پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۱:۲۹
اقتصاد - کد خبر : 6302
سه شنبه، ۲۳ دي، ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰

مخالفت ایران با پیشنهاد کره جنوبی، کره: واکسن بخرید

همتی: کره جنوبی باید بدهی ایران را به‌همراه سود این پول برگرداند، کره در حال استفاده از منابع ایران است

مخالفت ایران با پیشنهاد کره جنوبی، کره: واکسن بخرید

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین : مذاکرات مقامات ایران با کره جنوبی برای آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران در کره روز گذشته به‌صورت رسمی در بانک مرکزی انجام شد. 7 میلیارد دلار از منابع ارزی بانک مرکزی سالهاست در کره جنوبی بلوکه شده است و کره به‌بهانه تحریم آمریکا از آزادسازی این منابع امتناع می‌کند.

این درحالی است که مسئولان بانک مرکزی و وزارت امور خارجه در دیدار با هیئت کره‌ای تأکید کرده‌اند که منتظر روی کار آمدن بایدن نباشند و پول‌های ایران را فوراً برگردانند.

در دیدار عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی ایران با چوی جونگ کان، قائم‌مقام وزیر امور خارجه کره جنوبی راه‌های وصول این پول بررسی شد.

در این جلسه مقام کره‌ای پیشنهاد داده است که به‌ازای این پول آمبولانس و کیت تشخیص کرونا به ایران بدهد اما همتی رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن مخالفت با این پیشنهاد اعلام کرده است که "مشکل ما با 20 یا 50 میلیون دلار حل نمی‌شود و کره باید 7 میلیارد دلار ایران را به‌همراه سود این پول برگرداند، چراکه هم‌اکنون کره در حال استفاده از منابع ایران است."

ایران از این پول تمایل دارد برای غذا، دارو و کالاهای مورد نیاز خود استفاده کند ولی کره با پیشنهادهای واهی خود سعی در فرافکنی دارد چراکه ایران الآن خود تولیدکننده کیت کروناست و نیازی به کیت‌های کره‌ای ندارد.

ایران زمین:بعد از توقیف نفت‌کش کره جنوبی، خبرگزاری یونهاپ اعلام کرد کل منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی، حدود ۱۰ تریلیون وون یعنی ۹.۲ میلیارد دلار است.

عدد اعلامی این خبرگزاری کره جنوبی به عدد اعلام شده توسط حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی نزدیک است. او سال گذشته رقم دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی را ۶٫۵ تا ۹ میلیارد دلار اعلام کرده بود. اما اکنون گفته «میزان وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی ۸٫۵ میلیارد دلار است» و در حال رایزنی برای بازگشت این پول‌هاست. البته نه در قالب ارز، بلکه در قالب تهاتر با دارو و تجهیزات پزشکی از جمله واکسن کرونا.

عددی که علی ربیعی، سخنگوی دولت هم درباره منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره اعلام کرده همین حدود است. او درباره توقیف نفت‌کش کره جنوبی و ارتباط آن با بلوکه شدن پول‌های ایران در این کشور گفت: «اگر کسی گروگانگیر باشد دولت کره جنوبی است که به بهانه‌های واهی بیش از ۷ میلیارد دلار ما را گروگان گرفته است.»

رئیس کل بانک مرکزی هم چند ی  پیش در سفر به کره جنوبی بیان داشته: «در کره جنوبی ۷ میلیارد دلار سپرده داریم که نه اجازه انتقال می‌دهند و سودی تعلق می‌گیرد و تازه هزینه هم از ما می‌گیرند.»

سفیر پیشین ایران در کره جنوبی هم گفته اگر پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی حدود هشت میلیارد باشد، می‌توان گفت کره به اقتصاد ایران جدود ۵۰ میلیارد دلار ضرر زده است! چرا که ایران در همان مقطع ‌می‌توانست با این پول سرمایه‌گذاری‌های خوبی در زمینه صنعت و تکنولوژی ‌انجام دهد و اکنون از منافع آن بهره‌مند باشد.

پول‌های بلوکه شده سه برابر درآمد نفت

در حالی ۹ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کره جنوبی مسدود است که به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در هفت ماهه نخست امسال تنها ۲ میلیارد دلار نفت فروخته است. این یعنی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی ۴٫۵ برابر درآمد نفتی ایران در سال جاری است.

اما رقم کل دارایی‌های بلوکه شده ایران در دیگر کشورها چقدر است؟ بر اساس اظهارات پراکنده مقامات ایران، حدود ۴۰ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کشورهای مختلف بلوکه است. این در حالی است که چندی پیش ایسنا در گزارشی به نقل از پایگاه خبری آسیا تایمز حجم کل دارایی‌های خارجی بلوکه شده ایران را ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد کرد.

اگر رقم دارایی‌های بلوکه شده ایران ۱۰۰ میلیارد دلار باشد، می‌توان گفت حداقل معادل درآمد نفتی ۳ تا ۴ سال ایران است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!