چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۰۹:۳۱
محیط زیست - کد خبر : 10891
دوشنبه، ۲۱ تير، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

منشاء گرد و غبارهای تهران چیست؟

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران منشاهای خیزش گرد و غبار در استان تهران را بسته به عوامل داخلی و خارجی دانست و عنوان کرد: پارامترهای مختلف زیست محیطی در جریان خیزش گرد و غبار نقش دارد.

منشاء گرد و غبارهای تهران چیست؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از برنا؛ خیزش  گرد و غبار یکی از پدیده محیط زیستی است که به دلایل گوناگونی چون کاهش میزان جنگل کاری‌ها، مالچ پاشی و ... بروز کرده و عوامل بیرونی و درونی و هر گونه نارسایی محیط زیستی در تشدید این مسئله تاثیر گذار است. از عمده دلایل تشدید کانون‌های ریزگرد در این استان رهاسازی اراضی کشاورزی در شهر تهران به دلیل کاهش میزان آب محسوب می‌شود. حال روند خیزش گرد و غبار در تهران و آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از آن جای تامل دارد.
 
زهره عبادتی، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در گفتگو با رسانه ها  درباره خیزش گرد و غبار در تهران گفت: خیزش گرد و غبار در تهران نداریم. اراضی بیابانی در برخی شهرهای اطراف تهران همچون ورامین به دلیل کمبود آب در این نقاط رهاسازی شده است که از این اراضی به عنوان کانون‌های بحرانی‌تر در انتشار گرد و غبار یاد می‌شود.
 
او با اشاره به اینکه خیزش گرد و غبار در استان تهران منشاهای داخلی و خارجی دارد، افزود: منشا گرد و غبار بیرونی هم در شهر تهران داریم و اینکه منشا خیزش گرد و غبار در کدامیک از روزهای سال بیرونی یا درونی است را می‌توان با بررسی جهت وزش باد از اداره کل هواشناسی جویا شد.
 
انجام پروژه‌های جنگل کاری، درختکاری و تثبیت شن‌های روان
 
عبادتی درباره مبارزه با بیابان‌زایی و اجرای پروژه‌ها و طرح‌های این حوزه در سازمان جنگل‌ها  و مراتع کشور گفت: اجرای پروژه‌هایی برای جنگل کاری، درختکاری و تثبیت شن‌های روان هر ساله جزو اولویت هاست.
 
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه  شناسایی کانون‌های بحرانی نیز آغاز شده است، تصریح کرد: سالانه متناسب با اعتبار، بخشی از جنگل و اراضی به درختکاری اختصاص می یابد که این اقدام خیزش گرد  و غبار در استان را مهار می‌کند.
 
وی هر گونه خیزش گرد و غبار را بسته به وزش باد، تغییرات اقلیم، بارندگی‌ها و ... دانست و یادآور شد: در سال‌های پر بارش به دلیل رشد گیاهان خیزش گرد و غبار قابل کنترل است.
 
خیزش گرد و غبار به دلیل وارونگی دما در زمستان 
 
 عبادتی با اشاره به اینکه در فصل زمستان به دلیل پدیده وارونگی هوا ریزگردهایی ایجاد می شود و منشا آن فعالیت موتور سیکلت‌ها و ماشین‌های سنگین است. خیزش گرد و غبار در فصل سرما را بروز پدیده  وارونگی دما عنوان کرد.
 
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با در نظر گرفتن وضعیت جوی در سال گذشته که پر باران نبود و به میزان قابل توجهی کاهش بارش را شاهد بودیم گفت: این مقوله در مسائل زیست محیطی تاثیرگذار است. گرد و غبار نیز در این زمینه مستثنی نیست.
 
وی درباره خیزش گرد و غبار در نیمه دوم سال افزود: البته قبل از هر اظهار نظری باید پیش بینی‌های سازمان هواشناسی برای وضعیت جوی تهران در 6 ماهه دوم سال  تحت بررسی قرار گیرد اما وضعیت  اقلیم، بارندگی‌ها و وزش باد، درجه حرارت و پارامترهای زیست محیطی در جریان خیزش گرد و غبار نقش دارد.
 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار محیط زیست
پربیننده‌ترین اخبار محیط زیست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!