پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۲:۰۹
دفاعی - کد خبر : 7981
دوشنبه، ۲۵ اسفند، ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰

مرکز بازی جنگ در ارتش high-tech ایران افتتاح شد

بازی جنگ یک نرم افزار تحلیلی و کمک تصمیم گیری پیشرفته است که عملیات های جنگی طرح ریزی شده را مانند صحنه جنگ واقعی شبیه سازی می کند.

مرکز بازی جنگ در ارتش high-tech ایران افتتاح شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، مرکز بازی جنگ دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس آجا) که به نام امیر سرتیپ «نصرت‌الله معین‌وزیری» از اساتید دافوس ارتش و طراحان عملیاتی دوران دفاع مقدس مزیّن است، صبح امروز با حضور امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده ارتش افتتاح شد.

واژه بازی جنگ به نرم افزار  تحلیلی و کمک تصمیم گیری پیشرفته ای اطلاق می شود که عملیات های جنگی طرح ریزی شده را مانند صحنه جنگ واقعی  شبیه سازی کرده و احتمال موفقیت در عملیات طراحی شده و عکس العمل های احتمالی دشمن را بصورت دقیق پیش بینی می نماید.

این مراکز از فناوری هوش مصنوعی بسیار پیشرفته ای استفاده می کنند که فقط ارتش های پیشرفته دنیا این گونه مراکز را در اختیار دارند و به کشورهای دیگر نیز واگذار نمی کنند.

در دانشگاه جنگ از این مرکز ضمن استفاده آموزشی برای تمرین تاکتیک های رزمی در سطح لشگر و تیپ  برای تحلیل عملیات های واقعی نیز استفاده خواهد شد.

مرکز بازی جنگ به منظور اجرای بازی جنگ در همه سطوح دفاعی و نظامی به ویژه سطح تاکتیکی و عملیاتی و برای ارتقاء مهارت‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری فرماندهان، استادان و بخصوص دانشجویان دانشگاه فرماندهی و ستاد طراحی، تجهیز و تأسیس گردیده است.

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های برجسته محیطی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در این مرکز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- از نظر محیطی بدلیل قرار گرفتن در یکی از دانشکده‌های مهم و اصلی دانشگاه (ساختمان سورنا در دانشکده فرماندهی و ستاد) و امکان دسترسی راحت و مستمر دانشجویان برای تمرین در این مرکز می‌تواند در ارتقاء توانمندی‌های دانشجویان بسیار موثر باشد. در این مرکز شرایط به گونه‌ای در نظر گرفته شده که دانشجویان و شرکت کنندگان می‌توانند در نقش‌های مختلف، اطلاعاتی، عملیاتی، لجستیکی، جنگ الکترونیک و ... ، و یا در نقش فرماندهان عناصر نیروی زمینی، پدافند هوایی، هوایی و دریایی در قالب یک نیرو (در رزمایش یا بازی  جنگ یک‌طرفه) یا در قالب دو یا چند طرف یا نیرو سازماندهی شده و محیط کاملاً تعاملی را تجربه نمایند.

۲- سرور، رایانه‌های به‌روز و با سرعت بالا که علاوه بر امکان دسترسی به نرم‌افزار اصلی تحت شبکه، سامانه بازی جنگ، امکان نصب و بکارگیری سایر برنامه‌های کاربردی و تخصصی را برای دانشجویان فراهم نموده است. بخش استاد و کنترل کننده بازی، هیئت داوران، نیروی آبی و نارنجی بصورت تفکیک شده و مشخص شده است. کنسول بازی فرمانده نیروی آبی و فرمانده نیروی نارنجی، برخی از ارکان مانند رکن عملیات، اطلاعات، لجستیک و ... توسط اعضای هیئت داوران قابل مشاهده بوده و برای استاد کنترل کننده تمرین، رزمایش و بازی اشراف کامل به فرایندها را فراهم نموده است.

همچنین استاد علاوه بر در اختیار داشتن یک برد هوشمند، یک دستگاه تریبون هوشمند را در اختیار دارد که به سرعت عمل و واکنش و اعمال نظرات سریع ایشان کمک می‌کند. داشتن سرور و پایگاه داده قوی منجر به بهره‌مندی از افزایش قدرت تحلیل این سامانه گردیده است.

۳- نرم افزار مورد استفاده کاملاً بومی و توسط کارگروه و کارشناسان بازی جنگ دانشگاه طراحی و مبتنی بر نیازمندی‌های علمی و تخصصی این دانشگاه و با قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به نمونه‌های خارجی آن تهیه شده است.

این نرم‌افزار تحت شبکه و در محیط Vue.js  توسعه یافته و با تعداد کاربران نامحدود در گروه‌بندی‌های مختلف می‌تواند مورد بهره‌برداری قرار گیرد. مهم‌ترین بخش نرم‌افزار سامانه بازی جنگ، کار بر روی نقشه و کالک، بخش تصمیم‌یار، بخش GIS هست، همچنین اخیرا بخش‌های نظریه بازی در محیط پایتون و نیز بخش متن کاوی به این سامانه افزوده شده است و اقداماتی برای بهره‌گیری از بخش پایگاه دانش و هوش مصنوعی به عمل آمده است.

در واقع نرم‌افزار و سامانه بازی جنگ در راهنمايى، تحليل، دسته‏بندى، مشاوره، طراحى، تشخيص، كاوش، پيش‏بينى، شناسايى، تفسير، توجيه، مديريت، كنترل، برنامه‏‌ريزى، زمان‏بندى و حتی تصمیم‌سنجی و آزمون سطح مهارت تصمیم‌گیری کاربران می‌تواند به فرماندهان کمک نماید.

از جمله تمایز این سامانه با سامانه‌های بازی جنگ متداول محیط تعاملی و مشترک (چند نیرویی) محسوب می‌شود.

در این مراسم  امیر سرتیپ حسین ولی وند زمانی فرآیند ساخت بازی جنگ بومی را که دست اورد چندین سال تلاش پژوهشی دانشگاه جنگ ارتش است را تشریح کردند.

 

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
نظرات کاربران
  1. احسنت به ارتش حزب الله....با استفاده از فناوری های هوش مصنوعی و جدید و با قدرت ایمان بر دشمنان پیروز هستید

  1. ممنون جناب گودرزی

  1. سلام مربی سال80دانشکده شاهین شهر

پربیننده‌ترین اخبار دفاعی
پربیننده‌ترین اخبار دفاعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!