پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۲:۵۸
علم و فناوری جهان - کد خبر : 15550
دوشنبه، ۱۸ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

مینی نپتون های در حال تبدیل به ابرزمین؛ کشف جدید دانشمندان

مینی نپتون‌ها نوعی سیاره فراخورشیدی هستند که معمولاً به دور ستاره‌هایشان می‌چرخند. مانند نپتون منظومه شمسی ما، آنها عمدتاً از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده اند، اما جو متراکم تری دارند.

مینی نپتون های در حال تبدیل به ابرزمین؛ کشف جدید دانشمندان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، اخترفیزیکدانان مؤسسه فناوری کالیفرنیا دو مینی نپتون را کشف کرده‌اند که بر اثر تشعشعات ستاره‌های مادر خود در حال از دست دادن جو خود می باشند و بر اساس مطالعه‌ای که در مجله "Astronomical" منتشر شده است، به نوع متفاوتی از سیارات فراخورشیدی، ابرزمین‌ها، تبدیل می‌شوند.

به نقل از اسپوتنیک، دانشمندان دو سیاره فراخورشیدی را در سیستم "TOI560" در فاصله 103 سال نوری از زمین و دو سیاره دیگر را در منظومه "HD63433" که 73 سال نوری از زمین فاصله دارد، مشاهده کرده اند.

محققان دریافتند که گاز اتمسفر نزدیکترین مینی نپتون، در حال حرکت به سمت ستاره منظومه "TOI560" می باشد. پدیده مشابهی در دوردست ترین مینی نپتون در "HD63433" مشاهده شد. گفته می شود گاز به سمت ستاره فرار می کند و این با بسیاری از مدل‌هایی که جریان خروجی را در جهت مخالف پیش‌بینی می‌کنند، در تضاد است. با گذشت زمان، هر دو سیاره ممکن است تنها با یک هسته سنگی باقی بمانند و به ابر زمین تبدیل شوند.

اگر یک مینی نپتون بسیار کوچک و به اندازه کافی به ستاره خود نزدیک باشد، اشعه ایکس و اشعه ماوراء بنفش می توانند جو اولیه آن را طی صدها میلیون سال از بین ببرند.

پیش از این، اخترفیزیکدانان زیرگروه جدیدی از سیارات فراخورشیدی را از مینی نپتون‌ها به نام "Hyceans" جدا کردند که احتمالاً دارای جو قابل سکونت هستند. این سیارات فراخورشیدی عمدتاً با اقیانوس پوشیده شده اند (90 درصد) و دارای اتمسفر داغ غنی از هیدروژن هستند که بسته به ستارگان میزبانشان تا دمای اتمسفر به 200 درجه سانتیگراد می رسد. برخی از محققان معتقدند که زمین ممکن است در گذشته شبیه یک سیاره "Hycean" بوده باشد.

قبل از این کشف، دانشمندان بر این باور بودند که اشکال حیات فقط در سیارات فراخورشیدی مانند ابرزمین‌هایی که ترکیب سنگی و جوی مشابه سیاره ما دارند، امکان‌پذیر است.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!