پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۶:۵۶
بین الملل - کد خبر : 2334
سه شنبه، ۲۹ بهمن، ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰

موج تازه دستگیری‌ها در ترکیه

دادستانی ترکیه حکم دستگیری صدها مظنون به ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن را صادر کرده است.

موج تازه دستگیری‌ها در ترکیه

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ایران زمین،دادستانی ترکیه حکم دستگیری صدها مظنون به ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن را صادر کرده است.

دادستانی کل ترکیه دستور بازداشت ۷۰۰ نفر را به ظن ارتباط با شبکه طرفداران فتح‌الله گولن، واعظ و مدرس علوم دینی مخالف اردوغان، صادر کرده است. به گزارش خبرگزاری آناتولی حدود ۱۶۰ تن از آنان دستگیر شده‌اند و مابقی تحت پی‌گرد هستند.

اتهام این افراد که شمار قابل توجهی از آنها درجه‌دار ارتش، مامور پلیس یا از کارکنان وزارت دادگستری هستند، دست‌داشتن در کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ اعلام شده است.

دولت ترکیه در ماه‌های اخیر سرکوب مخالفان و منتقدانی را که به گفته مقامات با "جنبش گولن" در ارتباط هستند، شدت بخشیده است. بسیاری از ناظران سیاسی اتهامات وارده از جانب دولت را بهانه‌ای برای برخورد با مخالفان اردوغان می‌دانند.

رئیس جمهوی ترکیه ادعا می کند که گولن و طرفدارانش در پی ایجاد یک دولت موازی در ترکیه هستند و در این راستا کودتای ۱۵ ژوئیه ۲۰١۶ را که به کشته شدن حدود ۲۵۰ نفر انجامید سازماندهی کرده‌اند.

از آن زمان تاکنون حدود ۸۰ هزار نفر تحت پی‌گرد قضایی قرار گرفته‌اند و ۱۵۰ هزار تن از کارکنان دولت و ارتشیان ترکیه اخراج شده‌اند.

اتحادیه اروپا و سازمان‌های حقوق بشری بارها به سرکوب شدید مخالفان اردوغان انتقاد کرده‌اند اما دولت ترکیه ضمن رد انتقادها، اقدامات سرکوبگرانه خود را واکنش به "تهدیدهای امنیتی" می‌‌خواند.

روز دوشنبه، ۲۹ بهمن (۱۸ فوریه) دادگاه سیلویری که در مجاورت استانبول قرار دارد حکم آزادی عثمان کاوالا، فعال برجسته مدنی و تجاری و بانی سازمان فرهنگی "آنادولو کولتور"را صادر کرد. او به اتهام شرکت در برنامه‌ریزی اعتراضات پارک گزی در مرکز استانبول و همکاری با کودتاگران در زندان به سر می‌برد.

دادگاه برای هشت تن دیگر از فعالان مدنی که در این ارتباط تحت پی‌گرد قضایی قرار داشتند اما با قید وثیقه آزاد شده بودند حکم برائت صادر کرد.

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!