پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۲۳:۴۱
بهداشت و درمان - کد خبر : 10980
پنجشنبه، ۲۴ تير، ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰

نجات بیماران مبتلا به آلزایمر

نتایج بدست آمده توسط محققان نشان داد که، یک مولکول مبتنی بر فلز می‌تواند از رشد پپتیدهای بیماری آلزایمر جلوگیری کند.

نجات بیماران مبتلا به آلزایمر

به گزارش پایگاه خبری و تحیلی ایران زمین، نتایج بدست آمده توسط محققان نشان داد که،  یک مولکول مبتنی بر فلز می‌تواند از رشد پپتیدهای بیماری آلزایمر جلوگیری کند.

بیماری آلزایمر با تضعیف تدریجی ارتباط خودآگاه با ناخودآگاه در استخراج اطلاعات و افکار همراه است یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که بتدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود. بارزترین نوع از انواع مختلف زوال عقل اختلال حافظه است. یکی از علائم مشخص بیماری آلزایمر تجمع پپتید آمیلوئید- بتا (Aβ) در مغز است.

دانشمندان امپریال کالج لندن یک مولکول مبتنی بر فلز ایجاد کرده‌اند که از تشکیل پپتید آمیلوئید بتا جلوگیری می‌کند. محققان در مطالعه با استفاده از امواج فراصوت دریافتند که این مولکول تازه ایجاد شده می‌تواند از سد خونی مغزی موش‌ها عبور کرده و بخشی از مغز را که در آن پپتیدهای آسیب زننده اغلب تجمع می‌کنند، مورد هدف قرار دهد.

محققان دریافتند که،  این مولکول برای سلول‌هایی مانند سلول‌های مغز انسان سمی نیست و این مولکول مبتنی بر فلز در جلوگیری از تجمع آمیلوئید-بتا بسیار مؤثر است. و می‌تواند با کمک روشی خاص و  با استفاده از میکروحباب‌ها و امواج فراصوت متمرکز، از سد خونی مغزی موش‌ها عبور کند.

هنگامی که امواج فراصوت به سمت مغز ارسال می‌شود. میکروحباب‌ها به سرعت به هر جهت حرکت می‌کردند و با این کار سد خونی مغزی را باز کرده و به مولکول اجازه می‌دادند تا به روشی غیر تهاجمی و هدفمند وارد مغز شود. با انجام این کار محققان توانستند امواج فراصوت را بر روی ناحیه هیپوکامپ مغز که اغلب و در اوایل بیماری آلزایمر محل تجمع آمیلوئید بتا است، متمرکز کنند.

پپتید آمیلوئید- بتا (Aβ) مبتنی بر کبالت است و توسط اتم‌های مولکول‌های آلی احاطه شده است که آن اتم‌ها یک مجموعه را تشکیل می‌دهند و طی آن به پپتیدهای آمیلوئید-بنا متصل شده و سبب جلوگیری از رشد و اتصال آنها به یکدیگر می‌شود. دانشمندان با استفاده از یک تکنیک تشخیص دادند که آیا این مولکول می‌تواند از سدخونی مغزی عبور کند یا خیر و آن روش نیز تزریق مولکول مذکور در کنار میکروحباب‌های رگ‌های مغز موش بود.

همچنین محققان با رساندن مولکول به بخش هیپوکامپ سمت چپ توانستند نشان دهند که هدف گیری فراصوت چقدر می‌تواند خاص و دقیق باشد.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!