جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۷:۲۰
اقتصاد - کد خبر : 1448
شنبه، ۰۷ دي، ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰

مسعود رضایی: بدهکار بودن دولت سبب تورم شدید می شود.

دولت از سال قبل 30 هزار میلیارد تومان در رابطه با اوراق قرضه به پیمانکاران بدهکار بود و سود آن را دارد پرداخت می کند یعنی در واقع مبلغ بدهی اش بیشتر شده است.

مسعود رضایی: بدهکار بودن دولت سبب تورم شدید می شود.

      

 

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: چنانچه در مسائل سیاسی کشورمان تغییرات اساسی روی ندهد، سال آینده باید منتظر تورم شدیدی باشیم.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین و به نقل از ایلنا، مسعود رضایی نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی در خصوص لایجه بودجه سال99 گفت: دررابطه با بخش های درآمدی، واگذاری دارایی های مالی و سرمایه ای و نحوه تامین اعداد ذکر شده در این سه بخش باید به منابع تامین بودجه که چهار مورد عمده برای آن ذکر شده توجه کنیم. فروش نفت، اخذ عوارض گمرکی و مالیات، فروش اوراق و فروش املاک غیر ضروری دولت این منابع هستند.

وی افزود: در بودجه سال 98 حدود 153هزار میلیارد تومن حاصل از فروش نفت پیش بینی شده بود که به علت تحریم ها فقط 50 هزار میلیارد از کل مبلغ تامین شد تا کسری بودجه ما در واقع از اینجا شروع شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: دومین منبع تامین بودجه اخذعوارض و مالیات است که قرار بود در سال گذشته،172 هزار میلیارد تومان از این محل کسب شود. اگردولت رقم پیش بینی شده از این دو منبع را بطور کامل در یافت نکند برای جبران کسری بودجه باید اوراق بفروشد که به نوعی فروش آینده محسوب می شود. دولت از سال قبل 30 هزار میلیارد تومان در رابطه با اوراق قرضه به پیمانکاران بدهکار بود و سود آن را دارد پرداخت می کند یعنی در واقع مبلغ بدهی اش بیشتر شده است.

رضایی افزود: مقدار فروش نفت در بودجه سال آینده، 48 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده یعنی دولت برای جبران کمبود ناشی از کمتر شدن فروش نفت، به اجبار مقدار اخذ مالیات و عوارض را بیشتر کرده و به رقم 195 هزار میلیارد رسانده تا کسری بودجه تامین شود. قطعا چون امکان دریافت این رقم وجود ندارد، دولت ناچار است تا مقداری اوراق بفروشد ولی چون پیمانکاران از دولت طلب دارند توجهی به اوراق نمی کنند در نتییجه دولت مجبور است اوراق را به بانک ها داده و از آنها پول قرض کند. بالارفتن کسری بودجه و بدهی دولت باعث تورم  پیش بینی نشده می شود یعنی اگر در رابطه با تحریم ها اتفاق خاصی نیفتد باید در انتظار تورم شدید و بالایی باشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تمامی منابع تامین بودجه به نوعی وابسته به فروش نفت هستند، فروش کم نفت سبب پایین آمدن قدرت مالی می شود در نتیجه کالایی برای صادرات نداشته و پولی هم برای واردات نخواهیم داشت تا از این طریق عوارض گمرکی و مالیات بگیریم.

رضایی افزود: وقتی امکان تولید و سرمایه گذاری نباشد مالیاتی هم نمی توان گرفت. اگر دولت با بالابردن قیمت ها بخواهد تمامی رقم پیش بینی شده در بخش مالیات را تامین کند، به مردم فشار زیادی وارد می شود هرچند امکان تامین کل مبلغ پیش بینی شده وجود ندارد. برای خرید اموال منقول و غیر منقول هم ممکن است مشتری نباشد زیرا عدم فروش نفت درآمد خارجی را کاهش داده در نتیجه درآمد های داخلی هم کمتر خواهد شد. در نهایت اینکه باید تصریح کنم سال آینده شرایط خوبی از لحاظ تامین بودجه کشور نخواهیم داشت.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!