پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۵:۱۵
نظامی بین الملل - کد خبر : 16958
پنجشنبه، ۰۸ دي، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

مقایسه قدرت نظامی ژاپن، چین و کره شمالی؛ نقاط ضعف ارتش سامورایی‌ها در مقایسه با پکن چیست؟

آمار نشان می دهد که قدرت ژاپن در زمینه دریایی بیشتر از زمینی و هوایی است. ژاپنی ها برای رسیدن به چین و کره شمالی باید بیشتر روی خودروهای زرهی، توپخانه و به خصوص جنگنده های خود کار کنند.

مقایسه قدرت نظامی ژاپن، چین و کره شمالی؛ نقاط ضعف ارتش سامورایی‌ها در مقایسه با پکن چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، ژاپن اعلام کرده قصد دارد بودجه نظامی خود را چند برابر کرده و طی یک برنامه چند ساله ارتش خود را احیاء کند و در زمینه دفاعی مستقل از ایالات متحده شود. دولتمردان ژاپن معتقدند تهدیدات متعدد کشورهای همسایه آنها را واداشته که به تقویت تسلیحات و ارتش خود فکر کنند.

کره شمالی، روسیه و چین همسایگان ژاپن هستند که بیشترین تهدیدات را برای توکیو به وجود آورده اند. در میان این سه همسایه چین و کره شمالی بیش از پیش خطرناک هستند.

چین در حال توسعه ارتش خود است و ممکن است چندی دیگر وارد جنگ با تایوان و در نتیجه، آمریکا و متهدانش شود. کره شمالی هم شروع به ساخت موشک های حامل بمب اتمی کرده و تبدیل به تهدیدی بزرگ برای ژاپن شده است.

ارتش ژاپن در مقایسه با چین و کره شمالی ضعف هایی دارد و احتمالا در برنامه جدید خود روی این نقاط ضعف کار کند. برای فهم این نقاط ضعف باید قدرت دفاعی ژاپن را با چین و کره شمالی مقایسه کنیم.

 

مقایسه قدرت نظامی ژاپن با چین و کره شمالی

در زمینه تسلیحات زمینی، قدرت ژاپن بسیار کم است. ژاپنی ها یکهزار و 4 تانک، 3 هزار و 72 خودرو زرهی، 623 توپخانه، 214 توپخانه خودکششی و 99 راکت انداز دارند. این در حالی است که چین نزدیک به 6 هزار تانک، 15 هزار خودرو زرهی، 7 هزار توپخانه و 2 هزار و 720 توپخانه خودکششی و 3 هزار و 140 راکت انداز دارد.

از طرف دیگر، کره شمالی 6 هزار تانک، 4 هزار خودرو زرهی، 13 هزار توپخانه، 4 هزار و 500 توپخانه خودکششی و 4 هزار راکت انداز دارد.

در زمینه نیروی هوایی، وضعیت ژاپن کمی بهتر است اما باز نسبت به چین ضعیف است. ژاپنی ها که روزگاری نیروی هوایی قدرتمندی داشتند حالا تنها 1 هزار و 444 هواپیمای جنگی دارند. آنها 155 جنگنده، 79 هواپیمای چند منظوره و حدود 700 هلی کوپتر دارند و ارتششان هم به هیچگونه هواپیمای بدون سرنشین یا پهپادی مجهز نیست. این در حالی است که ارتش چین 4 هزار و 630 هواپیمای جنگی دارد. چینی ها 1 هزار و 49 جنگنده داشته و نیروی هوایی‌شان مجهز به هزار و 130 هواپیمای چندمنظوره، هزار و 335 هلی کوپتر و 151 هواپیمای بدون سرنشین است. از طرف دیگر، کره شمالی دارای 960 هواپیمای جنگی است. پیونگ یانگ 349 جنگنده، 35 هواپیمای چند منظوره و 200 هلی کوپتر دارد اما هیچ پهپاد یا هواپیمای بدون سرنشینی ندارد.

اما نیروی دریایی؛ کل ناوهای و کشتی های جنگی ژاپن به 140 عدد می رسد. ژاپنی ها که روزگاری در جنگ دریایی خبره بودند، اکنون تنها 22 زیردریایی، 6 ناوچه سبک، 2 ناوچه و 36 ناوشکن دارند. با وجود این، قدرت دریایی آنها نسبتا خوب است و در این زمینه، تفاوت فاحشی با چین و کره شمالی ندارند.

چینی ها همانند ژاپنی ها 4 ناو هواپیمابر دارند. ارتش چین 742 ناو دارد. آنها 38 ناوشکن، 54 ناوچه و 73 ناوچه سبک دارند و نیروی دریایی‌شان مجهز به 74 زیردریایی است. در مقابل، کره شمالی 967 ناو یا کشتی جنگی دارد. پیونگ یانگ هیچ ناوشکن و ناو هواپیمابری ندارد اما 72 زیردریایی دارد و مجهز به 8 ناوچه سبک و 2 ناوچه معمولی است.

لازم به ذکر است، اگرچه تعداد ناوهای ژاپن نسبت به چین و کره کمتر است اما تعداد ناوها و ناوچه های مخصوص، چندمنظوره و پیشرفته اش بیشتر از کره و برابر با چین است و از این جهت می توان گفت نیروی دریایی ژاپن به نسبت نیروی زمینی و هوایی اش قوی تر است.  

 

نقاط ضعف ارتش ژاپن چیست؟

اعداد و آمار بالا نشان می دهد که قدرت ژاپن در زمینه دریایی بیشتر از زمینی و هوایی است. ژاپنی ها برای رسیدن به چین و کره شمالی باید بیشتر روی خودروهای زرهی، توپخانه و به خصوص جنگنده های خود کار کنند.

ساختار ارتش چین و کره شمالی شرقی است و به ارتش روسیه و شوروی سابق شباهت زیادی دارد. ارتش های شرقی معمولا روی توپخانه، راکت انداز و خودروهای زرهی تمرکز زیادی دارند.

این در حالی است که ساختار ارتش ژاپن غربی است و بر اساس مدل ارتش ایالات متحده و کشورهای اروپایی به وجود آمده است. ارتش های غربی معمولا روی توپخانه ها تمرکز و سرمایه گذاری نمی کنند.

به دلیل وابستگی شدید ژاپن به نیروی هوایی آمریکا، ارتش این کشور جنگنده های زیاد و مجهزی هم ندارد. این در حالی است که ارتش های مدل غربی معمولا نیروی هوایی بسیار قدرتمندی داشته و روی هواپیماها و جت ها سرمایه گذاری می کنند. هم اکنون ارتش ژاپن 155 جنگنده F15 Eagle ، حدود 60 هواپیمای چند منظوره Mitsubishi F-2 و 17 هواپیمای F35 Lightning و 160 هلی کوپتر OH-6D دارد. این در حالی است که ارتش چین به مراتب قدرت بیشتری در این زمینه دارد و ژاپن برای برابری با پکن باید حتما روی این شاخص نظامی سرمایه گذاری کند.  

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!