شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۰۳:۱۱
نظامی بین الملل - کد خبر : 16265
جمعه، ۱۷ تير، ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰

مسکو به غرب هشدار داد؛ غرب به دنبال رفع انسداد صدور غلات اوکراین

مقامات غربی روز جمعه تلاش کردند روسیه را ترغیب کنند تا به اوکراین اجازه دهد غلات خود را به جهان ارسال کند. تبعات این جنگ چهار ماهه روزبروز بیشتر برای کشورهای سراسر جهان نمایان می شود و جهان در آستانه یک بحران بزرگ غذایی قرار گرفته است.

مسکو به غرب هشدار داد؛ غرب به دنبال رفع انسداد صدور غلات اوکراین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، مسکو به نوبه خود غرب را به راه انداختن جنگ اقتصادی علیه روسیه از طریق تلاش برای منزوی ساختن روسیه با تحریم های اعمال شده، متهم کرد.

به نقل از رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هشدار داد که عملیات نظامی روسیه در اوکراین تازه آغاز شده است و هرچه درگیری طولانی‌تر شود، چشم‌انداز مذاکره ضعیف‌تر می‌شود.

در خط مقدم در شرق اوکراین در منطقه دونباس، مقامات از ادامه گلوله باران شهرها و روستاها توسط روسیه در آستانه یک اقدام جدید پیش بینی شده برای تصرف قلمرو بیشتر خبر دادند.

 

نشست گروه 20

در نشست وزرای خارجه گروه 20 در بالی، اندونزی، برخی از سرسخت ترین منتقدان تهاجم روسیه با سرگئی لاوروف، دیپلمات ارشد کرملین روبرو شدند.

مهمترین نگرانی آنها خروج محموله های غلات از اوکراین از بنادر محاصره شده دریای سیاه بود. اوکراین یکی از صادرکنندگان اصلی غلات است و آژانس‌های امدادی هشدار داده‌اند که در صورت نرسیدن آذوقه، تمامی کشورها با کمبود شدید مواد غذایی مواجه می‌شوند.

یک مقام غربی گفت، در یک جلسه عمومی، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده از مسکو خواست تا غلات اوکراینی را به جهان عرضه کند.

این مقام گفت: «او (بلینکن) مستقیماً روسیه را خطاب قرار داد و گفت: "به همکاران روسی ما می گویم، اوکراین کشور شما نیست. غلات آن غلات شما نیست. چرا بنادر را مسدود می کنید؟ باید غلات را خارج کنید."»

پیش از این، لاوروف غرب را مورد سرزنش قرار داده بود و گفته بود که وزیران به جای تمرکز بر نحوه برخورد با مشکلات اقتصادی جهانی در این نشست، «انتقاد دیوانه‌وار» از روسیه در مورد مناقشه اوکراین را آغاز کرده‌اند.

وزیر خارجه اوکراین در یک سخنرانی مجازی در این نشست گفت روسیه در هیچ گردهمایی بین المللی جایی ندارد. بر اساس بیانیه دفتر وی، دمیترو کولبا گفت جامعه بین المللی نباید به روسیه اجازه دهد با قیمت های بالای انرژی، گرسنگی و تهدیدات امنیتی از جهانیان باج خواهی کند.

رتنو مارسودی، وزیر امور خارجه اندونزی، میزبان این نشست، گفت که پیامدهای جنگ، از جمله افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی، بیشترین ضربه را به کشورهای فقیر خواهد زد.

او گفت که حضور مجدد غلات و کودهای اوکراین و روسیه در زنجیره تامین بسیار مهم است.

رتنو در افتتاحیه این مذاکرات گفت: «مسئولیت ما این است که جنگ را زودتر پایان دهیم و اختلافات خود را بر سر میز مذاکره حل کنیم، نه در میدان جنگ.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز جمعه در یک سخنرانی از راه دور در پارلمان اسلوونی گفت که کمبود مواد غذایی منجر به افزایش مهاجرت به اروپا خواهد شد که به نظر او بخشی از طرح روسیه برای بی‌ثبات کردن این قاره است.

او اظهار کرد: "روسیه بنادر ما را مسدود می کند و از حمل و نقل غلات جلوگیری می کند. قحطی باعث جریان های مهاجرت زیادی در آینده خواهد شد. به همین دلیل ما برای نجات کشورهای آفریقایی و خاورمیانه تلاش می کنیم و سعی می کنیم به این مردم غذا برسانیم."

 

بمباران غیرنظامیان

پوتین روز پنجشنبه در سخنرانی خود در پارلمان گفت: "بارها شنیده ایم که غرب می خواهد با ما تا آخرین اوکراینی بجنگد."

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز جمعه این موضع را تکرار کرد و گفت که روسیه تنها از بخش کوچکی از پتانسیل خود در عملیات اوکراین استفاده کرده است.

بزرگترین درگیری در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون هزاران کشته، میلیون ها نفر آواره و شهرهای نابود شده، از خود به جای گذاشته است.

روسیه آن را یک «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد که هدف آن غیرنظامی کردن اوکراین و ریشه‌کن کردن افرادی است که آن‌ها را ملی‌گرایان خطرناک می‌داند. اوکراین و متحدان غربی آن می گویند روسیه به دنبال کشورگشایی است.

روسیه پس از شکست سریع در تصرف کیف، اکنون جنگی فرسایشی را در مرکز صنعتی اوکراین یعنی دونباس، متشکل از مناطق لوهانسک و دونتسک، به راه انداخته است.

روز یکشنبه، مسکو اعلام کرد که لوهانسک را "آزادسازی" کرده است و اکنون قصد دارد بخش هایی از دونتسک همسایه را که تحت کنترلش نیست تصرف کند.

سرهی گایدای فرماندار لوهانسک روز جمعه گفت که نیروهای روسی به طور بی رویه روستاها، شهرک ها و شهرها را گلوله باران می کنند.

او اشاره کرد: «آنها حتی با این وجود که غیرنظامیان در این مناطق حضور دارند نیز متوقف نمی شوند.»

وضعیت در شهرک های دونتسک نیز مشابه است.

وادیم لیاخ، شهردار اسلویانسک، گفت که یک زن بر اثر حمله روسیه به یک ساختمان مسکونی در شب گذشته، کشته شد.

رویترز نمی تواند به طور مستقل گزارش های میدان نبرد را تأیید کند.

وزارت دفاع بریتانیا گفت که نیروهای روسی احتمالاً قبل از انجام عملیات تهاجمی جدید در دونتسک در حال توقف هستند تا قوای از دست رفته خود را بازیابند. هدف تاکتیکی فوری روسیه ممکن است سیورسک، یک شهر صنعتی کوچک در شمال دونتسک باشد.

اما گایدای فرماندار لوهانسک گفت: "هیچ وقفه عملیاتی و کاهشی در گلوله باران وجود ندارد. آنها هر روز واحدهای جدید بیشتری را وارد نبرد می کنند."

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!