شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۰۹:۱۹
نظامی بین الملل - کد خبر : 15769
يكشنبه، ۱۵ اسفند، ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

نزدیک به 1.5 میلیون پناهنده اوکراینی در حالی که حمله روسیه وارد یازدهمین روز می شود

با ورود حمله روسیه به یازدهمین روز، انتظار می رفت که تعداد پناهندگانی که از اوکراین فرار می کنند روز یکشنبه به 1.5 میلیون نفر برسد و اوکراین نیز غرب را تحت فشار گذاشته است که کمک بیشتری با افزایش تحریم ها و تسلیحات، ارائه کند.

نزدیک به 1.5 میلیون پناهنده اوکراینی در حالی که حمله روسیه وارد یازدهمین روز می شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، مسکو و کیف در مورد آتش بس شکست خورده در روز شنبه که به غیرنظامیان اجازه می داد از ماریوپل و ولنوواخا، دو شهر جنوبی که توسط نیروهای روسی محاصره شده اند، فرار کنند، یکدیگر را مقصر دانستند. اوکراینی هایی که می توانستند فرار کنند به کشورهای همسایه، لهستان، رومانی، اسلواکی و جاهای دیگر سرازیر شدند.

به نقل از رویترز، مذاکره‌کنندگان اوکراینی گفتند که دور سوم مذاکرات با روسیه درباره آتش‌بس، روز دوشنبه برگزار می‌شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین شنبه شب در یک سخنرانی تلویزیونی از مردم مناطق تحت اشغال نیروهای روسی خواست تا بجنگند.

او با قول به بازسازی کشورش گفت: «ما باید به بیرون برویم و این شیطان را از شهرهایمان بیرون کنیم.»

اطلاعات ارتش بریتانیا روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای روسیه مناطق پرجمعیت اوکراین را هدف قرار می دهند اما قدرت مقاومت پیشروی آنها را کند می کند.

اطلاعات ارتش بریتانیا در یک به روز رسانی اعلام کرد: «مقیاس و قدرت مقاومت اوکراین همچنان باعث غافلگیری روسیه می شود.»

روسیه بارها هدف قرار دادن مناطق غیرنظامی را رد کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که در 24 فوریه این حمله را «عملیات نظامی ویژه» ‌نامید، تکرار کرد که او خواهان اوکراینی بی‌طرف است که «غیرنظامی» شده است، و تحریم‌های غرب را «به اعلان جنگ» تشبیه کرد.

اوکراین و کشورهای غربی دلایل پوتین را به عنوان بهانه‌ای بی‌اساس برای تهاجم، محکوم کرده و تحریم‌های گسترده‌ای را با هدف منزوی کردن مسکو و فلج کردن اقتصاد آن اعمال کرده‌اند.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، پس از دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مرز اوکراین و لهستان، گفت که انتظار دارد تحریم‌ها و تسلیحات جدیدی برای اوکراین در روزهای آینده اعمال شود.

ایالات متحده گفته است که به اوکراین تسلیحات بیشتری خواهد داد و بارها هشدار داده است که ممکن است تحریم‌ها را تشدید کند و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال کمک مالی اضطراری ۱۰ میلیارد دلاری برای پاسخ به این بحران است.

سخنگوی کاخ سفید گفت که واشنگتن در حالی با لهستان همکاری می کند که ورشو در حال بررسی ارائه هواپیماهای جنگنده به اوکراین است.

زلنسکی در تماس ویدیویی با قانونگذاران آمریکایی از متحدان اروپایی برای تامین امنیت هواپیما ها درخواست کمک کرد. رسانه های آمریکایی گزارش دادند که او همچنین خواستار کمک های نظامی بیشتر، ممنوعیت نفت روسیه، ایجاد منطقه پرواز ممنوع و پایان دادن به امتیازات ویزا و مسترکارت در روسیه شد.

ویزا و مسترکارت بعداً گفتند که عملیات کارت اعتباری در روسیه را به حالت تعلیق در خواهند آورد.

ناتو، که اوکراین می‌خواهد به آن بپیوندد، در برابر درخواست‌های زلنسکی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز کشورش مقاومت کرده و گفته است که این امر باعث تشدید درگیری‌ها در خارج از اوکراین می‌شود.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل روز شنبه در کاخ کرملین با پوتین دیدار کرد و سپس با زلنسکی گفت‌وگوی تلفنی کرد.

زلنسکی پس از این تماس در توییتر نوشت: ما به گفت وگو ادامه می دهیم.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه قرار است روز یکشنبه با پوتین گفتگو کند. ترکیه، یکی از اعضای ناتو، دارای مرز مشترک دریایی با اوکراین و روسیه در دریای سیاه است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که روسیه بار دیگر به اتحادیه اروپا و ناتو هشدار داده است که «ارسال سیستم های تسلیحاتی پیشرفته» را به کیف متوقف کنند.

رسانه‌های روسی روز یکشنبه به نقل از یک منبع ناشناس اعلام کردند که اوکراین به ساخت سلاح هسته‌ای «بمب کثیف» مبتنی بر پلوتونیوم نزدیک است، اگرچه این منبع به هیچ مدرکی اشاره نکرد.

اندکی قبل از حمله، پوتین در یک سخنرانی پر از نارضایتی گفت که اوکراین از دانش شوروی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای خود استفاده می‌کند و این به منزله آمادگی برای حمله به روسیه است.

دولت اوکراین اعلام کرده است که قصد ندارد دوباره به کشورهای هسته ای بپیوندد و سلاح های هسته ای خود را در سال 1994 پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی کنار گذاشت.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!