پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۵:۰۰
محیط زیست - کد خبر : 14507
جمعه، ۲۶ آذر، ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰

منابع طبیعی، با گونه‌های بومی در شمال تهران جنگلکاری می کند

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، با توجه به لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و تخصیص بودجه به طرح حفظ، احیاء و توسعه منابع طبیعی در شمال تهران اظهار کرد: این منطقه را با گونه‌های بومی جنگلکاری خواهیم کرد.

منابع طبیعی، با گونه‌های بومی در شمال تهران جنگلکاری می کند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از ایسنا، سید نقی عزیزی با توجه به اینکه در ذیل برنامه حفاظت، احیا و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برای طرح حفظ ، احیاء و توسعه منابع طبیعی در شمال تهران ۱۳ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، گفت: این بودجه در مقایسه با اعتبار سال جاری تغییر چندانی نکرده است.
 
معاون فنی اداره منابع طبیعی استان تهران با اشاره به اینکه از سال ۸۹  طرحی برای حفاظت و مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی شمال تهران واقع در دامنه جنوبی البرز به سمت شهر تهران تهیه و اجرا شده است و مسوولیت این کار برای دو استان تهران و البرز تعریف شده است، عنوان کرد: از  در ارتفاع ۱۸۰۰ متر به بالا که ساخت و ساز ممنوع اعلام شده است. طرح مذکور در محدوده استان تهران بر عهده شهرستان‌های تهران و شمیرانات است و هر ساله در بودجه، اعتباراتی برای این کار در نظر گرفته می شود ولی بسته به نوع و حجم پروژه تعریف شده رقم اعتبارات آن در سال‌های مختلف نوسان دارد.
 
وی با بیان اینکه بودجه  این بخش در لایحه سال ۱۴۰۱ مشابه سال جاری است، افزود: امیدواریم این بودجه بهتر تخصیص پیدا کند چون بودجه مصوب مهم است ولی مهم‌تر از آن بودجه تخصیص یافته است.
 
عزیزی در تشریح  اقدامات انجام شده در سال جاری برای مراقبت از عرصه‌های طبیعی شمال شهر تهران عنوان کرد: از الان به بعد باید منتظر تخصیص بودجه از سوی دولت باشیم تا بتوانیم در این فصل پروژه‌ها را انجام دهیم چون در ماه‌های پیش‌روی سال جاری فصل جنگل کاری و بهار سال آینده زمان آبیاری و مراقبت است و این کار با بودجه سال ۱۴۰۰انجام می‌شود.
 
وی تفاوت جنگلکاری در شمال تهران در سال آینده در مقایسه با سال‌های قبل را چنین برشمرد: اقدامات انجام شده در ۱۱ سال اخیر آسیب‌شناسی و نقاط ضعف و قوت آن شناسایی شده است و بر این اساس عمل خواهیم کرد.
 
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران ضمن برشمردن اهمیت چند موضوع در جنگلکاری، گفت: انتخاب محل مناسب یکی از این موضوعات است، یعنی از لحاظ خاک، ارتفاع و بارندگی شرایط مناسبی داشته باشد چون باعث صرف هزینه کمتر برای زنده‌مانی و نگهداری درختان می‌شود بنابراین امسال مکان‌یابی بهتری را انجام‌ داده‌ایم علاوه بر آن گونه‌های بومی منطقه را می‌کاریم و همگام با طبیعت عمل می‌کنیم. از جمله این گونه‌ها می‌توان به اُرس، داغداغان و بادام وحشی اشاره کرد ولی کاج نمی‌کاریم چون رویشگاه این گونه، مناطق اطراف تهران نیست.
 
وی ادامه داد: گونه‌هایی که نیاز آبی کمتری داشته باشد را می‌کاریم تا  بتوانیم با هزینه کمتر از آن‌ها نگهداری کنیم چون در جنگلکاری «کاشت» درخت مهم است ولی «داشت» و «زنده‌مانی» آن خیلی مهمتر است.
 
عزیزی درباره تثبیت مالکیت دولت در عرصه‌های منابع طبیعی شمال تهران به عنوان یکی از اهداف تخصیص بودجه برای حفظ، احیاء و توسعه منابع طبیعی در شمال تهران در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ عنوان کرد: منظور از تثبیت مالکیت دولت، اجرای قانون و اصلاح کردن نقشه‌هاست. نقشه‌های قبلی با ابزارهای قدیم تهیه شده بود. در حال حاضر به کمک ابزار جدید مانند جی آی اس و جی پی اس و ... در حال به‌روز کردن نقشه‌ها هستیم به‌گونه‌ای که با طبیعت همخوانی داشته باشد و اطلاعات ما دقیق‌ترشود.
 
وی در پایان به سوالی مبنی بر اینکه در شرایطی که قرار بود کاداستر اراضی ملی در سال جاری به پایان برسد، چرا برای این موضوع در لایحه بودجه سال آینده، اعتبار پیش‌بینی شده است، پاسخ داد: به علت تخصیص پیدا نکردن اعتبار کافی، این هدف محقق نشد البته از سال گذشته شدت پیدا کرده است؛ به‌گونه‌ای که بیش از۵۰ درصد از اراضی ملی استان تهران دارای سند تک‌برگی شده‌اند.
 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار محیط زیست
پربیننده‌ترین اخبار محیط زیست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!