پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۵:۲۳
- کد خبر : 5982
سه شنبه، ۰۹ دي، ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰

نخستین واکسن ایرانی کرونا آزمایش شد؛ کرونا زیرپای ایرانیان...

سرانجام انتظارها به پایان رسید و واکسن ایرانی کرونا نخستین تست انسانی خود را به انجام رساند تا نقطه آغازی باشد بر مقابله ملی و فراگیر با بیماری کرونا در کشورمان.

نخستین واکسن ایرانی کرونا آزمایش شد؛ کرونا زیرپای ایرانیان...

داوطلب نخستین تزریق انسانی واکسن ایرانی کرونا کسی نبود جز طیبه مخبر، دختر محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که با آرامشی مثال زدنی اجازه داد تا به عنوان نخستین ایرانی «کُوو ایران برکت» به او تزریق شود و تا لحظه نوشتن این گزارش هیچگونه علائم بالینی منفی در اون مشاهده نشده است.    

 

به گزارش ایران زمین مدت هاست که دانشمندان ایرانی به دنبال ساخت واکسن کرونا هستند و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در این زمینه پیشگام شده تا با استفاده از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی نخبگان ایرانی نسبت به ساخت و تولید واکسن این بیماری فراگیر اقدام نماید.    

    
در این زمینه پیشینه علمی و تجربی کشورمان در زمینه ساخت و تولید واکسن های مختلف نشان می دهد که این توانایی در نزد دانشمندان ما از گذشته های دور وجود داشته و ساخت واکسن کرونا توسط ایشان دور از ذهن نیست. مجموعه هایی با قدمت و تجربه بالا نظیر انستیتو پاستور ایران و سایر مجموعه هایی که پس از انقلاب اسلامی در زمینه امور تحقیقاتی و تولید واکسن شکل گرفته اند نشان می دهد که این حوزه در ایران اسلامی از قوام و توانمندی علمی و تجربی بالایی برخوردار است و گرچه تبلیغات رسانه های معاند با نظام جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته در توانمندی جوانان این مرز و بوم ایجاد شک و شبهه کرده و مردم را از کیفی بودن ساخت این واکسن برحذر داشته اند، اما امروز با انجام نخستین آزمایش انسانی این واکسن مشخص شد که هم توان علمی و هم عملی ساخت این واکسن در کشور وجود دارد و ان شاالله با طی مراحل لازم استفاده آن در تمام کشور در اسرع وقت آغاز خواهد شد.            

  
شاید انتظار در ابتدا این بود که توان ساخت واکسن کرونا به دلیل پیچیدگی های آن تنها در اختیار کشورهای بزرگ قرار دارد، اما محققان کشورمان با ساخت و تست این واکسن نشان دادند که همچون بسیاری از حوزه های علمی و فناوری در دنیا زبانزد هستند و شانه به شانه کشورهای بزرگ صنعتی که هم از نظر منابع مالی در شرایط خوبی قرار دارند و هم موانع تحریمی آنان را از ادامه فعالیت باز نمی دارد می توانند در ساخت این واکسن پیشگام باشند.     

   
پس از روی کار آمدن دولت ترامپ، تحریم های سنگین و همه جانبه نیز به سوی کشورمان سرازیر شد و نه تنها در حوزه های اقتصادی کشور را در فشار قرار داد؛ درخصوص خرید و واردات دارو نیز ایران را با چالش های جدی مواجه کرد و نشانه های آن مشکلات اساسی و حیاتی برای بیماران پروانه ای است که هنوز این مشکلات ادامه دارد. دولت آمریکا با تهدید موسسات مالی و اعتباری، اجازه هرگونه انتقال وجوه مالی برای خرید دارو را نیز در لیست تحریمی خود قرار داد و با اینکه در ظاهر عنوان می کرد در این زمینه محدودیتی نیست، اما عملا هرگونه تراکنش مالی برای خرید دارو از سوی ایران را مسدود کرد.     


البته این رفتار و خوی استکباری منحصر به دولت ایالات متحده نیست و برخی کشورهای اروپایی نیز در این زمینه با آمریکایی ها همراهی کردند و اجازه خرید دارو را به کشورمان ندادند. پیشینه این رفتار در واردات خون های آلوده به ایدز از سوی فرانسوی ها مسبوق به سابقه بوده و مردم ایران دل خوشی از این گونه رفتار از غربی ها ندارند. به همین دلیل شاید بهترین راهکار رفتن به سمت ساخت واکسن داخلی کرونا بود که هم توان علمی آن در کشور وجود داشت و هم انگیزه لازم برای تولید آن.       


این موضوع سبب شد تا ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای شکستن انحصار ساخت واکسن کرونا در جهان با استفاده از توانمندی های دانشمندان داخلی و اعتماد به دانش آن ها پا پیش گذاشته و از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی آن را به انجام برساند و اینکه پس از گذشت نزدیک به یکسال، همزمان با سایر کشورهای توسعه یافته و سازنده واکسن کرونا، تست انسانی آن را در مقابل دوربین رسانه ها به نمایش بگذارد.              


این اقدام ملی نشان داد که اگر حمایت لازم از شرکت های دانش بنیان و دانشمندان جوان و با انگیزه کشورمان صورت بگیرد اتفاقات به ظاهر ناشدنی در ایران عزیز شدنی خواهد بود و درصورتی که دولت و حاکمیت همه جانبه از این مجموعه ها حمایت نماید در تمامی عرصه ها، نه تنها حوزه های درمانی و بهداشتی، این توان را دارند تا ایران را در حوزه های علمی و تحقیقاتی در صدر کشورهای جهان جای دهند.


امید است با ادامه مثبت تست های انسانی واکسن کرونای ایرانی، ضمن اثبات توانمندی دانشمندی ایرانی، اقتدار علمی کشورمان در این عرصه نیز بیش از پیش به جهانیان اثبات شود.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!