پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۳:۱۷
خاورمیانه - کد خبر : 17242
پنجشنبه، ۲۰ بهمن، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

مشکلات ترکیه در تأمین نیازهای زلزله زدگان؛ آمار کشته شدگان از ۱۵۰۰۰ نفر گذشت؛ آزمون سخت اردوغان پیش از انتخابات

آمار تلفات زلزله ترکیه و سوریه از ۱۵۰۰۰ نفر گذشت. این در حالیست که در ترکیه عده ای به دلیل انتقاد از روند امدادرسانی در فضای مجازی دستگیر شده اند و برخی مردم در مناطق فقیرنشین به روند کند امدادرسانی، معترضند.

مشکلات ترکیه در تأمین نیازهای زلزله زدگان؛ آمار کشته شدگان از ۱۵۰۰۰ نفر گذشت؛ آزمون سخت اردوغان پیش از انتخابات

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، رویترز در گزارشی به فاجعه اخیر ترکیه و تأثیرات آن بر کمپین انتخاباتی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، که برنامه دارد در انتخابات ماه مه شرکت کند، پرداخت. اردوغان در بازدید از منطقه فاجعه روز چهارشنبه گفت که نیروهای امدادی اکنون در حال فعالیت طبق برنامه هستند و قول داد که هیچ‌کس بی‌خانمان نخواهد ماند.

رویترز در گزارش خود از شرایط سخت مردم در جنوب ترکیه خبر داد و نوشت: «در سراسر جنوب ترکیه، مردم در هوای یخبندان زمستانی به دنبال سرپناه و غذای موقت می‌گردند و در کنار انبوهی از آوار، جایی که ممکن است خانواده و دوستان‌شان هنوز در آن مدفون باشند، در انتظار بسر میبرند.»

اداره مدیریت بلایای طبیعی ترکیه اعلام کرد که تعداد قربانیان تایید شده در ترکیه تا صبح روز پنجشنبه به 12391 نفر افزایش یافت که بیش از 30 درصد نسبت به آمار روز چهارشنبه افزایش یافت.

امدادگران همچنان در حال تلاش برای نجات افراد زنده گیر افتاده زیر آوار هستند؛ که طبق آماری که بر اساس توییت نزدیکانشان منتشر شد، گفته میشود ۲۵۰۰۰ نفر همچنان زیر آوار گرفتار هستند. رویترز در گزارش خود از مناطق زلزله زده به کمبود امکانات و نارضایتی مردم اشاره کرد و نوشت: «بسیاری از مردم از کمبود تجهیزات، تخصص و پشتیبانی لازم برای نجات افراد گرفتار، شکایت کرده‌اند. این در حالیست که در بسیاری از موارد، حتی میتوان صدای فریاد کمک خواهی گرفتاران زیر آوار را شنید اما نمیتوان به آنها کمک کرد.» 

یکی از مردم حاضر در صحنه حادثه که بستگانش زیر آوار گیر افتاده اند، روز چهارشنبه در نزدیکی یک ساختمان فرو ریخته پوشیده از برف در شهر مالاتیا به رویترز گفت: "دولت کجاست؟ آنها دو روز گذشته کجا بودند؟ ما به آنها التماس می کنیم. اجازه دهید این کار را انجام دهیم، می توانیم آنها را بیرون بیاوریم."

رویترز همچنین ادعای مشابهی را در خصوص سوریه و نارضایتی های مردمی مطرح کرد و نوشت: «شکایات مشابهی در سوریه، که شمال آن به شدت تحت تأثیر زمین‌لرزه بزرگ روز دوشنبه قرار گرفته بود، وجود داشت و به گفته دولت و یک سرویس امدادی که در شمال غرب فعالیت می‌کرد، تعداد کشته‌شدگان تا روز چهارشنبه به حداقل 2950 نفر رسید.»

سفیر سوریه در سازمان ملل اعلام کرد که دولت «عدم توانایی و کمبود تجهیزات» دارد و بیش از یک دهه جنگ داخلی در کشورش و تحریم‌های غرب را مقصر دانست.

انتظار می رود که تعداد تلفات هر دو کشور افزایش یابد چراکه صدها ساختمان فروریخته در بسیاری از شهرها به آرامگاه افرادی تبدیل شده اند که در زمان وقوع زلزله در خواب بودند.

رویترز به نقل از یکی از زلزله زدگان که نسبت به روند امدادرسانی معترض بود، نوشت: «ما از زلزله نجات یافتیم اما اینجا از گشنگی خواهیم مرد.»

مقامات ترکیه ویدئویی از نجات یافتگان از جمله یک دختر جوان با لباس خواب و یک مرد مسن پوشیده از گرد و غبار و سیگار روشن بین انگشتانش هنگام بیرون کشیدن او از آوار منتشر کردند.

مقامات ترکیه می گویند حدود 13.5 میلیون نفر در منطقه ای که تقریباً 450 کیلومتر از آدانا در غرب تا دیاربکر در شرق را در بر می گیرد، تحت تأثیر زلزله قرار گرفته اند. در سوریه نیز تا جنوب حماه در 250 کیلومتری مرکز زلزله، تلفات گزارش شده است.

رویترز در گزارش خود به پناهندگان سوری که از ترس جنگ به ترکیه پناه برده بودند نیز اشاره کرد و نوشت: «اجساد پناهندگان با تاکسی ها، ون ها و روی کامیون ها به مرز رسید تا به آرامگاه نهایی در سرزمین مادری خود منتقل شوند.»

رسانه دولتی سوریه در گزارشی که بنظر میرسد به مناطق تحت کنترل حکومت اشاره دارد، اعلام کرد که بیش از 298000 نفر بی خانمان شده اند و 180 پناهگاه برای آوارگان راه اندازی شده است.

در سوریه، تلاش‌های امدادی به دلیل بیش از یک دهه جنگ و تخریب زیر ساخت ها و همچنین تحریم های غرب، به کندی پیش میروند.

تأثیرات فاجعه انسانی بر انتخابات پیش روی ترکیه

اردوغان که در 10 استان وضعیت اضطراری اعلام کرده و نیروهای امدادی را برای کمک فرستاده بود، روز چهارشنبه برای مشاهده خسارات وارده از قهرمان مراس بازدید کرد و مستقیماً در جریان عملیات امداد و نجات قرار گرفت.

اردوغان در محل حادثه به خبرنگاران گفت: «مشکلاتی در جاده‌ها و فرودگاه‌ها وجود دارد؛ اما امروز شرایط ما بهتر است. فردا و بعد از آن، شرایط ما بهتر نیز خواهد شد. ما هنوز مشکلاتی در مورد سوخت داریم؛ اما بر آن نیز غلبه خواهیم کرد.»

رویترز این فاجعه انسانی را آزمونی سخت برای اردوغان در مسیر انتخابات میداند، مبارزه ای که حتی پیش از وقوع زلزله و با توجه به افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی، سختترین مبارزه انتخاباتی اردوغان در دو دهه گذشته، شناخته میشد.

هر گونه تصویری مبنی بر شکست دولت در رسیدگی صحیح به فاجعه پیش آمده، می تواند به تصویر اردوغان، آسیب برساند. در مقابل، تحلیلگران معتقدند که او می تواند حمایت ملی را با استفاده از فاجعه زلزله، جلب و موقعیت خود را تقویت کند.

رصدخانه اینترنتی Netblocks اعلام کرد که توییتر روز چهارشنبه در ترکیه فیلتر شد، درست زمانی که عموم مردم پس از فاجعه با استفاده از این سرویس سعی داشتند با دنیا ارتباط برقرار کنند و حتی بعضی از بازماندگان زیر آوار، مردم را از طریق این شبکه در جریان وضعیت خود قرار میدادند.

ایلان ماسک، مدیر اجرایی توییتر بعداً در توییتی گفت که دولت ترکیه به این شرکت اطلاع داده است که دسترسی کامل به پلتفرم رسانه اجتماعی "به زودی" دوباره فعال خواهد شد.

یامان آکدنیز، کارشناس حقوق سایبری و استاد دانشگاه بیلگی استانبول گفت که مشخص نیست علت این محدودیت چیست و افزود که دسترسی به Tiktok در ترکیه نیز محدود است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!