پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۵:۳۳
تحلیل اجتماعی - کد خبر : 15453
دوشنبه، ۱۱ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

محیط کاری سمی؛ چگونه بفهمیم زمان استعفا فرا رسیده است

"کاری را که دوست دارید انجام دهید و هرگز در زندگی خود یک روز کار نخواهید کرد". یک نقل قول معروف که ممکن است هنگام جستجو برای انگیزه در زندگی با آن مواجه شوید؛ اما متأسفانه، همه افراد آنقدر خوش شانس نیستند که با این کلمات ارتباط برقرار کنند.

محیط کاری سمی؛ چگونه بفهمیم زمان استعفا فرا رسیده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، دوران همه‌گیری به اندازه کافی سخت می باشد و درگیری با شغلی که به دلایل مختلف، از قبیل رهبری ضعیف، محیط کاری سمی و یا عدم تعادل بین کار و زندگی، برای شما فرسایشی می باشد، می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا شود. با این حال، گاهی اوقات ممکن است مرز بین «سمی» و «استرس‌زا» بسیار نازک باشد، بنابراین فرد باید قبل از ترک کار خود، به دقت تمامی گزینه ها را بررسی کند.

بنابراین یک شغل سمی چیست و چه علائمی نشان می دهند که زمان ترک آن فرا رسیده است؟

 

چگونه تشخیص دهیم

همه شغل‌ها، آفتابی و رنگین کمانی نیستند؛ زیرا همه ما باید با ضرب‌الاجل‌ها، مشتریان و همکاران آزاردهنده و این حقیقت که ممکن است شخصی هرگز یاد نگیرد که چگونه باید ماهی‌های خود را گرم کند بدون اینکه دفتر کار را به جهنمی برای سایر افراد دارای حس بویایی تبدیل کند، دست و پنجه نرم کنیم.

با این حال، موارد خاصی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است بخواهید در انتخاب شغل خود تجدید نظر کنید. به گفته لوری داثویت، مدرس مداخلات روانشناختی در دانشگاه مرکزی لنکاوی، یکی از مهمترین چیزها، تعادل بین کار و زندگی است.

او با تأکید براینکه یک محیط کاری سمی بر سلامت روان و جسم شما تأثیر می گذارد، می‌گوید: «شما باید بتوانید همچنان از زندگی‌تان لذت ببرید. وقتی در خانه یا در تعطیلات هستید، از کار فاصله بگیرید و همچنان از رفتن به سر کار نیز در بیشتر اوقات لذت ببرید.»

داثویت اشاره می کند که از جمله موارد دیگری که باید به آن ها توجه کرد، قلدری و آزار در محل کار، حجم کاری غیرقابل کنترل، عدم حمایت و رهبری ضعیف، می باشند. اگر یک یا چند مورد از این موارد را به صورت روزانه تجربه می کنید، کاملاً خود را در یک محیط سمی قرار داده اید.

وی توصیه می کند: «اگر چنین است، باید راهی برای تغییر محیط یا خارج کردن خود از آن پیدا کنید.»

استرس، کم خوابی و فشار مداوم، نه تنها از نظر روحی، بلکه از نظر جسمی نیز برای بدن شما مضر نیست. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ توسط دانشگاه استنفورد نشان داد که مدیریت ضعیف و محیط‌های کاری سمی در شرکت‌های آمریکایی تا هشت درصد از هزینه‌های سالانه سلامت را تشکیل می‌دهند. بر اساس این مطالعه، حدود 120000 مرگ و میر اضافی در هر سال به این مسائل مرتبط است.

علاوه بر این، بر اساس گزارش موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی ، 40 درصد از کارگران آمریکایی گفتند که شغل آنها بسیار استرس زا است و 25 درصد آنها کار را به عنوان عامل استرس زا شماره یک، در زندگی خود عنوان می کنند. 75 درصد از کارمندان اظهار داشتند که مشکل استرس محل کار بسیار جدی تر از نسل قبلی می باشد.

 

چگونه تصمیم بگیریم

زندگی به ندرت بصورت سیاه و سفید است، و قبل از اینکه تصمیم به ترک شغل خود بگیرید، باید موارد زیادی را در نظر بگیرید.

برای اینکه انتخاب شما منطقی و در نهایت برای شما خوب باشد، باید از خود بپرسید که آیا از نقش خود لذت می برید و چقدر احساس رضایت، قدردانی و حمایت می کنید. وقتی صحبت از روابط با افرادی است که با آنها کار می کنید، سعی کنید کیفیت آنها را ارزیابی کنید.

علاوه بر این، یک عامل مهم این است که آیا در زمینه کاری انتخابی، حس جاه طلبی دارید؟ آیا می خواهید در این حرفه پیشرفت کنید یا به راحتی شغل خود را رها می کنید تا چیز جدیدی پیدا کنید؟

به یاد داشته باشید که استعفا، انتخاب شخصی شماست؛ اما همیشه خوب است که همه گزینه های خود را در نظر بگیرید و شاید از یک مشاور یا همکار مورد اعتماد راهنمایی بخواهید. قبل از تصمیم گیری، باید در مورد دلایل احتمالی ناراحتی خود فکر کنید.

و اگر تصمیم گرفتید که زمان تغییر شغلتان فرا رسیده است، داثویت توصیه می کند: «تحقیقات خود را انجام دهید و تا جایی که می توانید در مورد گزینه های خود اطلاعات کسب کنید. به آنچه برای شما مهم است فکر کنید، چه اهدافی برای آینده خود دارید و با ترک شغل فعلی چه چیزهایی را از دست خواهید داد و چه چیزهایی را بدست می آورید.»

او اضافه می کند که برای مرحله آخر، تهیه لیستی از جوانب مثبت و منفی نیز ممکن است مفید باشد.

 

چگونه برای حل مشکل تلاش کنیم

ممکن است بپذیرید که در محل کار خود احساس ناراحتی می کنید؛ اما هنوز آماده نیستید کار خود را کنار بگذارید. گاهی اوقات سعی در یافتن راه حلی برای مشکلاتی که دارید به جای ترک کار می تواند مفید واقع شود.

اول از همه، یک بار دیگر دلایل ناراحتی خود را مشخص کنید و سعی کنید ارزیابی کنید که چه مدت این ناراحتی ادامه داشته است.

داثویت معتقد است: «همه ما گاهی اوقات باید سطحی از ناراحتی را تحمل کنیم؛ اما این تحمل نباید طولانی مدت باشد و مطمئناً نباید در محل کار احساس ناراحتی کنید. اگر چنین است، باید از مدیر یا بخش منابع انسانی خود مشاوره گرفته و گزینه ها برای رفع مشکل را در نظر بگیرید.»

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!