خارجه هند به تهران را مورد اشاره قرار داد. همچنین در ادامه به گفت‌وگوی تلفنی ظریف با جوزپ بورل درباره حضور نخست‌وزیر اسلوونی در گردهمایی منافقین اشاره کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی درباره این‌که عراقچی گفته برای مذاکرات احیای برجام باید منتظر دولت بعدی ماند، اظهار داشت: مذاکرات در شش دور در وین با قوت و جدیت جلو رفت و طبیعی است مردمسالاری دینی در ایران حاکم است و این گفت‌وگوها به دلیل عدم اجرای آن توسط آمریکا به تاخیرهایی خورد و انتخابات در ایران برگزار شد و باید اجازه دهیم دولت مستقر شود و کار را جلو ببرد.

وی همچنین گفت: دولت مجری و وزارت خارجه اجرا کننده تصمیمات است. این در مسیر عادی ادامه خواهد یافت. مهم این است منافع مردم  و تصمیمات نظام اجرا شود. لحظه‌ای که آمریکا به تعهداتش برگردد و راستی آزمایی کنیم ایران نیز از سرگیری تعهداتش را به صورت کامل خواهد داشت. باید صبر کنیم تا دولت جدید مستقر شود.

سعید خطیب زاده در پاسخ به سؤالاتی درباره موج جدید مهاجران افغانستان به ایران نیز اظهار داشت: به دقت در مرزها، اوضاع را کنترل و زیر نظر داریم. امنیت افغانستان امنیت ماست و ناآرامی در افغانستان برای ایران قابل تحمل نخواهد بود.

دیپلمات ارشد کشورمان درباره عادی سازی روابط امارات با رژیم غاصب صهیونیستی و افتتاح رسمی سفارت امارات در سرزمین‌های اشغالی گفت: رژیم اشغالگر قدس در حضیض مشروعیت خود به سر می‌برد و فکر می‌کند با این اقدامات می‌تواند برای خود مشروعیت کسب کند. رژیمی که منبع خشونت در منطقه است.

خطیب‌زاده ادامه داد: این رژیم مشروعیتی از این راه کسب نخواهد کرد. امارات باید بداند مسئولیت ناآرامی‌ها هرچه به حضور رژیم اشغالگر قدس در منطقه مرتبط شود، متوجه آنهاست.

وی درباره تصمیم اعلام شده از سوی نهاد قضایی اروپایی تصریح کرد که این یک تصمیم شرم آور و عجیب است. وقتی حقوق بشر و اقلیت‌ها و آزادی مذاهب به مسلمانان می‌رسد در اروپا معنی مضیق پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: این تصمیم تبعیض ساز است و می‌تواند باعث افزایش خشونت علیه مسلمانان در اروپا باشد. از مراجع ذیربط اروپایی انتظار داریم این تصمیم را اصلاح کنند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماتیک درباره برگزاری نشست بین ایران و مصر هم مطالبی را اظهار داشت: همیشه تماس‌ها بین ایران و مصر بوده و هیچ وقت هم قطع نشده اما بالا و پایین‌هایی داشته است. معتقدیم عادی شدن روابط بین کشورهای بزرگ اسلامی به نفع جهان اسلام و منطقه است و از این عادی شدن روابط و گسترش آن همواره استقبال کرده ایم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری گفت: سیاست کلی و اصولی نظام این است که چیزی فراتر از برجام پذیرفته نخواهد شد.

سعید خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره بحث تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا گفت: اظهارنظری که از سوی آمریکا شنیدیم جای حیرت دارد.

وی ادامه داد: در موازات گفت‌وگوهای برجام در وین، به صورت جداگانه گفت‌وگوهایی را با آمریکا به واسطه و با انگلیسی‌ها درباره این موضوع بشردوستانه و انسانی داشتیم. رهایی ایرانیانی که غیرعادلانه و ظالمانه و به بهانه‌های واهی در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و دیگر کشورها اولویت ایران است ولی به صورت موضوع بشردوستانه نگاه کردیم. آنچه آمریکا انجام می‌دهد گره زدن یک موضوع انسانی به مباحث سیاسی است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!