پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۸:۱۸
حقوقی و قضایی - کد خبر : 10566
شنبه، ۰۵ تير، ۱۴۰۰ - ۹:۰۰

ممنوع‌الخروجي مسئولان، مي‌توانست نمايندگان مجلس را نيز شامل شود

وکیل پایه دادگستری درباره طرح ممنوعیت خروج مسئولان و مدیران جمهوری اسلامی پس از اتمام مسئولیت از کشور گفت: این طرح صرفاً مربوط به رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور، وزیران، همسر و فرزندان آنان است اما می‌توانست مسئولان دیگر همچون نمایندگان مجلس و فرمانداران را نیز شامل شود.

ممنوع‌الخروجي مسئولان، مي‌توانست نمايندگان مجلس را نيز شامل شود
به گزارش پا یگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بررسی طرح ممنوعیت خروج مسئولان و مدیران نظام جمهوری اسلامی پس از اتمام مسئولیت از کشور تا سپری شدن مراحل قانونی آن‌ها در کمیسیون حقوقی-قضایی مجلس شورای اسلامی در ۷ خرداد ۱۴۰۰ انجام شد و ۹ خرداد این طرح به تصویب رسید.
 
در ماده ۱۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری، موضوع ممنوع‌الخروج کردن اشخاص به صورت واضح مشخص شده است. صدور حکم ممنوع‌الخروجی علل مختلفی دارد که باعث می‌شود این حکم برای اشخاص صادر شود. برای لغو حکم ممنوع‌الخروجی، به وسیله رفع موانع، گذراندن دوران مجازات و پرداخت بدهی، خواهد بود. منع خروج از کشور به صورت قرار صادر می‌شود و هدف از آن جلوگیری از فرار متهم و دسترسی آسان به وی است.
 
احسان عابدین وکیل پایه دادگستری در گفت‌وگو با رسانه ها اظهار کرد: با وجود دستگاه‌های نظارتی بر مسئولان مانند سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات و دیوان محاسبات، کماکان شاهد وجود فساد در میان مسئولان کشور هستیم. اخیرا در مجلس شورای اسلامی طرح ممنوعیت خروج مسئولان و مدیران نظام جمهوری اسلامی تهیه و تدوین شده است که بر اساس این طرح که ۶ ماده دارد، مدیران نظام جمهوری اسلامی پس از اتمام مسئولیت تا سپری شدن مراحل قانونی امکان خروج از کشور را ندارند.
 
او درباره این نکته که منظور از مسئولان در این طرح، چه کسانی هستند و آیا همه مسئولان کشور را شامل می‌شود، بیان کرد: این طرح صرفاً در خصوص  رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور، وزیران، همسر و فرزندان آنان است.
 
عابدین ادامه داد: مجلس شورای اسلامی که چنین طرحی را برای شفاف سازی و جلوگیری از فساد مطرح کرده، می‌توانست مسئولان دیگر همچون نمایندگان مجلس و فرمانداران را نیز مشمول این طرح قلمداد کند.
 
وی گفت: بر اساس ماده ۲ طرح فوق الذکر، مسئولان تا ۳ سال پس از اتمام دوره مسئولیت حق خروج از کشور را ندارند و باید به پرونده آن‌ها در این بازه زمانی رسیدگی شود تا چنانچه در این دوره مرتکب فساد شده‌اند به آن رسیدگی شود.
 
این وکیل دادگستری درباره اینکه تصویب این طرح می‌تواند نقش بازدارندگی را در ارتکاب جرایم مالی همچون اختلاس توسط مسئولان را داشته باشد، ولی برای تصویب هر قانون باید به این نکته توجه کرد که آیا قانون جامع است؟ اگر مسئولی اموال تحصیل شده از اختلاس را به خارج از کشور و به نام اشخاص مورد اعتماد خود منتقل کند، آیا این طرح می‌تواند او را شناسایی و تعقیب کند؟ اظهار کرد: طرح ارائه شده می‌تواند باعث ترس یک مسئول فاسد باشد، ولی از طرفی دیگر می‌تواند بی احترامی و دلالت بر بی اعتمادی به مسئولان نیز تلقی شود.
 
وی افزود: نظارت بر مسئولان یک درخواست عمومی است و مردم تقاضای نظارت بر کل مسئولان و کارمندان ادارات دولتی و عمومی غیر دولتی مانند شهرداری‌ها را نیز دارند. ولی این نظارت باید بر مبنای صحیح بوده و در تمام دوران تصدی مسئولیت جاری باشد. یک مسئول باید در تمام دوران مسئولیت، خود را نسبت به تصمیم‌گیری‌ها، منابع مالی تحت اختیار و دستورات، پاسخگو بداند و رسیدگی به خواسته مردم در آخر دوران مسئولیت، شاید نتیجه خواست مردم را نداشته باشد.
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی
پربیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!