چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۰۹:۴۳
علم و فناوری جهان - کد خبر : 13374
چهارشنبه، ۲۸ مهر، ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

مواد جدید برای مراقبت در برابر اشعه های رادیواکتیو

دانشمندان دانشگاه ایالتی اورال جنوبی روسیه جایگزینی را برای محافظت در برابر اشعه های رادیواکتیو پیشنهاد کرده اند.

مواد جدید برای مراقبت در برابر اشعه های رادیواکتیو

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، به گفته تیم دانشمندان، از این ماده جدید می توان برای تولید نوع خاصی از شیشه در صنایعی که با اشعه رادیواکتیو سر و کار دارند، استفاده کرد. به عنوان مثال، می توان آن را در پرتودرمانی مورد استفاده در پزشکی برای درمان سرطان استفاده کرد. 

به نقل از اسپوتنیک، در سرطان شناسی، پرتودرمانی به طور گسترده ای برای درمان تومورهای بدخیم استفاده می شود. در عین حال، محافظت از پرسنل پزشکی در برابر اشعه و همچنین نواحی سالم بدن بیمار و عناصر حساس تجهیزات بسیار مهم است. به گفته کارشناسان، از پوشش، کلاه ایمنی و عینک ایمنی ساخته شده از شیشه مخصوص برای محافظت استفاده می شود. با این حال، آن ها معمولاً حاوی سرب هستند که بسیار سمی، ناپایدار و غیر قابل بازیافت است.

دانشمندان ماده خود را بر پایه ترکیب شیمیایی استرانسیوم و اکسیدهای بور، و همچنین دی اکسید تلوریم، که با آن می توان شیشه محافظ بدون سرب ساخت، تولید کردند. 

تیشکویچ، یکی از دستیاران تحقیقاتی این پروژه، گفت: "ما یک ماده کاملاً جدید برای جایگزینی سرب پیشنهاد کرده ایم و نشان داده ایم که می تواند به طور موثر از افراد در برابر تابش رادیواکتیو محافظت کند. شیشه استرانسیوم-بورات-تلوریم دارای چگالی بالا و عدد اتمی موثری است. اکسید استرانسیوم نیز یک فلز سنگین است و وقتی به شیشه اضافه می شود، چگالی مواد را افزایش می دهد، که برای حفاظت در برابر اشعه بسیار مهم است."

اتحادیه اروپا در سال 2003 دستورالعملی برای محدود كردن استفاده از مواد خطرناک به منظور حفاظت از مردم و محیط زیست صادر كرد. طبق دستورالعمل، سرب در بالای لیست مواد خطرناک قرار دارد. 

بنابراین، متخصصان در بسیاری از نقاط جهان به کار بر روی مواد جدید برای جایگزینی سرب نه تنها در پزشکی بلکه در زمینه های دیگر ادامه می دهند.

تیشکویچ افزود: "حفاظت در برابر اشعه یونیزه کننده نه تنها در پزشکی بلکه در فعالیت های هسته ای و هوافضا نیز لازم است."

دانشمندان بر این باورند که، توانایی تشکیل شیشه با ضخامت ها و اشکال مختلف و مهمتر از همه، بازدهی بالای این ماده در محافظت در برابر اشعه رادیواکتیو، باعث می شود که بازار این گونه مواد بسیار رقابتی باشد.

به گفته سازندگان، هزینه های نسبتاً پایین تولید، مزیت دیگر این ماده است و به عنوان مثال برای تولید این ماده به مواد اولیه گران قیمت مانند سریم احتیاج نداریم. بنابراین به طور قابل توجهی ارزان تر از مواد موجود در بازار خواهد بود.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!