پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۲۰:۰۷
علم و فناوری جهان - کد خبر : 17380
سه شنبه، ۱۶ اسفند، ۱۴۰۱ - ۹:۰۰

مریخ نورد استقامت ناسا اولین نمونه را در سطح مریخ قرار داد

پس از آنکه که تیم استقامت تأیید کرد اولین لوله نمونه گیری سطح است، دوربینی که در انتهای بازوی رباتیک مریخ نورد قرار داشت بررسی کرد که لوله در مسیر کاوشگر نرفته باشد.

مریخ نورد استقامت ناسا اولین نمونه را در سطح مریخ قرار داد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، نمونه لوله تیتانیوم پر از سنگ، یکی از ۱۰ لوله ای خواهد بود که می تواند برای سفر به زمین توسط کمپین بازگشت نمونه مریخ در نظر گرفته شود.

استقامت این نمونه‌های را از اهداف سنگی که مأموریت انتخاب می‌کند، گرفته است. مریخ نورد در حال حاضر ۱۷ نمونه دیگر (از جمله یک نمونه جوی) را در داخل بدنه خود دارد. بر اساس معماری کمپین بازگشت نمونه مریخ، مریخ نورد نمونه هایی را به یک فرودگر روباتیک آینده تحویل می دهد. 

فرودگر به نوبه خود از یک بازوی رباتیک برای قرار دادن نمونه‌ها در یک کپسول محفظه روی راکت کوچکی استفاده می‌کند که به مدار مریخ پرتاب می‌شود، جایی که فضاپیمای دیگری ظرف نمونه را گرفته و سالم به زمین باز می‌گرداند.

اگر استقامت نتواند نمونه های خود را تحویل دهد، این نمونه های رها شده به عنوان یک پشتیبان عمل می کند. در آن صورت، یک جفت هلیکوپتر بازیابی نمونه برای تکمیل کار ارسال می شوند.

اولین نمونه ای که رها شد یک هسته سنگ آذرین به اندازه گچ بود که به طور غیررسمی «مالایی» نام داشت، که در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲ در منطقه ای از دهانه جزیرو مریخ جمع آوری شد.

در سال 2024، به عنوان بخشی از ابتکار خدمات باربری ماه تجاری ناسا (CLPS) ، فایرفلای هوافضا فرودگر « شبح آبی» را روی سطح ماه فرود خواهد آورد. روی هواپیما: محموله آزمایشی گیرنده GNSS قمری (LuGRE)  بررسی میکند که آیا سیگنال‌های دو صورت فلکی GNSS میتوانند به فرودگر برسند و ناوبری دقیقی را در ماه برای مأموریت‌های آینده فراهم کنند.

جوئل پارکر، محقق اصلی LuGRE گفت: "LuGRE یک آزمایش پیشرفته است که ما را قادر میسازد تا سیستم های ناوبری مبتنی بر زمین را به ماه گسترش دهیم." محموله LuGRE توسط دفتر برنامه ناوبری و ارتباطات فضایی ناسا (SCaN) مدیریت میشود که بر مجموعه ناوبری آژانس نظارت دارد و به سیاست های ناوبری بین المللی کمک میکند.

انتظار میرود که LuGRE در طی یک ماموریت 12 روزه در حوضه Mare Crisium ماه، اولین GNSS را در سطح ماه به دست آورد و سیگنال‌هایی را از GPS و Galileo، صورت فلکی GNSS اتحادیه اروپا دریافت کند.

این محموله یک تلاش مشترک بین ناسا و آژانس فضایی ایتالیا برای گسترش محدوده سیستم های ناوبری مبتنی بر زمین است. در چند ماه گذشته، مهندسان ناوبری در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در گرین‌بلت، مریلند، گیرنده GNSS و تقویت‌کننده کم نویز محموله را آزمایش کرده‌اند.

گیرنده، قلب محموله LuGRE، توسط شرکت ایتالیایی Qascom توسعه و ساخته شده است. این اجزا برای دریافت سیگنال‌های لوگر از ماهواره‌های GPS و گالیله حیاتی هستند.

برای آماده شدن برای عملیات در ماه، مهندسان ناسا از یک شبیه ساز GNSS برای آزمایش و پیکربندی محموله برای دریافت و پردازش دقیق سیگنال ها استفاده کردند.

از فوریه 2023، تیم Goddard سخت افزار پرواز را به Firefly Aerospace در Cedar Park، تگزاس تحویل داد، جایی که در فرودگر Blue Ghost ادغام خواهد شد.

با مأموریت های آرتمیس ، ناسا و شرکای آن در حال تثبیت حضور بشر در ماه هستند. فضانوردان و مریخ نوردهایی که از سطح صخره‌ای ماه عبور میکنند به مکان دقیق و داده‌های ردیابی برای تلاش‌های اکتشافی خود نیاز دارند.

داده های جمع آوری شده از محموله LuGRE برای توسعه بیشتر سیستم های ناوبری مبتنی بر GNSS برای ماموریت های آینده به ماه استفاده خواهد شد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!