شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۰۹:۱۵
يكشنبه، ۰۷ اسفند، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

ممنوع شدن استفاده از ChatGPT در چین

چین استفاده از هوش مصنوعی ChatGPT برای شرکت های فناوری ممنوع اعلام کرد.

ممنوع شدن استفاده از ChatGPT در چین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، به نقل از یک رسانه چینی، مقامات چین معتقدند که احتمال گسترش اطلاعات نادرست توسط ChatGPT با کمک آمریکا برای دستیابی به اهداف ژئوپلیتیک وجود دارد و به این خاطر از شرکت‌های بزرگ فناوری مانند علی‌بابا و تنسنت خواسته‌اند که از ChatGPT در پلتفرم‌های اصلی یا جانبی‌شان استفاده نکنند. 

 طبق این گزارش، هر شرکتی که بخواهد چت‌بات یا سرویس‌های مبتنی بر آن را به شکل عمومی در اختیار کاربران قرار دهد، ابتدا باید آن را به نهادهای مربوطه گزارش و مجوزهای لازم را دریافت کند. بدون چنین مجوزهایی، هیچ مؤسسه‌ای اجازه انتشار چت‌بات‌های مشابه با ChatGPT را نخواهد داشت. 

 درحالت کلی دولتمردان چین تمایل چندانی به چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی غربی ندارند؛ زیرا به‌صورت پیوسته درحال تکامل و پیشرفت هستند و کنترل آن‌ها کار خیلی آسانی به نظر نمی‌رسد. بااین‌حال مشتاقانه منتظر خبرهایی از چت‌بات‌های بومی هستند.  

چین به‌تازگی یک چت‌بات هوش مصنوعی با نام MOSS را برای آزمایش عمومی راه‌اندازی کرده است. MOSS که به‌عنوان رقیب بالقوه ChatGPT معرفی شده، اکنون برای آزمایش عمومی در دسترس کاربران کشور چین قرار گرفته، البته ظاهراً در ابتدا به‌خاطر ترافیک بالا از کار افتاده بود!

چت‌بات MOSS درست مانند ChatGPT یک بات گفت‌وگومحور یا مدل زبانی مشابه است که می‌تواند عملکردهای مختلفی مانند پاسخ به یک سؤال، ایجاد دیالوگ، نوشتن کد و موارد دیگری را انجام دهد. هرچند بات چینی به‌اندازه ChatGPT هوشمند یا پیشرفته نیست، اما همچنان می‌تواند وظایف مبتنی بر زبان را انجام دهد. 

چت‌بات MOSS برای برقراری ارتباط به زبان انگلیسی و نه چینی طراحی شده و دارای پایگاه داده‌ای با بیش از 300 میلیارد کلمه انگلیسی است؛ اما تنها 30 میلیارد کلمه چینی می‌داند.

 

مایکروسافت بینگ مبتنی بر هوش مصنوعی را به موبایل و اسکایپ آورد

‌ مایکروسافت می‌گوید بینگ جدید در اپلیکیشن موبایل Bing و مرورگر اج در اندروید و iOS در دسترس قرار گرفته است. این اپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهند حتی با فرمان‌های صوتی با چت‌بات بینگ حرف بزنید.

 می‌توانید به جای تایپ‌کردن سؤالات خود از فرمان‌های صوتی استفاده کنید و به این شکل با چت‌بات مایکروسافت حرف بزنید. همچنین، مایکروسافت اکنون اجازه می‌دهد از این چت‌بات در اپ اسکایپ بهره بگیرید.

 این اپلیکیشن پیام‌رسانی حالا به کاربران خود اجازه می‌دهد تا هوش مصنوعی مایکروسافت را به صفحات گفت‌وگو اضافه کنند و از اطلاعات آن کمک بگیرند. گفتنی است که اسکایپ ظاهراً 36 میلیون کاربر فعال روزانه دارد.

 

بیل گیتس : هوش مصنوعی مایکروسافت تهدیدی برای درآمد گوگل است

بیل گیتس در گفتگویی با یک پادکست اعلام کرده درآمد گوگل از بخش موتور جستجو احتمالاً در آینده کاهش می‌یابد، چون مایکروسافت دست بالاتر را در اختیار خواهد داشت و می‌تواند سهم بیشتری را از بازار از آن خود کند.

 

 بیل گیتس می‌گوید:

«گوگل همه سهم درآمدی موتورهای جستجو را در اختیار داشته، بنابراین درآمد آن‌ها کاهش خواهد یافت و سهم بازارشان هم احتمالاً پایین می‌آید، چون مایکروسافت توانسته با سرعت خوبی در این حوزه حرکت کند.»

اگرچه گیتس در این پادکست گفته مطمئن نیست رقابت هوش مصنوعی برنده‌ای داشته باشد، اما به‌نظر می‌رسد که در نگاه او، مایکروسافت همین حالا یک قدم از گوگل جل, افتاده است و می‌تواند با کسب سهم قابل توجهی از بازار موتورهای جستجو نه‌تنها درآمدهای خود را افزایش دهد، بلکه موجب کاهش درآمدهای رقیب شود.

 تحلیل‌گرانی مثل «دن ایوز» از شرکت Wedbush هم باور دارند که مایکروسافت درحال‌حاضر در حوزه رقابت هوش مصنوعی پیشگام است.

 

هشدار مدیر عامل OpenAI

«سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI که سازنده ChatGPT است، در اظهارنظر جدیدی هشدار داده که جهان احتمالاً با ابزارهای هوش مصنوعی ترسناک فاصله زیادی ندارد. او به همین خاطر قانون‌گذاری در این حوزه را ضروری می‌داند.

 هم‌بنیان‌گذار شرکت OpenAI که با مایکروسافت در طراحی بینگ چت همکاری داشته است، در رشته توییتی گفت حرکت به‌سمت آینده‌ای بر پایه هوش مصنوعی عمدتاً اتفاق خوبی است و می‌تواند سریع رخ دهد. او این فرایند را به گذار از دنیای پیش از تلفن‌های هوشمند به دنیای پس از تلفن‌های هوشمند تشبیه کرد.

بااین‌حال، آلتمن هشدار داد که جامعه باید زمان کافی برای تطابق با اتفاق بزرگی مثل ورود هوش مصنوعی به زندگی خود را داشته باشد:

«ما به زمانی کافی نیاز داریم تا سازمان‌ها برای آینده تصمیم بگیرند. قانون‌گذاری حیاتی است و تعیین این قوانین زمان لازم دارد؛ هرچند ابزارهای هوش مصنوعی نسل فعلی چندان ترسناک نیستند، ولی فکر می‌کنم به‌صورت بالقوه فاصله زیادی با ابزارهای ترسناک نداشته باشیم.»

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات
پربیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری اطلاعات
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!